Specificatii
200 ilustrații București: un portret «Novecento» ‒ Povestea unui
secol din 555 de aniversări Orașele se nasc și mor de mai multe ori
cu fi ecare secol. Istoria este precum o hartă a geografi ilor în
continuă schimbare. Iar Strada este continentul care s-a modifi cat
continuu pe măsura preocupărilor noastre, balansate între idealuri
și frustări, împliniri sau eșecuri. Orașul oriental a aparţinut
altor reguli și altor ritmuri de viaţă. Existau peisaje exclusiv
masculine, precum și modalităţi de socializare a căror etichetă
hrănea o serie întreagă de mitologii și psihologii ale obedienţei.
Orașul timpului diluat avea o socializare încătușată rigorilor și
cutumelor cum a fost obligativitatea însoţirii fetelor și femeilor
dincolo de graniţele gineceului familial. Orașul modern destramă cu
rapiditate atât abuzurile sociale cât și exigenţele de castă dintre
sexe. Modernitatea a însemnat și dobândirea spaţiului public de
către femei. Ele devin stapâne peste întreaga suită de accesorii
care hrănesc acest spaţiu și dau și o altă direcţie socializării,
prin apariţia fl irtului, curtoaziei, curtării îndelungate și fi
nalizate cel mai ades prin obţinerea consimţământului de logodnă.
Toate aceste confruntări, competiţii, pânde și vânători continue,
dintre el și ea, au părăsit spaţiul privat pentru a se derula în
spaţiul public. Și pentru ca toată această poveste să aibă cât mai
multe capitole au fost create labirinturi, refugii, paranteze,
forme și culori sociale, care s-au diversifi cat de la o generaţie
la alta. Odată pornit pe traseul schimbării Bucureștiul a fost de
nestăvilit. Orașele sunt în continuă mișcare. Bucureștiul este un
oraș care trăiește ambivalent. A avut și foarte mult de suferit dar
a știut întotdeauna să-și recâștige liniștea, bucuria de a trăi.
Bucureștiul este orașul vitezelor simultan diferite; este un oraș
al spaţiilor culturale diferite, dintr-un început. Pentru că
Bucureștiul a fost întodeauna un oraș deschis, accesibil, primitor
cu toţi aceia care se afl au în căutarea unei patrii noi.
Bucureștiul a fost și continuă să fi e patria multor oameni veniţi
din multe zone culturale ale lumii. Și prezenţa acestor oameni, a
dorinţei lor de a trăi altfel decât acasă, a făcut din București un
oraș de nestăvilit. Bucureștiul – precum toate așezările lumii
cunoscute – are un trecut construit pe două tipuri diferite de
cartografi eri istorice. Pe de o parte există o hartă a spaţiului,
orizontală, cronologică, înregistrată de istoria clasică prin
documentul scris. Iar pe de altă parte avem o hartă umană,
verticală, care intersectează cronologia și timpul în sensuri
variate. Este cea mai grea perspectivă de abordat, defi nit și
comentat, deoarece ea se referă la moduri de viaţă, comportamente,
gesturi, preocupări, atitudini, traume colective, care la rândul
lor au schimbat spectaculos viaţa oamenilor. Această călătorie prin
secolul XX nu-și propune să detalieze evoluţia societății urbane ci
să arate în linii generale, câteva modifi cări de comportament, mod
de viață, preocupări, chiar tipul de locuire și ambientare
interioară. Noi cei de astăzi, cu felul în care dorim să locuim,
precum și aspiraţia fi ecăruia pentru locuinţa ideală, suntem – cu
toate aceste repere, tributari secolului XX, reușitelor sau
experimentelor eșuate care s-au produs în ultima sută de ani.
Observăm la scară cronologică, o extensie a secolului al XIX-lea
din perspectiva tipului de locuire, cu o schimbare radicală în
mediul urban cu precădere, după primul război mondial. Primul
război mondial a determinat și deplasări de populaţie puţin
urbanizată către orașele mari iar centrele urbane regionale au
absorbit și părţi de populaţie urbană din târguri mai mici.
Presiunea demografi că a însemnat apariţia block-hausurilor cum
erau numite în epocă. Apar pe suprafeţele vechilor loturi, cu
reședinţe înconjurate de grădini sau mici parcuri, imobile cu
patru-cinci etaje, pentru a absorbi surplusul de populaţie pe un
spaţiu nu foarte generos. Magistralele anilor ’30 au trecut deja la
imobile mai înalte după modelul american. Orașul patriarhal dispare
treptat iar gradul sporit de intimitate și confort este diminuat de
moda apartamentului. Deși multe dintre apartamente aveau și un
spaţiu pentru o eventuală menajeră, cu scară de serviciu, în epocă
s-a făcut cu greu trecerea de la un fel de a trăi la altul. Maniera
de a trăi vecinătatea s-a modifi cat și ea; vecinul afl at cândva
la distanţă de reședinţa ta, de acum te despărţea de el numai un
perete și un culoar comun. Aceasta este desigur perspectiva clasei
mijlocii deoarece la periferie mulţi proprietari aveau în
locuinţele lor de tip vagon chiriași și foloseau cu toţii aceeași
curte. Orașul Novecento va suferi modifi cări dramatice după
1947-1948, alături de modifi cările demografi ce forţate cuprinse
în fenomenul naţionalizării locuinţelor și transferul unei
populaţii slab sau deloc urbanizate în reședinţe ridicate în câteva
generaţii, care și-au schimbat în decursul timpului gustul și
dorinţa de a locui altfel. Noii veniţi au tratat cu indiferenţă
casele somptuoase primite gratis, neînţelegând nimic din aspiraţia
urbană a celor alungaţi, distrugând cu rapiditate o cilvilizaţie
urbană construită încă de la începutul secolului al XIX-lea. Au
urmat apoi cartierele muncitorești. Nu mai erau de această dată
apartamentele spaţioase ale interbelicului ci suprafeţe care aveau
cel mult jumătate din suprafaţa celor dintâi. Într-un cvartal de
locuinţe putea fi mutat un sat întreg sau câteva cătunuri cu
chiriași rurali atrași de mirajul orașului, care se industrializa
cu rapiditate. „Omul nou” a fost experimentat și creat apoi în
cartierele ridicate la marginea orașelor. Experimentul a debutat la
Moscova în anii ’30. Blocurile și apartamentele identice, amestecul
de populaţie chiar și pe o scară de bloc cu mai multe apartamente a
creat posibilitatea supravegherii în timp, a fi ecărei generaţii
care se năștea în cvartal. Apoi eliminarea diferenţelor de
arhitectură și de interior a stins treptat puterea
individualismului topindu-l într-un colectivism habitual. „Omul
nou” obedient, slăbit cultural și lipsit de gustul de a trăi
diferit a fost fermentat în micro-raioanele ridicate în București
de pildă, încă din anii ’60. Astăzi, după aproape două decenii de
libertate, micro-raioanele tind să devină treptat ghetouri urbane
iar tendinţa de a recupera intimitatea răpită la mijlocul secolului
trecut a devenit principala aspiraţie a orășenilor. Fuga de la bloc
înseamnă respingerea unui model de locuire nedorit. Iar fugarii
reprezintă a doua sau a treia generaţie născută și crescută la
bloc. Pentru aceia pentru care situaţia socială nu vine în
sprijinul acestei pribegii, există posibilitatea schimbării
interioarelor; modifi cările și umanizarea lor este o revenire
către un confort tot mai căutat, fapt care certifi că existenţa
dorinţei de a trăi altfel. Interioarele amenajate sumar în
cartierele muncitorești sau modifi cate astăzi după dorinţa de
confort dovedesc faptul că personalitatea și individualitatea rămân
creative și nu pot fi eliminate de experimente sociale și
ideologice. București: un portret <<Novecento>> Autori:
Dr. Adrian Majuru (coord.), Ana Iacob București, 2017 Autori: Ana
Iacob, Adrian Majuru Anul Apariției: 2014 Format 21 x 27 cm Ediție
cusută și legată Nr. pag. 204 ISBN: 978-973-668-389-3