Gândirea creativă determină abilitatea de
a soluționa situații într-o lume dinamică, aflată în permanentă
schimbare. Expunerea la artă și înțelegerea artei de la cele mai
mici vârste vor ajuta copilul să răspundă constructiv nevoilor
sale, să creeze punți între subiecte, să își îmbogățească
experiența de învățare. Colecția „Signatura 180”, propusă de Bianca
Mereuță, are menirea de a familiariza copiii cu arta printr-o serie
de cărți care au ca temă concretizarea unor teorii de bază ale
acesteia. Colecția va fi reprezentată de: contrastul cromatic,
contrastul cantitativ, contrastul dinamic și de contrastul valoric.
Prin „Signatura 180”, împreună cu copiii, vom înțelege arta ca
fiind acel element universal recognoscibil în permaneță în tot ceea
ce ne înconjoară. Cartea „Cald și rece în jurul Lumii” este volumul
de debut al artistei Daniela Gheorghiță și al colecției „Signatura
180”. Autoarea propune, printr-o serie de ghicitori vizuale, un joc
de asociere între contrastul cromatic cald și rece și diverse
fenomene și elemente naturale, dimensiuni spațiale și temporale și
stări existente în relație oponentă în natură. Copiii pot astfel
observa, prin exemple concrete, frumusețea și relevanța armoniilor
cromatice aflate într-o multitudine de ipostaze în lumea din jurul
lor. Ziua se află în opoziție cu noaptea. Vara se află în opoziție
cu iarna. Elementul apei versus elementul focului, zona polară cu
zona de savană, senzația de „aproape” și „departe’, „împreună” și
„separat”, jos și sus, mic și mare, greu și ușor, veselie și
tristețe – toate aceste elemente opuse coexistă printr-o condiție
definitorie și pentru noi, ca oameni: fiecare parte respectă
echilibrat spațiul și timpul cuvenit celeilalte părți. Iar acest
mod de „viețuire” se numește armonie. Colecția „Signatura 180” este
fără vârstă. Copiii de vârste foarte mici (sub doi ani), prin
expunerea la cărțile acestei colecții, începând cu „Cald și rece în
jurul Lumii” și prin dialogul purtat cu părinții lor, vor putea să
învețe într-o primă etapă culorile, dar nu într-o manieră
scolastică, didactică. Informațiile pe care ne dorim ca un copil să
le asimileze sunt prezentate într-o formă concretă, exact așa cum
le găsim în realitate, raportate la ipostaze ale vieții, la
situații reale interpretate personal. Acesta nu este roșu. Acesta
este un obiect reprezentat printr-o multitudine de nuanțe ale
roșului. Copilul nu va vedea o pagină plină cu o culoare plată și
un text redactat sec, pentru exemplificarea acelei culori (roșu,
verde sau orice altă culoare din spectrul cromatic), ci va vedea
culoarea în modul ei real de expresie în lume. Va vedea nuanțele și
tonurile ei, iar la nivel mental, celui mic i se vor pune bazele
reprezentării firești a lumii. Noi, oamenii, nu vedem culoarea roșu
sau albastru sau orice altă culoare în forma sa ideală în jurul
nostru, ci, observăm raportul acesteia la diferiți factori: lumină,
atmosferă, intensitate, volum, transparență, reflexie și, astfel,
în fond, internalizăm nuanțe concrete ale culorilor ideale. Toată
această teorie artistică este reprezentativă la nivel conotativ
pentru un mesaj clar: să ne învățăm copiii, de la începutul vieții,
să privească lumea, oamenii, cu finețe, cu profunzime și
oferindu-le șansa de a fi văzuți în multiplele lor nuanțe, forme și
versiuni, cosinderându-i pe toți ca parte necesară pentru
armonizarea vieții lor. Copiilor mai mari sau chiar adulților,
discursul grafic le aduce la nivel denotativ întâlnirea cu un copil
care se află într-o serie de ipostaze în călătoria sa prin lume, în
spațiu și în timp până înapoi, la momentul regăsirii personale.
Călătoria sa este prezentată vizual prin expresii metaforice și
sinestezii care vor provoca plasticitatea imaginației. Cititorul
copil în dialog cu părintele sau cu educatorul, învățătorul sau
profesorul, va intra într-un joc al descifrării, într-o provocare
menită să descopere și să se autodescopere. Ilustrațiile sunt
bogate în detalii. Parcursul analizei fiecărei ipostaze grafice
oferă fragmente subtile de expresie artistică care vor capta
atenția privitorului la fiecare nouă lectură. Lumea înconjurătoare
este complexă. Reprezentarea acesteia, fie ea cât de personală,
cere la rândul ei o analiză profundă și o muncă consecventă, pentru
a o putea reda în întreaga sa amploare. Atunci când unui copil îi
prezinți o lucrare elaborată, gândită și realizată la nivel de
detaliu, el va înțelege, din partea vizuală exprimată prin forme,
nuanțe și detalii, că, pentru a realiza o operă completă, bună,
autentică, e nevoie să depună un efort suplimentar de analiză și de
aplecare asupra muncii. Copilul va învăța astfel principiile
necesare pentru a crește un adult complet. Această carte în sine
este o interpretare personală a vieții înconjurătoare care permite
la rândul ei multiple interpretări personale ale fiecărui
cititor.