ADVAITA VEDANTA Gaudapada Sankara Sadananda 320pag Doctrina si Tratatele Clasice Upanisadele Practica ascetica Disolutia egoului 2002 HERALD Filosofie


Descriere
Raporteaza produsVânzatorul este direct răspunzator pentru produsul afișat în această pagină.
Specificatii
___
Descrierea
editorului
In mediile filosofice indiene "Vedanta"
desemneaza ansamblul conceptiilor expuse in upanisade si in textele
ulterioare acestora, care continua traditia doctrinara initiata de
upanisade, conceptii ce se caracterizeaza printr-un cadru metafizic
monist-idealist, printr-o soteriologie a renuntarii si a
transcenderii individualului. Cel putin sub aspectul conceptiilor
ontologic-metafizice sau al celor mistic-soteriologice, upanisadele
contin in totalitate doctrina clasica a Vedantei, chiar daca
structura expunerii este inca dezordonata si nesistematica. Chiar
si un text "Upanisad" foarte vechi, cum ar fi "Brhadaranyaka" (cea
mai veche scriere "Upanisad") inglobeaza intreaga doctrina
metafizica vedantina. Conceptii precum identitatea dintre Sinele
individual (atman) si principiul universal (brahman), caracterul
transcendent al principiului, teoria idealista asupra existentei,
renuntarea, practica ascetica si disolutia egoului ca singurele cai
catre mantuire se regasesc, fara diferente semnificative, atat in
upanisade cat si in scrierile clasice ale scolii Advaita Vedanta.
Sub aspectul conceptiilor cosmologice sau antropologice upanisadele
dovedesc un nivel ridicat de heterogenitate care nu se va regasi in
Vedanta clasica ulterioara. Totusi, din acest ansamblu heterogen de
conceptii isi va selectiona Vedanta clasica doctrinele ce vor
constitui sistemul sau cosmologic si antropologic. Asadar, doctrina
Vedantei clasice este inglobata aproape in totalitate in upanisade
chiar daca, la nivelul acestor scrieri, teoriile care ulterior vor
constitui cosmologia sau antropologia vedantina coexista alaturi de
numeroase alte teorii concurente ce nu isi vor gasi loc in forma
clasica a doctrinei vedantine. Prin urmare, Vedanta reprezinta
prima sistematizare a teoriilor vehiculate in upanisade. Ceea ce da
identitatea scolii Vedanta este sistemul metafizic propus de
aceasta; filosofii vedantini nu vizeaza atat o explicitare a lumii
cat, mai degraba, o transcendere a ei, o reducere a existentei ei
la existenta principiului. Vedanta isi definitiveaza partea
esentiala a doctrinei inca din perioada redactarii upanisadelor,
secolul IX (secol in care a trait Sankara) marcand doar expunerea
acestor idei intr-un intreg coerent si bine sistematizat. Aceasta
filiatie dintre traditia vedica si Vedanta reiese cu evidenta si
din analiza semantica a numelui "Vedanta". In sanskrita "Vedanta"
este compus din "Veda" si "anta" ("sfarsit" - in limba sanskrita);
deci, sensul acestui termen ar fi acela de sfarsit, portiune finala
a Vedei. Relatia de continuitate dintre Veda si Vedanta nu este
insa una exclusiva, asa cum incearca uneori sa sugereze filosofii
vedantini. Continutul ideatic al Vedei este caracterizat de un
nivel ridicat de heterogenitate, tendintele catre investigatia de
tip metafizic coexistand alaturi de conceptii mitologice de o mare
diversitate. Vedanta este continuatoare a demersului metafizic de
analiza initiat in textele Vedei, ea abandonand in mare masura
cosmologia de tip mitologic ce se gasea in Veda. Orientalistica
europeana restrange sensul termenului "Vedanta" la literatura si la
doctrina din perioada post-upanisadica, perioada in care filosofia
vedantina dobandeste caracteristici de sistem. De obicei se
considera ca primul text ce expune doctrina Vedantei este
"Mandukya-Karika" lui Gaudapada (secolul VIII) insa este greu de
gasit in aceasta scriere un element care sa o indreptateasca cu
tarie la statutul de initiatoare fie a unei doctrine, fie macar a
unui mod de expunere. Un rol aparte in corpusul literar al Vedantei
il are "Brahma-Sutra" lui Badarayana, lucrare mai veche decat
"Mandukya-Karika" si care va fi acceptata drept text cu o mare
autoritate de catre toti filosofii importanti ai Vedantei. De fapt,
o parte importanta din lucrarile fundamentale ale filosofiei
Vedanta se infatiseaza drept comentarii la Brahma-Sutra lui
Badarayana. Acest text se prezinta ca o sinteza extrem de succinta
a ideilor din upanisade; caracterul sau foarte succint il face insa
greu de interpretat pe multe portiuni si de aceea exista numeroase
rezerve in acceptarea lui drept exponent al gandirii
Advaita-Vedanta. Consacrarea filosofiei vedantine ca sistem are loc
in secolul IX, odata cu Sankaracarya si cu cei patru principali
discipoli ai acestuia: Suresvara, Padmapada, Hastamalaka si Totaka.
Acestia sunt cei care dau forma clasica, matura a filosofiei
Advaita-Vedanta; in lucrarile acestora este expus intr-o maniera
sistematica un ansamblu de idei metafizice, cosmologice,
antropologice si soteriologice. Literatura de sorginte
vedantin-monista va continua sa se scrie pana in zilele noastre,
chiar daca inovatiile ideologice sunt minore in lucrarile
ulterioare lui Sankara. Astazi Advaita-Vedanta detine, intre toate
scolile filosofice ale hinduismului, un rol privilegiat, aceasta
constituind "filosofia oficiala" a religiei
hinduse.
Consultati va rog pozele / cuprinsul pentru mai multe detalii.
Modalitati de livrare si plata
LIVRARE
In Bucuresti
-
- Predare personala in max. 5 zile lucratoare
-
- Prin Posta Romana - Coletarie - 21 Lei in max. 7 zile lucratoare
In Romania:
-
- Prin Posta Romana - Coletarie - 21 Lei in max. 8 zile lucratoare
PLATA
- - La predare
- - Ramburs
Politica de retur
- - Produsul nu se poate returna.
Spune-ti parerea acordand o nota produsului