Specificatii
Zeci de scrisori, carti postale si fotografii. Corespondenta Vicu
Mandra ( Mendelovici ) din Bucuresti cu Schwartz Renee din Buzau,
dar si cu alte persoane. Unele scrisori sunt relevante pentru
continutul lor privind comunitatea evreiasca si organizarea
acesteia in vederea emigrarii in Israel. Vicu Mendelovici,
romanizat Mandra, a fost ziarist la Scanteia Tineretului si
scriitor, un istoric al dramaturgiei romanesti. Pe o invitatie
apare semnatura lui Mihai Beniuc. Printre documente este si un
manuscris al lui Vicu Mandra. Vicu Mândra (5 mai 1927, Bucureşti)
este un istoric şi critic literar. Este fiul Friedei Mendelovici
(născută Langhaus), educatoare, şi al lui Iosif Mendelovici,
tipograf. Mândra (al cărui prenume la naştere era Lewis) învaţă în
Bucureşti, unde urmează Liceul „Cultura" (1940-1944) şi Facultatea
de Litere şi Filosofie (1945-1949). Devine doctor în filologie în
1972. Este redactor la „Tinereţea" (1945-1946), unde şi debutează
în 1946, la „Tânărul muncitor" (1947-1949) şi la „Scânteia
tineretului" (1949-1951), redactor-şef la Editura Tineretului
(1952-1954), redactor-şef adjunct la „Gazeta literară" (1955-1962)
şi, în paralel, cadru didactic la Facultatea de Limba şi Literatura
Română din Bucureşti (din 1950 până la pensionare), trecând prin
toate treptele carierei, până la gradul de profesor (1991).
Colaborează la „Gazeta literară", „Teatrul", „Viaţa românească",
„Contemporanul", „Luceafărul" etc. A debutat editorial cu Însemnări
despre literatură şi teatru(1958). Mândra s-a consacrat îndeosebi
dramaturgiei, domeniu în genere puţin cercetat la noi. Chiar de la
debut interesul criticului se fixa asupra textului dramatic,
următoarele sale cărţi fiind trepte pregătitoare, de natură
istorică şi teoretico-estetică, în elaborarea construcţiei critice
care culminează cu Istoria literaturii dramatice româneşti. De la
începuturi până la 1890 (I, 1985). În viziunea autorului, două ar
fi caracteristicile esenţiale ale dramaturgiei noastre, expuse în
Incursiuni în istoria dramaturgiei române. De la Gh. Asachi la
Camil Petrescu (1971): lirismul, în sensul participării „ardente" a
creatorului, a „neobişnuitei sale disponibilităţi pasionale" şi
polemice, şi tendinţa spre echilibrul clasic al expresiei.
Clasicism şi romantism în dramaturgia românească (1816-1918) (1973)
aduce într-un prim capitol precizări teoretice referitoare la
teatralitatea clasicismului . • Însemnări despre literatură şi
teatru, Bucureşti, 1958; • Incursiuni în istoria dramaturgiei
române. De la Gh. Asachi la Camil Petrescu, Bucureşti, 1971; •
Clasicism şi romantism în dramaturgia românească (1816-1918),
Bucureşti, 1973; • Victor Ion Popa, Bucureşti, 1975; • Jocul
situaţiilor dramatice. Principii, aplicaţii, analize, Bucureşti,
1978; • Istoria literaturii dramatice româneşti, vol. I: De la
începuturi până la 1890, Bucureşti, 1985.