Specificatii
Autor: CAMIL PETRESCU Titlu: DIVORȚUL DOAMNEI DUDU Gen: SCENARIU
CINEMATOGRAFIC Pagini: 118 Dimensiuni: 17 ˣ 23 Editura: ACTAEON
BOOKS ISBN 978-630-6715-10-7 An de apariție: 2025 Activitatea de
scenarist a lui Camil Petrescu ar trebui să fie surprinzătoare
pentru multă lume, întrucât este foarte puțin cunoscută. Și este
puțin cunoscută, în primul rând, datorită unei inerții intelectuale
ce consideră că scriitorul e un individ legat de cărți, adică de
modalități de expresie din care nici nu i-ar sta bine să iasă. În
cazul lui Camil Petrescu — „inovatorul” i s-a spus în cadrul
cenaclului lui Eugen Lovinescu — conceptele curente (care pe el îl
reduc) se aplică mai puțin decât oricăruia dintre contemporani.
Activitatea de „om de film” a fost permanentă și s-a vrut totală,
și așa a și fost, cu amendamentele impuse de epocă, evident. Încă
din prima tinerețe Camil Petrescu a funcționat (pe state de plată)
ca referent al cinematografelor din Timișoara. S-a vrut și a
activat ca animator al „celei de a șaptea arte”, înființând
companii cinematografice (rămase doar în stadiu de proiect) numite
Carpatia-film sau Cineromit. În cadrul acestor companii a congregat
nume dintre cele mai mari ale teatrului românesc. Aceste inițiative
l-au silit să contacteze și diferiți potentați ai industriei și
comerțului și în corespondența trimisă sau primită apar nume ca Max
Aușnit, proprietarul Uzinelor și Domeniilor Reșița (numit Regele de
Fier sau Regele Oțelului), Nicolae Malaxa (fabricantul de
locomotive și al primului automobil românesc), cei mai mari doi
industriași ai României, dar și alții mai mici, ca Johan
Schlesinger, important comerciant, mai notoriu ca proprietar al
unei herghelii ce dădea favoriți pe hipodromul bucureștean; sau E.
Chapira, ceasornicar, și Otto Gagel, proprietarul unei faimoase
fabrici de pâine, amândoi furnizori al Casei Regale. Nici numele
lui Aristide Blank, marele bancher, nu lipsește. A înfruntat
obstacole ca să viziteze (împreună cu Soare Z. Soare) studiourile
de film, faimoase, din Germania. „O vizită la UFA înseamnă — se
destăinuia apoi la întoarcere — o vizită la Meka artei
cinematografice a lumii. Lucru, de altfel, foarte greu de
izbutit... În uriașa cetate a filmului se muncește mult, timpul e
scurt, iar vizitatorii și solicitatorii inoportuni se anunță
nenumărați... Sediul din Krausenstrasse e păzit ca o cetate. Cu
dușmanul din afară nu se comunică decât la telefon... Trei rânduri
de portari, apoi trei soiuri de registre.” S-a pus în legătură cu
nume ale cinematografiei europene ca: Vittorio de Sica, Jean Gabin,
Raimu (Jules Auguste Muraire), Marcel Pagnol. În 1938-39 a început
schimburi de scrisori cu case producătoare din Ungaria, Franța,
Italia, iar în 1942, revista Rampa putea să-și informeze cititorii:
„Plecat pentru două săptămâni ca să ia contact cu cercurile
teatrale și cinematografice din Roma, d. Camil Petrescu a fost
reținut la Roma mai mult de o lună. Cauza acestei întârzieri este
că d. Camil Petrescu a fost solicitat la Roma să scrie câteva
scenarii. Cel dintâi dintre aceste scenarii al cărui personaj
principal este Ștefan cel Mare a produs o extraordinară impresie,
nu numai în cercurile intelectualilor români de la Roma, dar chiar
în lumea cinematografică italiană. Sunt în curs de tratative pentru
discernerea acestui film, menit să reprezinte străinătății o
imagine de neuitat a lui Ștefan cel Mare în condiții maxime de
artă... Dl. Liviu Rebreanu a subliniat îndeosebi meritul acestui
film istoric care, spune d-sa, aduce pentru prima oară în scenă și
altceva decât veșnicele conspirații ale boierilor împotriva
voievodului ca în aproape toate piesele istorice de până acum.
Începerea războiului a împiedicat realizarea unui film în regia lui
Vittorio de Sica pe un scenariu al scriitorului român.” Divorțul
doamnei Dudu și O fată într-o iarnă, aparțin aceleiași atmosfere de
epocă, din care s-au nutrit și marile romane Ultima noapte de
dragoste, întâia noapte de război și Patul lui Procust. Scrise în
deceniul 3, ele se adresează însă publicului de film interbelic.
Tematica și gradul de adâncire a temelor este evident că au avut în
vedere nivelul la care se găsea incipienta industrie
cinematografică românească. În vreme ce Ștefan cel Mare și, mai
apoi, Bălcescu, poartă evident pecetea condițiilor noi în care au
fost scrise: două epoci dificile, de dictatură și apoi de
totalitarism, ce se succedau, de fapt, logic. Mai ales avatarurile
acestui din urmă proiect, reflectă foarte bine epoca în care a fost
zămislit. Câteva însemnări jurnaliere ni-l arată pe Camil Petrescu
încercând o colaborare cu noile instituții care n-aveau să producă
decât intrigă, dezbinare, risipă de bani, și niciodată artă: La 7
iunie 1950, se înființase Comitetul pentru Cinematografie, în
subordinea Consiliului de Miniștri, având instituții surori ca, de
pildă, Direcția Rețelei Cinematografice (ce a dus în 1952 la
Direcția Difuzării Filmelor). Camil Petrescu a crezut că, poate, va
avea și el un loc în noua lume. Eșecul filmului Bălcescu este chiar
eșecul încercării scenaristului și regizorului Camil Petrescu de a
funcționa în noua societate, deși atunci lucrurile puteau să pară
altfel. Toată această activitate legată de arta filmului se cere
investigată, însă, în altă parte. Publicarea scenariilor
cinematografice ale lui Camil Petrescu devine act de cultură, azi
în epoca televiziunii și internetului, fiind și un semn de
recunoaștere a precursorilor. Pregătirea pentru tipar a scenariului
Divorțul doamnei Dudu, n-a ridicat probleme deosebite. Numerotarea
scenelor s-a făcut de către editură pentru mai multă precizie,
completându-se, între paranteze drepte, și anumite lacune. De
asemenea, s-a crezut necesară realizarea, în redacție, a unui așa
numit „Generic”, care să cuprindă atât rolurile principale ale
filmului, cât și acele apariții de figurație. Alexandru BUICAN