Intoarcerea lui Casanova
- Ramburs
Descriere
Raporteaza produsVânzatorul este direct răspunzator pentru produsul afișat în această pagină.
Specificatii
Autor(i): Arthur Schnitzler Editura: Niculescu Traducere,
prefata si note: Dumitru Hincu
INTRA IN UNIVERSUL IN CARE SI STANLEY KUBRICK SI-A AFLAT MOTIVELE
PENTRU EYES WIDE SHUT!
"Nu, Arthur Schnitzler nu este trubadurul, ci judecatorul paturii
suprapuse a Kakaniei (monarhia cezaro-craiasca).
El merita sa fie redescoperit, sa fie din nou citit. Opera lui
trebuie inteleasa ca un complement indispensabil la "Omul fara
insusiri" al lui Robert Musil si la "Ultimele zile ale omenirii" de
Karl Kraus."
Jean AMERY
Poate ca cel mai recent contact - este adevarat, mijlocit - al
consumatorului de arta din Romania cu literatura lui Arthur
Schnitzler (15.05.1862-21.10.1931) il constituie "filtrarea"
kubrickiana din EYES WIDE SHUT, viziune complexa a regizorului de
film, chiar ultima din viata, administrata unei creatii de
maturitate, DIE TRAUMNOVELLE, a scriitorului austriac. Iar
experienta ar fi trebuit sa dea de gandit, chiar daca, in cazul
special al lui Kubrick, vechea butada, "cartea e mai buna decat
filmul", nu se mai adevereste, caci pentru cei care i-au frecventat
britanicului creatia, este indelebil faptul ca autonomia artistica
dobandita de produsul iesit din mainile lui Kubrick, atunci cand se
intampla ca acesta sa derive dintr-alta parte, este coplesitoare.
Dar atat despre regizor, caci, in fond, marea
descoperire/redescoperire merita sa fie opera lui Arthur
Schnitzler, un scriitor imperial, care si-ar datora un asemenea
calificativ fie si numai amanuntului ca, vreme indelungata, si-a
trait viata, si-a exercitat profesia - si nu oricare, psihiatrie
numindu-se aceasta, un taram pe care si-a incrucisat deseori pasii
cu o alta celebritate a domeniului, Sigmund Freud - si si-a scris
povestirile, nuvelele, romanele, poeziile sau piesele de teatru in
capitala unui imperiu, cel austro-ungar in cazul de fata. De fapt,
pentru a face recomandarea cea mai drastica si invitatia cea mai
calduroasa la lectura cartilor lui Schnitzler, ar trebui subliniata
nedreptatea cu care, prea multa vreme, a fost tratata opera sa. Si
nu era/e deloc una oarecare. "Dar oare, cand au scris doctorii
carti proaste?" Fie si asa privite lucrurile, vartejul
descalificarilor administrate scriitorului si scrierilor sale -
"vetust, depasit, apologet al monarhiei cezaro-craiesti" - ar fi
trebuit, el singur, asemeni oricarui lucru interzis, dar tocmai de
aceea cu atat mai tentant, sa ne indemne la a-i cauta cartile. Fiti
linistiti, Schnitzler este bun, nu va veti pierde vremea in
compania literaturii lui, este un inovator in bransa (un "parinte
al monologului interior") si, de cele mai multe ori, este un
rafinat exploatator al materie prime furnizate de bransa
psihiatrica a medicinei.
SUBLOCOTENENTUL GUSTL
In anul 1900, cu un succes fulgurant, dar si insotita de un tot
atat de notoriu scandal - un an mai tarziu, la reactia cercurilor
militare, vexate cel putin de zeflemeaua administrata de Schnitzler
ritualului duelului, scriitorul era deferit unui consiliu
disciplinar, acuzat pentru lezarea codului de onoare al armatei
austro-ungare si decazut din gradul de ofiter in rezerva -, in
paginile suplimentului de Craciun al publicatiei vieneze "Neue
Freie Presse", aparea nuvela LEUTNANT GUSTL. Inainte insa de a
tulbura apele caldute in care se scaldau constiintele unor varfuri
cazone, inainte de a mina, din aceeasi perspectiva ridicola, unul
dintre fundamentele monarhiei habsburgice, scrierea avea sa insemne
cu mult mai mult, caci devenea actul de nastere al unei tehnici
revolutionare in epoca, in literatura germana, aceea a "monologului
interior" - procedeu care aducea in prim-plan, nemijlocit si
transant, subconstientul personajelor, masurandu-le ardenta
trairilor sau nimicnicia, deconspirandu-le -, a unei tehnici
promovate de Schnitzler aproape din "deformatie profesionala". De
altfel, colegul de breasla, nu mai putin celebrul Sigmund Freud, il
gratula intr-o vreme, inclinandu-se in fata sarguintei sale
literare, cu care Schnitzler reusea sa ofere o alternativa
traseului stiintific batut de psihanalisti. Iar situatia avea sa
fie ilustrata ulterior, atribuindu-i-se lui Schnitzler
calificativul de "pandant literar al lui Freud". Experimentul
literar al LOCOTENENTULUI GUSTL repurta insa o dubla victorie,
caci, alaturi de inovatia tratamentului literar, pedeapsa
administrata lui de militari nu era decat tot o reusita de-a
literatului, aceea de a-i fi facut sa se recunoasca in ofiterasul
cu apucaturi de urdoare umana.
INTOARCEREA LUI CASANOVA
Publicata in anul 1918, povestirea CASANOVAS HEIMFAHRT reprezinta
tentativa lui Arthur Schnitzler de resuscitare a nuvelei, de
definire a masurii si ritmului ei caracteristic, dupa ce
naturalismul si impresionismul o supusesera unor experimente
deformatoare, pe calapodurile lor doctrinare.
Un Casanova batran, sastisit de trecut si de ipostazele imposturii
parcurse, se intoarce acasa, la Venetia, o patrie a carnavalului si
a rolurilor, un mediu, s-ar zice, nu tocmai strain unui atat de
versat saltimbanc si un loc unde urmeaza sa se puna la dispozitia
politiei dogelui. Dar nu reusita il asteapta in aceasta ultima
ipostaza a vietii, ci chinul damnarii, de care au parte existentele
filistine, procesul unei constiinte imbatate odinioara de atuurile
si elanurile tineretii, dar profund gaunoase in absenta daruirii de
sine.
THERESE. CRONICA VIETII UNEI FEMEI
Romanul THERESE, o alta exemplificare a genurilor literare
practicate de Schnitzler, reprezinta reluarea si "exacerbarea", de
data aceasta, "la cote romanesti" a temei initiate in povestirea de
tinerete, FIUL, a complexului vinovatiei unei mame - care, pe patul
de moarte, asasinata de propriul fiu, cauta clementa pentru sine si
o justificare pentru odrasla ucigasa -, al gandului ei morbid de
odinioara, de a-i dori moartea acestui fiu, inca de la nasterea
lui. Amploarea scrierii, lucru firesc daca avem in vedere
acumularile literatului Schnitzler - aparitia romanului se petrece
cu trei ani inaintea mortii autorului sau - isi afla originea in
adaosul de interpretare morala si sociala cu care este dezbatut
cazului Theresei, aport la tema originara, care, se pare, intervine
in detrimentul constructiei literare practicate anterior, cu mult
mai elaborate si mai rafinate, careia i se substituite o
liniaritate descendenta, o involutie, catre un deznodamant
catastrofal al cursului vietii eroinei.
SUBLOCOTENENTUL GUSTL
INTOARCEREA LUI CASANOVA
THERESE. CRONICA VIETII UNEI FEMEI
Modalitati de livrare si plata
LIVRARE
In Craiova
-
- Prin Curier rapid - 15.9 Lei in max. 4 zile lucratoare
In Romania:
-
- Prin Curier rapid - 15.9 Lei in max. 4 zile lucratoare
PLATA
- - Ramburs
Politica de retur
- - Produsul se poate returna in maxim 14 zile lucratoare
- - Metoda de retur: Ramburs contravaloare produs
- - Costul transportului va fi suportat de catre cumparator
- - Alte detalii: Returnarea produselor se va face in ambalajul original si doar daca produsele nu au suferit deteriorari. De asemenea, returul trebuie facut prin acelasi transportator prin care a fost facuta comanda initiala. Cheltuielile aferente returnarii bunurilor vor fi suportate de catre client.