Specificatii
Ecouri ale unei Fețe Onirice Din seria „Beautiful Mind of a
Dreamer” Tehnică: Tehnică mixtă pe pânză Dimensiune: 80 x 80 cm An:
2025 „Ecouri ale unei Fețe Onirice” este o investigație ontologică
sub forma unui portret – o încercare vizuală de a reda ceea ce
rămâne dintr-o față atunci când fizionomia dispare, iar în locul ei
persistă doar urma psihică, densitatea emoțională și reziduurile
visului. Lucrarea propune o ruptură față de portretul tradițional,
abandonând reprezentarea identitară și fidelitatea mimetică în
favoarea unei cartografieri afective și metafizice a interiorității
umane. În cadrul paradigmei portretului abstract contemporan,
această piesă se înscrie într-o genealogie care atinge
transcendența gestuală a lui Francis Bacon, abstracția spirituală a
lui Bill Viola sau poezia neuro-afectivă din practica unor artiști
ca Adrian Ghenie sau Jenny Saville – dar în același timp își
croiește un drum propriu, centrat pe oniricul ca metodă de revelare
a sinelui imaterial. Pânza devine deopotrivă oglindă și membrană:
un câmp de fricțiune alchimică în care conștientul și
subconștientul intră în coliziune. Fața nu apare prin contur, ci
prin saturație energetică – straturi de pigment care
interacționează ca furtuni neuronale, curenți cromatici sau fosile
ale visului imprimate pe pleoapele interioare. Tonurile de
portocaliu incandescent și albastru spectral se topesc unele în
altele precum gânduri dintr-o tranziție de somn profund. Întreaga
suprafață devine un peisaj meteo cognitiv. Privitorul nu întâlnește
o persoană, ci urma unei prezențe – o față ca vibrație, deconectată
de anatomie, dar încărcată cu forță invizibilă. Liniile care curg,
stropii impulsivi, zonele de estompare nu sunt haotice, ci
intervenții deliberate în țesătura energetică a pânzei – bâlbe
vizuale ale memoriei sau ale intuiției sacre. Lucrarea respiră,
pulsează, dispare – asemenea unui vis care încearcă să se
amintească pe sine. „Ecouri ale unei Fețe Onirice” este și o
provocare adusă fenomenologiei vizualului. Într-o epocă în care
chipul este digitalizat, estetizat și transformat într-un obiect de
consum ori control, această lucrare refuză conformarea – propunând
o deconstrucție a vizibilului, o eliberare a feței din paradigma
recunoașterii, a definiției și a convenției. Oniricul nu este aici
ornament, ci condiție ontologică: a visa o față înseamnă a-i reda
potențialul infinit, a o lăsa să vorbească prin lumină, textură și
vibrație sinestezică. În contextul mai larg al seriei „Beautiful
Mind of a Dreamer”, această piesă funcționează ca un nod metafizic
– o poartă prin care privitorul nu accesează o persoană, ci o
condiție de ființare. Sugerează că poate cele mai adevărate
portrete nu sunt cele care arată, ci cele care rezonează,
dezarmează și trezesc.