Numar articol: 243197863. Vezi produse asemanatoare.
Pune in
vanzare un produs ca acesta
Gelu Barbu, ritmul sentimentelor - Antonio Pita Cardenes - cu autograful Gelu B.
Cost unic de transport la toate comenzile acestui vanzator
Primesti 250 puncte in aplicatie
Produs:
Second Hand, Fără garanție
Politica de retur:
Acest produs poate fi returnat in 3 zile
Detalii
Plata:
- Ramburs
- Online


Descriere
Raporteaza produsVânzatorul este direct răspunzator pentru produsul afișat în această pagină.
Specificatii
Editura: Cartea Romaneasca Data aparitie: 2004 Limba: Romana
Coperta: Brosata (paperback) Numar volume: 1 Numar pagini: 372
Dimensiuni: 208 x 148 x 22 mm Greutate: 0.50 kg ISBN/Cod:
973-23-1832-5 Traducator: Ioan I. Gostian Recent, Editura Cartea
Romaneasca a publicat un superb volum dedicat renumitului nostru
balerin Gelu Barbu, un adevarat roman captivant scris de Antonio
Pita Cardenes, pornind de la povestea pe care maestrul, cu
sinceritate si caldura, a depanat-o pe casete audio, avind in
centru reperele ilustrei sale familii si obirsia neuitata de la
Lugoj, oprindu-se in detaliu asupra perfectionarii sale artistice
la Leningrad. Sint trecute in revista succesele repurtate pe scena
Operei bucurestene si turneele efectuate peste hotare, alaturi de
colegii si prietenii sai din acea perioada „de aur“ (in cel mai bun
sens al cuvintului) a baletului romanesc, punctind invidiile si
„masinatiile“ care au insotit fiecare izbinda de-a sa, determinind
in final fuga in Germania Occidentala, apoi dificultatile si
reusitele profesionale datorate talentului sau fascinant, dar si
norocului care l-a ajutat intotdeauna. Ultima parte a cartii ofera
detalii interesante referitoare la activitatea de coregraf in
Insulele Canare, recunoscuta si onorata cum se cuvine de spanioli,
aplaudata insa si in tara, unde a revenit, in sfirsit, dupa 1990,
primul popas fiind, firesc, in Lugojul natal caruia i-a dus dorul
in cele trei decenii de exil. O poveste inedita Cum s-a nascut
cartea Gelu Barbu – ritmul sentimentelor? Prietenii mei din
Insulele Canare, unde m-am stabilit de multi ani, au considerat ca
povestea vietii mele este interesanta, trecind prin toate
regimurile politice posibile – de la monarhie constitutionala la
epoca stalinista (la Leningrad), apoi la comunismul romanesc,
evadarea in Germania in epoca sa de inflorire, social-democratia
pura scandinava, alte structuri politice din diverse tari europene,
dictatura lui Franco, tranzitia spaniola foarte interesanta,
perioada regelui Juan Carlos si revenirea intr-o Romanie care, sa
zicem, ca se intreapta spre „normal“. Cariera mea a trecut, de
asemenea, prin diverse faze, pe citeva continente si, bineinteles,
aproape in toate tarile europene… In tara erati extrem de apreciat,
tatal dvs., compozitorul Filaret Barbu, era, de asemenea, un
creator mult indragit si totusi ati fost primul artist roman care,
in anii ’60, a ramas in strainatate. Nimeni n-a stiut motivul
plecarii mele, in urma careia s-a facut un circ enorm, asa cum au
facut rusii cu Nureev, care fusese primul fugit din URSS, un an
inaintea mea. A fost pentru mine un moment foarte dramatic, dar
care nu a depins de vointa mea. Vorbind citeva limbi straine, fiind
un prim-balerin apreciat, eram invitat la ambasade la zilele
nationale (unde mergeam impreuna cu Valentina Massini, Irinel
Liciu, apoi cu Magdalena Popa, care imi devenise sotie, fiind
invitate si Arta Florescu, Zenaida Pally etc.), evident cu
permisiunea secretarului de partid de la Opera, tov. Firu. Mi s-a
intins o cursa, cei de la Securitate mi-au spus ca exista o
inregistrare a unei discutii in care eu vorbesc rau despre regimul
politic din tara, desi nici o minte normala nu si-ar fi putut
imagina ca, stiind cum peste tot era plin de microfoane, am fi
vorbit despre asa ceva. Mi-am dat seama apoi ca am fost santajat
pentru a accepta sa fiu trimis la scoala de spioni din Moscova. Din
punctul lor de vedere, eram prototipul care poate „pacali“ bine. Nu
puteam refuza, dar am spus ca ma voi gindi. Propunerea mi s-a facut
in biroul lui Alexandru Draghici, intii cu amabilitati, apoi cu
tipete si amenintari. Nici parintii, nici Magdalena nu trebuiau sa
stie. Aparuse si o persoana care venea la mine acasa, despre care
trebuia sa spun ca este un coleg de la Lugoj. Eram urmarit
permanent – stiam cine e persoana. Singura care a stiut adevarul a
fost sora mea, desi avea doar 15 ani. Eram disperat, dar am avut
noroc, pentru ca, in 1961, Opera avea un contract cu RDG, Gabriel
Popescu avea probleme dupa ce fusese arestat si deci nu putea
figura pe lista de turneu – doar eu si Gheorghe Cotovelea mai eram
prim-balerini. Am plecat impreuna cu el, cu Ion Alexe, Valentina,
Irinel, Alexa Mezincescu, Ileana Iliescu, urmind sa sustinem
recitaluri in diverse orase germane. M-am gindit sa trec „dincolo“,
desi zidul Berlinului fusese ridicat in august, iar eu am ajuns
acolo in 17 noiembrie. Am riscat si, ceea ce eu numesc destin,
sansa, noroc, m-a ajutat, pentru ca altfel putea fi sfirsitul. Am
ajuns „dincolo“, intr-o lume necunoscuta, pentru ca nimeni din
baletul nostru nu dansase in occident; eu cu Valentina fusesem in
1959 doar in India, invitati personal de Nehru, apoi in Egipt (la
invitatia lui Nasser) si Indonezia (primiti de Suharto). Dar in
occident nu ma cunostea nimeni. Pentru a primi permis de azilant
politic, am trecut prin lagare, unde trebuia sa fiu verificat.
Aveam la mine doar diploma de la Leningrad, pasaportul si hainele
cu care eram imbracat. M-au ajutat mult romanii de la Europa
libera, mi-au dat imbracaminte, citeva marci, ma chemau la masa,
dar m-au dus si la televiziunea din München, unde nu i-a interesat
deloc diploma mea, si… m-au pus sa fac exercitii la bara – am
indurat umilinte teribile. Am primit insa acolo, un loc, ulterior
am cunoscut un producator care a filmat cu mine Dupa-amiaza unui
faun, apoi coregrafii realizate in Italia, la ruinele romane de la
Pompei, la Capri, Palatul Tiberius etc. Destinul a intervenit din
nou, pentru ca o prim-balerina britanica invitata la Bucuresti in
anii ‘50 – Beryl Gray – alaturi de care dansasem la Opera, era
directoarea Festivalului de balet de la Londra si m-a cautat la
München prin consulat. Pentru ca avea un contract de exclusivitate
cu Bryan Ashbridge, nu putea sa danseze cu mine in Anglia, dar m-a
recomandat si am fost angajat imediat ca prim-balerin la Opera
Regala din Oslo. Au urmat apoi aparitii in Norvegia, Suedia,
Elvetia, Franta, Germania etc. Initial, eu cerusem sa ma duc in
America, la matusa mea, Iris Barbura, mare dansatoare expresionista
(care, timp de 15 ani, a trait o imensa dragoste alaturi de Sergiu
Celibidache). Scoala Béjart Ati avut succes, incepuse afirmarea pe
marile scene occidentale si, totusi, ati renuntat… In 1966 am avut
o problema la coloana, care pe vremea aceea nu se putea opera,
existind riscul paraliziei. Mi s-a spus sa caut un loc unde clima
imi va fi favorabila. Am scris tutoror cunostintelor in speranta ca
ma vor ajuta, dar toti s-au eschivat. Si, din nou, destinul a facut
ca, totusi, un prieten norvegian, pe care il cunoscusem in Elvetia,
sa-mi propuna sa ma duc in Canaria, sa stau la el si, daca imi va
conveni clima, sa ma stabilesc acolo. Cind am ajuns, a fost o
„dragoste la prima vedere“, m-am legat imediat de acele locuri, mai
ales ca am constatat ca tinerii aveau talent, dar exista doar balet
spaniol traditional, mai putin opera si balet clasic, pentru ca
Franco nu era amator de asa ceva, preferind fotbalul si corrida.
Nici Madridul nu avea o trupa nationala de balet, ci doar cu
specific iberic. La Barcelona, baletul evolua doar in spectacolele
de opera. Dupa trei ani petrecuti la Las Palamas, m-am vindecat
fara operatie, apoi am incercat sa dansez din nou, dar alaturi de
doi vechi prieteni si patru tinere, cu care am format un ansamblu,
efectuind chiar un turneu in Italia, Elvetia, Franta, Spania,
Portugalia. Asa am cunoscut-o pe regina Elena, mama regelui Mihai,
pe care am vizitat-o apoi de citeva ori; de la ea stiu adevarul
despre fraudarea alegerilor, plecarea din tara a regelui cu doar
doua geamantane – nu i s-a permis sa ia nici macar bijuteriile
personale; in tara se confunda plecarea sa cu cea a lui Carol II
care, intr-adevar, a plecat cu tablouri de Tizian, Rubens etc.
Mihai a trait in SUA din salariu de pilot de incercari, apoi, ca
reprezentant al unei firme de elicoptere, s-a stabilit in Elvetia
unde s-a casatorit cu printesa Ana, provenind dintr-o ramura saraca
a casei regale daneze. Ceea ce va spun este din „sursa directa“. A
suferit enorm, tot timpul se gindea la Romania. Regina Elena a
trait putin timp in tara, pina cind Carol a trimis-o in exil, in
Italia si isi vedea copilul doar de doua ori pe an, in prezenta
adjutantului lui Carol. Doar putini stiu asta, iar ceilalti
exploateaza aceasta tacere. Regina Elena mi-a spus ca trebuie sa
traiesc acolo unde imi place, rugindu-ma sa-i scriu in momentul in
care voi deschide propria mea scoala de balet. In Las Palmas am
gasit o sala mica de balet, pe care o prietena mi-a oferit-o la un
liceu particular. Am inceput sa dansez in propriile mele
coregrafii, singur sau cu grupul de elevi, pe muzica contemporana
(Penderecki, Stockhausen, Pierre Henry…), in coregrafii moderne, ca
sa maschez, astfel, tehnica lor deficitara in stilul clasic.
Pictori moderni au realizat decorurile. Inceputul a fost extrem de
„puternic“ si, desi publicul dorea „tu-tu“-uri, treptat a devenit
cel mai mare adept al creatiei contemporane. Faceam scoala clasica,
dar cu o extrema libertate a corpului (m-a inspirat enorm Bejart,
care ma lasase sa asist la repetitii cind crea celebrele sale
coregrafii, ceea ce a fost pentru mine o noua scoala). „Nu recomand
tinerilor sa plece“ Dupa exact trei decenii, ati revenit la Opera
din Bucuresti. M-a invitat Mihai Brediceanu, directorul
Festivalului „George Enescu“, sa prezint, cu intreaga mea companie,
doua spectacole – Eu il iubesc pe Becket (dupa Asteptindu-l pe
Godot) si Yguaya (m-a inspirat mult epoca prehispanica a Insulelor
Canare cucerite de spanioli, care, din epoca de piatra, a „sarit“
direct la renastere). Cu acest prilej am vazut noua generatie de
balerini ai Operei evoluind in Lacul lebedelor (in care dansasem si
eu); nu vreau sa fac nici o comparatie – noi am avut o traditie
mare, a fost o pleiada cu totul aparte. Simona Somacescu este
excelenta in anumite roluri, are personalitate, este culta, mi-a
placut sa lucrez cu ea. Facea o pereche foarte frumoasa cu Cristian
Craciun, iar cu Mihai Babuska s-a realizat un „trio“ bun in
Dupa-amiaza unui faun. Ulterior, am dus in Canare intreg ansamblul
romanesc de balet (50 de persoane), prima oara cu recitaluri din
repertoriul clasic, a doua oara cu ceea ce montasem eu aici; au
avut cronici minunate in 1994, cind turneul a fost organizat de
oficialitatile spaniole ca un omagiu pe care mi l-au adus dupa 25
ani de activitate coregrafica. Sarbatorirea s-a repetat apoi la
Bucuresti, Timisoara, Lugoj – au fost momente unice. Revenind in
tara, nu ati avut resentimente fata de cei care v-au facut atita
rau, determinindu-va sa plecati? Am norocul ca pot trece peste
multe lucruri negative, sint un optimist si am nevoie de energii
pozitive. La Lugoj vin anual pentru ca am nevoie de oxigenul
orasului natal. Asta inteleg bine cei care au fost rupti de
locurile natale – oricit de fericit ai fi, nu rezisti mult timp
departe. Stere Popescu s-a sinucis dupa fuga sa la Paris. Eu nu ma
pot plinge, dar nu multi au avut sansa mea. Momentele mele de
fericire au fost atunci cind dansam sau cind terminam o coregrafie.
Dar la inceput nu ma puteam bucura – nu recomand tinerilor sa
plece. E foarte greu sa intri in mentalitatea altei tari, sa te
accepte, sint multi xenofobi – am simtit asta emigrind in Germania.
Pentru nimic in lume nu as accepta sa fiu profesor acolo, desi
platesc bine, dar… nu ma intereseaza banul. Dupa ‘90 m-am linistit
venind la Lugoj. Daca ar fi doar dupa mine, as reveni miine
definitiv in tara, dar in Canare este nevoie de mine, multi depind
de scoala pe care o conduc. In privinta legaturii cu tara, l-am
mostenit pe tata – dupa razboi, a venit la Lugoj un reprezentant al
ambasadei SUA sa-i propuna sa plece la Cleveland, unde episcopul
ortodox dorea mult sa lucreze acolo; mama a fost imediat de acord,
dar tata nu a putut sa accepte, era legat de atmosfera romaneasca.
Nu stiu cind voi mai colabora cu Opera – am 72 de ani, nu vreau sa
ma avint. Mai bine sa se spuna „ce bine ca a venit Gelu“ decit…
„iar a venit Gelu“! Ce noi spectacole ati prezentat in ultima
vreme? Am avut o premiera in 12 mai cu trei secvente pe muzica
contemporana scrisa de Daniel Rocca din Canare si Preludiu si
moartea Isoldei de Wagner (cu o pereche excelenta, tineri pe care
ii consider urmasii mei). Apar si eu ca „martor“ al mortii Isoldei,
deci „ma misc“ pe scena cind e necesar. Am insa simtul ridicolului
– nu vreau sa fiu ca Alicia Alonso…; Plisetkaia danseaza si acum
pentru ca are talent artistic, iar Carla Fracci, de asemenea,
reuseste prin frumusete si gratie. In ce priveste conceptia
coregrafica, incerc sa nu semene un balet cu altul, dar fiecare
coregraf are o „semnatura“ care se vede imediat, mai ales daca
imbini clasicul cu contemporanul. Sint partizanul scolii clasice,
corpul trebuie sa fie educat in acest spirit, apoi poti dansa si
hip-hop mai usor si mai bine. Ca si un pictor care trebuie sa stie
sa deseneze perfect, ca Picasso, apoi poate face orice. Prin
experienta, prin lecturi sau vazind expozitii de pictura, ideile de
schimba, vin de la sine. Balerinii trebuie sa fie oameni culti – eu
asa ii indrum pe elevii mei – sa stie in ce epoca e plasat
spectacolul, ce e baroc, cine au fost Michelangello, Dali. Doi
suedezi – Birghit Culberg (care a imaginat coregrafii pentru mine)
si Ivo Kramer (care a creat pentru mine Viata Sf. Anton de Padua pe
o muzica super-moderna de Nordheim) m-au influentat foarte mult. Am
dansat Balanchine, creatorul baletului clasic american (care e tot
„scoala Petersburg“, dar s-a debarasat de toate manierismele, a
ramas la esenta pura) si, probabil, toate acestea isi pun amprenta,
fara sa-mi dau seama, in coregrafiile mele. Revenind la cartea
despre dvs., se pare ca succesul de care s-a bucurat a fost cu
totul deosebit. Sinteti prima careia ii destainui faptul ca exista
un proiect de film in co-productie romano-hollywoodiana, conditia
pe care am pus-o fiind ca filmarile sa fie realizate in Romania. Se
va filma pe diverse scene ale teatrelor unde am dansat. Din pacate,
filmele mele de televiziune din anii ‘50-’60 au fost sterse toate
dupa ce am plecat, asa incit nu vor fi incluse si secvente in care
dansez eu, dar… vor dansa altii in… „ritmul sentimentelor“ mele…
Observator cultural, 03-07-2004
Modalitati de livrare si plata
LIVRARE
In Oltenita
-
- Prin Posta Romana - Coletarie - livrare gratuita in max. 3 zile lucratoare
In Romania:
-
- Prin Posta Romana - Coletarie - livrare gratuita in max. 4 zile lucratoare
PLATA
- - Ramburs
- - Online
Politica de retur
- - Produsul se poate returna in maxim 3 zile lucratoare
- - Metoda de retur: Ramburs contravaloare produs
- - Costul transportului va fi suportat de catre cumparator
- - Alte detalii: Retur acceptat in conditiile Garantiei de Livrare
Optiunea ta
Gelu Barbu, ritmul sentimentelor - Antonio Pita Cardenes - cu autograful Gelu B.
Fii primul care scrie un review
Spune-ti parerea acordand o nota produsului

