******* Uzura urbana - interferente onirice -obiect de
arta*******
Ovidiu Kloska - Arta Onirica Singulara
|
"Raphael e prietenul meu "
interventie computerizata pe fotografie printata pe hartie mata
de 200g/m2
21 X 30 cm fara rama / 32 x 42 cm cu rama, passpartout, sticla 2
mm
editie limitata - semnata, numerotata si datata pe spate
- octombrie 2009
|
|
|
Mai jos este prezentate fotografia bruta, ?gasita?, iar mai sus
lucrarea rezultata printr-o prelucrare simpla pe computer intr-un
program de editare de imagine Adobe PhotoShop: ea reprezinta un vas
de toaleta cu plutitor , vechi, ruginit, din categoria celor care
au existat odata in apartamentele din epoca trecuta. Compozitia
finala am realizat-o din 2 fotografii distincte si clonari si
prelucrari repetate pe portiuni ale imaginii, introducand la final
un accent printr-o insertie de text "Raphael is my friend" si
"Life" in coltul din dreapta sus. |
Proiectul are ca scop o investigare personala a plasticitatilor
zonelor de uzura urbana, in principal din orasul in care locuiesc
si exist ca locuitor si artist vizual : Focsani, dar si a zonelor
din orasele Roman, unde am copilarit, si Iasi, unde imi definitivez
studiile. Aceasta initiativa artistica o lansez intr-un spatiu-timp
in care impersonaliatea habitatului urban actual, distrugerea in
timp a componentelor de arhitectura si urbanism combinate cu
indiferenta institutiilor statului abilitate cu protejarea,
reamenajarea si intretinerea spatiului urban cat si neimplicarea
societatii civile in lansarea de proiecte de imbunatatire a
esteticii orasului. Amprenta celor 50 de ani in care societatea
romaneasca a fost obturata uman, cultural, spiritual , are inca o
persistenta umana si materiala extrem de puternica, Romania avand
aliura statului ce isi revine cel mai greu din maligna boala:
comunismul. Defazajele economice si de mentalitate, pe masura ce ne
indepartam de anul 1989, par a se acutiza din ce in ce mai
puternic. Traim intr-o societate putreda, in care liderii de opinie
si guvernantii nu urmaresc decat propriile interese, o societate
incapabila sa-si managerieze propria salvare, in care ignoranta,
lipsa de cultura, ipocrizia si manipularea par a fi esentele
principale. Decandenta, coruptia, clanurile politice de stil
mafiot, sfere de influenta economica, legi doar pentru cei multi,
sistem bancar surversiv,pervers, camatarial, bombe alimentare ce
ingrasa conturile unor producatori inconstienti si malefici, ce
sunt lasati sa puna pe rafturi asa-zise alimente incarcate pana la
refuz de toxine, hormoni de crestere superficiala, organisme
modificate genetic, ingrediente interzise de zeci de ani in alte
tari, modificate si expirate, iradiate, stropite cu substante
nocive, acestea sunt doar cateva randuri ce descriu realitatea
romaneasca.
Proiectele de investitii in infrastructura, in sosele, poduri,
cladiri institutionale sunt in zona obscurului, finalitatea lor si
gradul lor de implementare lasand de dorit, existand o discrepanta
uriasa intre sumele cheltuite si rezultate (a se vedea mai ales
proiectele autostrazilor). Acelasi lucru se intampla la toate
nivelele ? national pana la cel judetean, municipal, rural .
Orasul traieste intr-o amorteala surda in acest morman de
indiferenta. Fete gri proiectate pe fatade si fundaluri gri. O mare
amrfa a impersonalitatii. O imensa compozitie in nuante si tonuri
de gri. Spirite amortite intr-o miscare haotica, impersonala, pe
trotuare crapate, cu santuri largi ramase neastupate de muncitorii
ce au carpit instalatia de tevi a nu stiu cata oara, pe langa
vitrine seci cu reclame cu litere spalacite si prost lucrate, pe
langa magazine de firma cu straluicirea lor seaca si nonsalanta
doar pe bucatica lor inchiriata langa casele de schim valutar si
gogoserii, pe langa suvoaiele de masini cu blocajul lor cu tot, cu
paienjenisul amenintator de cabluri si fire de comunicatie, o
matrice a haoticului acupunctand peisajul urban. Spatiul respira un
alt timp, intr-o alta existenta, paralela cu omul contemporan,
rupt, izolat, cu conexiuni slabe ce persista doar in memoria celor
mai in varsta. Istoria cladirilor vechi, uitata undeva intr-un
sertar al unei institutii cu o falsa eticheta pseudo-culturala, se
pierde incet cu fiecare clipa ce trece, cu fiecare act de
desfiintare sau demolare, de uitare de rautate, de avaritie,de
ignoranta demonica.
Am investigat aceste zone uzate ale orasului: trotuare sparte,
crapate, pereti decopertati, plini de muschi, garduri putrezite sau
ruginite, ferestre sparte, cladiri darapanate, si cu predilectie am
cautat in aceste plasticitati sa extrag urmele spiritului
aglutinat, stramtorat, obligat, debusolat, in portrete reminiscente
ale expresivitatii descompunerii, ale decadentei, nebuniei,
inutilitatii, irosirii, tristetii, ale existentei dramatice in care
omului contemporan este constrans.
Captura acestor realitati brute am facut-o cu un aparat foto
digital, un SLR Canon 400D, fara filtre de culoare prin fotografie
?bruta?, pura. Imaginile au fost triate si salvate, apoi prelucrate
digital intr-un program de editare de imagine Adobe PhotoShop intro
proportie foarte mica in ceea ce priveste canalele de culoare sau
filtre digitale. In cele mai multe dintre ele am cautat sa pastrez
cat mai mult din plasticitatea initiala, multe din compozitii
bazandu-se doar pe clonarea de detalii pe suprafete mici pentru a
accentua portretul. O parte din lucrarile finalizate au fost deja
printate pe suprafete mai mici si expuse in cadrul expozitiei
personale ?Uzura urbana ? interferente onirice ? obiect de arta? ce
a avut loc la Centrul International pentru Cultura si Arte ?George
Apostu? din Bacau, initiativa inclusa in manifestarile dedicate
celor 600 de ani de la prima atestare a Bacaului.
Scopul si finaliateta acestui tip de proiect artsistic se va
realiza prin expunerea acestor lucrari tocami in zona urbana, pe
fatade de cladiri, in diferite centre ale orasului, pe dimensiuni
mari, monumentale. Prin acesta reestetizare a zonelor de realitate
urbana printr-o simpla transfigurare a banalului, a obisnuitului,
extrag si focalizez portiuni din spatiu si timp, iar rezultatul
filtrarului personal, in urma unor interventii creative, il
relochez in spatiul de origine ? urban, de unde initial au fost
?culese?. |
|
Filigrama pe imagini a fost introdusa pentru a-mi proteja
drepturile de autor ! Va rog respectati acest lucru si nu le
salvati sau folosi fara acordul meu !
Tot continutul acestei licitatie este sub copyright si este
protejat de legea dreptului de autor !
|
ovidiu kloska copyright
|