Tablou semnat Dragos Vitelaru 55x45 cm u/p
-
Produs:Second Hand, Fără garanție
-
Disponibilitate:Indisponibil
-
Preţ:290,00 €
-
Anuntul a expirat la:15.02.2018, 20:21
-
Ai o nelamurire?
-
Vinde si tu:Pune in vanzare un produs ca acesta
-
Optiuni:
Descriere
Vânzatorul este direct răspunzator pentru produsul afișat în această pagină.
Disponibilitate: Indisponibil - Vezi produse similare
Specificatii
Tablou autentic semnat Dragos Vitelaru (fata si verso), ulei pe panza.
Nascut: 12.08.1951 D. 26.12.2009
STUDII: Promotia 1978; Bucuresti
EXPOZITII: Eindhoven (Olanda 1989, 1990, 1999), Paris (1988),
Luxemburg (1988), Casa Americii Latine (1995)
S-a nascut la 12 august 1951 in orasul
Giurgiu.
In 1978 a absolvit Institutul de Arte Plastice "Nicolae
Grigorescu" din Bucuresti. Este membru al Uniunii Artistilor
Plastici din 1980.
Incepand cu 1987, a participat cu regularitate la Saloanele
municipale si republicane, precum si la expozitiile omagiale,
jubiliare si cu tematica. A fost prezent si in numeroase expozitii
de grup din tara si strainatate, la Viena(1986), la Roma(1988), la
Myconos, Grecia(1989),.
In 1981, i s-a decernat premiul revistei "Tribuna" pentru
pictura. Lucrari ale sale se afla in numeroase colectii din tara si
din strainatate.
***
"Fascinaţia şi ceremoniile fluidităţii"
În 1992, după ce s-a întors cu ceva bani dintr-o călătorie în
străinătate, în timpul căreia a pictat şi a vândut cât de multe
lucrări a putut, Dragoş Viţelaru şi-a cumpărat o casă la Butimanu,
în apropierea lacului de acolo. Era o cocioabă semiruinată pe care
a trebuit s-o renoveze din temelii. Încet-încet, a făcut din ea o
cochetă casă de vacanţă, care acum are chiar şi piscină. Dar, dacă
te uiţi mai cu atenţie la ea, ridicându-te pe vârful picioarelor
pentru a-ţi putea trece privirea peste gard, vei constata că este
cu mult mai mult decât atât. Pereţii exteriori sunt pictaţi în
culori vii, iar deasupra unei uşi stă scris cu litere de-o şchioapă
„The Sindbad Gallery”. Siluete marine bizare, scoici, scafandri,
bucăţi de epave, hublouri bulbucate, peşti electrici, meduze
translucide şi o vegetaţie răsfrântă parcă din altă lume pot fi
identificate în vârtejul culorilor care acoperă varul zidurilor
exterioare. Dacă ai norocul să intri şi înăuntru, te vei simţi pur
şi simplu ca în miezul unei aventuri subacvatice imaginată de Jules
Vernes: butaforii de inspiraţie marinărească -colaci de salvare,
busole, ancore şi alte accesorii de navigaţie atârnă pe pereţi şi
ocupă toate colţurile încăperilor, creând o atmosferă cu totul şi
cu totul neverosimilă pentru un loc atât de banal şi de prozaic cum
este comuna dâmboviţeană mai sus amintită.
Dragoş Viţelaru are însă o explicaţie perfect valabilă pentru
faptul că şi-a luat libertatea de a-i “şoca” în acest mod pe
vecinii săi, altfel nişte săteni mai mult decât simpatici şi la
locul lor: a vrut să-şi creeze un mediu în care să se simtă în
largul său. El, dar mai ales fantezia lui.
Lumea apelor
„Uneori, vin aici cu fiul meu Dan, care are numai 10 ani şi
care desenează cu calculatorul, în loc să pună mâna pe creion, şi-l
sperii, povestindu-i cum îmi imaginez eu viitorul lui, dacă nu va
învăţa bine şi dacă nu îşi va face un rost în viaţă: stând la
intrarea în Muzeul „Dragoş Viţelaru” din Butimanu şi rupând bilete
pentru vizitatori”, glumeşte pictorul în timp ce soarbe o gură de
ţuică dintr-un păhărel perfect cilindric. „Îmi plac lichidele. De
orice fel... Poate că aşa se explică şi de ce pictez de atât amar
de vreme ape, şi iar ape”, îşi continuă el confesiunea autoironică.
Dincolo de care eu întrezăresc însă şi partea serioasă a problemei,
care ar consta în aceea că oricine vrea să înţeleagă cu adevărat
pictura lui Dragoş Viţelaru, fără a fi tentat să-l catalogheze
drept manierist, ceea ce ar fi o nedreptate enormă, trebuie să vină
mai întâi să vadă această casă. Ea este rodul unei viziuni, al unei
concepţii despre existenţă, artă şi despre sursele lor nesecate şi,
în egală măsură, este o construcţie conceptuală cvasiireală, chiar
dacă are pereţi, se sprijină pe pământ, iar pe coşul ei iese uneori
fum. Spun asta deoarece Dragoş Viţelaru nu este pur şi simplu un
pictor al universului acvatic, ci şi un creator al acestuia, un
iniţiat al levitaţiei fluide care mai întâi proiectează peisaje
nemaivăzute, înecate de ape, şi abia după aceea le aduce la
orizontul nostru sensibil pictându-le pe pânză. Sau pe pereţii unor
case care, astfel priviţi, devin dintr-o dată nişte oglinzi
fermecate în care se prelig în jerbe policrome proiecţiile unei
fantezii absolut libere, cum numai valurile înspumate şi abisurile
de sub ele pot îngădui.
Vorbind în termeni strict biografici, relaţia lui Dragoş
Viţelaru cu lumea apelor pare bine consolidată în date obiective.
S-a născut la Giurgiu şi a copilărit pe malurile Dunării. În plus,
a stat şi vreo trei ani în Deltă, la Luncaviţa, unde a funcţionat
ca profesor de desen. Nu este însă, aşa cum v-aţi aştepta, un
pescar înrăit sau vreun înotător pasionat. Astfel de îndeletniciri
denotă o percepere superficială a modului în care cineva, mai ales
un artist, se raportează la apă şi la ceea ce aceasta poate oferi
ca sursă de inspiraţie. Principiu nestatornic, asociat cu nostalgia
evadării spre limite întotdeauna mobile sau cu fascinaţia
adâncurilor tenebroase, apa a costituit pentru Dragoş Viţelaru un
subiect de meditaţie, de peregrinări imaginare, sfârşind prin a
deveni subiectul unei atracţii cvasireligioase. De aceea,
casa-atelier de la Butimanu ar putea fi considerată şi ca un fel de
altar în care pictorul oficiază câte un ceremonial specific ori de
câte ori se aşază în faţa şevaletului şi pune mâna pe
pensulă.
Albastru… de Viţelaru
Din punct de vedere stilistic, artistul este un adept al
expresionismului abstract, ale cărui principii sunt însă atent şi
subtil ajustate pentru a sluji perfect intenţiilor sale, care
includ uneori evoluţii spectaculoase la limita suprarealismului,
dar şi a figurativului de tip clasic. Lucrările în ulei se pretează
mult mai bine la construcţii abstracte, cu o mare forţă de
sugestie, dar şi cu un conţinut polisemantic. Amplitudinea tuşelor
de culoare poate şi ea varia între limite foarte largi, de la cele
„nervoase” tipice gestualismului, la cele rafinate şi abia
sesizabile atât de apreciate de miniaturişti. Speculând cu
virtuozitate toate aceste oportunităţi tehnice, artistul creează
compoziţii proteiforme, pe a căror suprafaţă ochiul lunecă de la un
înţeles la altul, pentru că semnele plastice nu sunt rigid
definite, ci se află într-o dinamică accelerată, de-a dreptul
frenetică în unele cazuri. Un ochi gigantic de animal marin poate
fi în acelaşi timp şi un hublou al unei epave de mult înecate sau
pânza unui vas surprins de furtună poate fi privită şi ca un nor
răzleţ plutind în dreptul unui catarg.
Cu totul altfel stau lucrurile în cazul acuarelei, cel de-al
doilea gen preferat de Dragoş Viţelaru. Specificul culorilor de
apă, care limitează drastic posibilităţile de intervenţie
ulterioară pe suprafaţa deja pictată, l-au obligat să-şi
disciplineze atât modul de lucru, cât şi evoluţiile imprevizibile
ale propriei fantezii. Costrucţia de tip figurativ s-a impus de la
sine ca soluţie optimă. Peisajele în acuarelă se încadrează însă
perfect în poetica artistului, a cărei unitate este salvată, pe de
o parte, de aceeaşi arie tematică – apa, în multiplele ei
manifestări şi interferări cu diverse medii, de la plaje la porturi
şi de la asfaltul oraşelor la stâncile submarine – , iar pe de altă
parte de cromatica dominată de alb, roşu şi albastru. În legătură
cu această ultimă culoare, s-a vorbit în unele comentarii la
expoziţiile sale despre aşa-zisul „albastru de Viţelaru”, ceea ce
înseamnă deja un mod de identificare mai mult decât onorabil, dacă
avem în vedere că în întreaga pictură românească au mai existat
doar două precedente de acelaşi fel: „albastrul de Voroneţ” şi
„albastrul de Bălaşa” (Sabin). Dar nu numai acest aspect îl face pe
Dragoş Viţelaru să fie un pictor important al generaţiei sale şi
una dintre certitudinile artei noastre plastice contemporane. La
fel de bine şi de motivat putem vorbi despre amprenta lui
stilistică, inconfundabilă în ansamblul ei, despre limbajul plastic
perfect definit, fără ambiguităţi şi fără elemente de împrumut şi,
desigur, despre mesajul artei sale, care constă în elogierea
continuă a imaginaţiei ca sursă infailibilă a
libertăţii.
Prieteni de cursă lungă
Dragoş Viţelaru are un mod natural de a-şi face prieteni noi
fără nici un pic de efort. O dată, aflat în Olanda, s-a rătăcit
prin împrejurimile Eindhovenului şi a nimerit în Geldrop, un orăşel
cochet şi liniştit. A intrat într-o cârciumioară să ceară relaţii
şi a rămas încremenit când a văzut pe pereţii tavernei trei
acuarele semnate de el însuşi. Culmea, erau autentice. S-a dus la
bar şi a intrat în vorbă cu proprietarul restaurantului, căruia i-a
spus că el este autorul lucrărilor. Nici vorbă să fie crezut. Până
la urmă, după ce paşaportul nu i-a servit la nimic, i-a cerut o
foaie de hârtie, şi-a scos trusa ambulantă şi s-a apucat de pictat.
A rămas prieten cu acel olandez (care primise acuarelele de la un
negustor de artă ce dăduse cândva iama prin galeriile bucureştene)
şi în ziua de azi. În moduri la fel de interesante şi pline de
surprize şi-a făcut amici statornici şi în Franţa, şi Italia, şi în
Grecia. Anual, pleacă vreo două-trei luni prin Europa. Nu ca să se
plimbe, ci ca să picteze. Preferă nord-vestul Franţei (Bretagne şi
Normandie), unde ajunge de regulă toamna târziu şi, evident, dacă
ne gândim la irepresibila chemare a apei, Olanda, ţară în care a
călătorit până acum de nu mai puţin de 15 ori. În rest, se
refugiază la Butimanu sau lucrează în atelierul său din cartierul
Cotroceni, unde îşi primeşte oaspeţii, pe care îi încântă, de
regulă, cu trei lucruri ( după cum singur am constatat recent şi
eu) : mai întîi, o muzică abisală, „interpretată” de delfini şi de
alte creaturi marine; apoi, câteva din lucrările sale de care nu
s-a putut despărţi niciodată, expuse pe pereţii încăperii ce-i
serveşte şi de birou ; în fine, modul său de a povesti despre
întâmplări mai mult sau mai puţin mărunte ale vieţii ca şi cum
acestea s-ar fi petrecut în vremea unor călătorii fabuloase pe
oceane şi mări cu desăvârşire imaginare. (Intercity Magazin, nr.
18, iulie-august 2005)
Corneliu OSTAHIE
***
"Albastru de Vitelaru"
Prin 1981, când expunea la Cluj-Napoca, la Galeria revistei
Tribuna, Dragos Vitelaru îi impresiona pe cunoscatorii de arta cu
lucrarile lui reprezentând monstri marini de fiecare data pe un
fond gri. Fantezia coloristica si compozitionala a autorului era
coplesitoare, motiv pentru care lucrarile lui Dragos Vitelaru se
bucurau de un real succes printre cumparatori. Încet-încet,
culorile au devenit mai vii, peisajul profund, dominat de culoarea
albastra, luând locul monstrilor marini, atmosfera este acum mai
mediteraneana, poate rodul unor calatorii în Grecia. Ceva din
peisajul sufletesc apare mai pregnant, vietatile submarine
plasându-se într-un plan mai îndepartat. Dragos Vitelaru s-a nascut
la 12 august 1951, a absolvit Academia de Arta „Nicolae Grigorescu"
în 1978. A fost prezent aproape în fiecare an, din 1980, în
expozitii de grup sau personale, calatorind prin Europa, cu
precadere Olanda, Franta, Luxemburg, Grecia, Germania. Despre acest
artist adevarat, Paul Ioan spune: Asa cum devii intim cu cerul din
spatele hubloului, asa cum încerci sa te confunzi cu marea de pe
stânca salbatica a digului parasit, tot astfel botezul cu „albastru
de Vitelaru" te face prizonierul unei clipe de încântare. O
exozitie Vitelaru este de fiecare data o clipa de
încântare.
Revista Magazin:
***
"ATELIER / Albastru de Vitelaru"
Cristian Alionte - ZF Ziarul de Duminica
06.02.2009
Cand intri in atelierul pictorului Dragos Vitelaru, situat
undeva in zona Eroilor din Bucuresti, la etajul al doilea al unei
vile luxoase, te intampina un aer cald si proaspat, de frumusete
simpla dar moderna, reflectata mai ales de lumina lucrarilor de pe
pereti, in culori vii, printre care palpita
albastrul.
"Nu este Albastru de Voronet (din piatra pisata de lapis
lazuli), nici de Balasa, este Albastrul de Vitelaru, asa i s-a
spus", ne povesteste autorul lui. Acest albastru al marii si al
azurului are ceva unic: e o culoare vie, calda, armonioasa si
echilibrata, plina de lumina ce caracterizeaza si firea calda si
optimista a creatorului, un artist fascinat de tot ce tine de
universul marin, atat ca exterior, cat si ca interior.
"Albastrul e culoarea infinitului. Pentru Picasso, albastrul
a marcat tranzitia catre arta abstracta, iar pentru mine tranzitia
este... un mod de a fi. Acum urasc anumite asocieri de culori, dar
asta fara nici o legatura cu politica. Dimineata, in mijlocul
naturii, am ceva de spus despre culori. Pentru mine, pictura este o
stare de bucurie. Exista lucruri care nu se pot cumpara cu bani,
cum ar fi gloria si eternitatea. Dar, daca ai bani, suporti mai
usor amaraciunea...", ne explica, intr-un moment de maxima
sinceritate, Dragos Vitelaru, care (e bine de stiut) vinde o
lucrare in acuarela chiar si cu doar 300 de euro.
Acuarelele si uleiurile sale, fie ca prezinta porturi, delte,
balti, pesti, pescari, orase, sate, copaci, caini etc., se inscriu
intr-un expresionism abstract apropiat de suprarealism, in al carui
punct central se afla universul acvatic: "Asa cum v-ati astepta, nu
sunt un pescar inrait sau un inotator foarte pasionat, astfel de
indeletniciri (cu care, la drept vorbind, mai cocheteaza din cand
in cand, n.r.) denota o percepere putin mai superficiala a modului
in care cineva, mai ales un artist, se raporteaza la mare si la ce
poate oferi aceasta ca sursa de inspiratie... O teorie sustine ca
gandim diferit cu partea dreapta si cea stanga a creierului.
Dreapta este sediul intuitiei, al sentimentului si creativitatii,
stanga se concentreaza pe gandire si logica, daca acestea nu
inseamna aproape acelasi lucru. In scoala se punea accentul pe
emisfera stanga. Eu, in general, am spirit de contradictie: judec
cu inima", ni se confeseaza plasticianul. Care marturiseste ca,
atunci cand este inspirat de un peisaj, schiteaza cateva contururi
pe loc, dupa care le gandeste si recreeaza oriunde, mai ales in
atelier: "Prefer nord-vestul Frantei (Bretania si Normandia), unde
ajung de regula toamna tarziu (anotimpul meu preferat), iar daca
raspund chemarii apei, prefer Olanda si Grecia." Totusi, Marea
Neagra ii ofera, timp de doua luni anual, un sejur "de lucru",
conditie absoluta, pe care o respecta toate persoanele din viata
sa.
Cat despre acuarela, el afirma: "Imi plac lichidele de orice
fel. Poate asa se explica de ce pictez de atata amar de vreme ape
si iar ape", glumeste artistul, originar din Giurgiu si "calit" in
tinerete trei ani in Delta, ca profesor de desen. "Cea mai mare
bucurie cu care am inceput anul asta este ca fiul meu a pus mana pe
creion si pensula, abandonand putin calculatorul", marturiseste,
mandru, tatal. Care, in 1992, cu banii stransi din vanzarea
lucrarilor in strainatate, si-a construit o casa la Butimanu,
bineinteles, langa balta. Cocioaba pe care a trebuit sa o renoveze
din temelii a devenit atat de aratoasa, ca are si piscina... Daca
te uiti mai cu atentie la ea, vezi ca peretii sunt pictati cu
siluete marine bizare: scafandri, pesti, scoici, meduze, iar pe o
usa sta scris cu litere de-o scioapa: The Sindbad Gallery. Asta
pentru ca Vitelaru a vrut sa-si creeze un mediu in care sa se simta
in largul sau. El si mai ales fantezia lui...
Modalitati de livrare si plata
LIVRARE
In Bucuresti
-
- Predare personala in max. 3 zile lucratoare
PLATA
- - La predare
Politica de retur
- - Produsul nu se poate returna.