ION MINULESCU: STROFE PENTRU TOATA LUMEA (FLORIN IARU/JEBELEANU) [CARTE+CD/2012]


Descriere
Raporteaza produsVânzatorul este direct răspunzator pentru produsul afișat în această pagină.
Specificatii
Două înregistrări din Arhivele Radio România (1928, 1968)
Prezentare şi note de Florin Iaru
Ilustraţii de Tudor Jebeleanu
Sumar CD (T.T. 60'54")
Strofe pentru toată lumea
O înregistrare unică: 2 poeme rostite de autor, 3 octombrie
1928
1. Vizită nocturnă (Cu toamna în odaie); 2. Romanţa Rozinei
Din recitalul de poezie „Ion Minulescu”, 26 februarie
1968
3. În loc de prefaţă; 4. Ecce homo; 5. Rânduri pentru carte; 6.
Crepuscul la Tomis; 7. Primăvară inutilă; 8. Romanţa cheii; 9.
Într-un bazar sentimental; 10. Romanţa răspunsului mut; 11. Romanţa
tinereţii; 12. Cântec de leagăn; 13. Romanţă fără ecou; 14. Moartea
pasagerului; 15. Celei care trece; 16. Nocturnă; 17. Romanţa celor
trei corăbii; 18. Celei care pleacă; 19. Odeletă; 20. Romanţa
noastră; 21. Glasul morilor; 22. Trei lacrimi reci, călătoare; 23.
Acuarelă; 24. Strofe pentru zăpadă; 25. Romanţă fără muzică; 26.
Romanţă policromă; 27. Cânta un matelot; 28. Alea jacta est; 29.
Ita est… ; 30. Romanţa inimii; 31. Ultima oră; 32. Romanţa
soarelui; 33. Romanţa celui ce s-a întors.
Recită: Ion Minulescu (1, 2); Constantin Codrescu (3-5); Florian Pittiş (6, 7); Valentin Plătăreanu (8, 9); Dumitru Furdui (10, 11); Mariana Mihuţ (12, 13); Victor Rebengiuc (14, 15); Dana Comnea (16-18); Ludovic Antal (19-22); Valeria Gagialov (23); Marina Mărutză (24); Traian Stănescu (25-27); Dinu Ianculescu (28-30); Septimiu Sever (31-33).
Editor ştiinţific: Hubert Pernot (1, 2)
Redactor: Constantin Săbăreanu (3-33)
Regia artistică: Mihai Zirra (3-33)
Ion Minulescu ar sta şi azi ascuns între paginile istoriei
literare, vegheat de cifra trei şi ascuns de poarta verde, dacă un
ciudat proces de reevaluare a stilurilor şi poeticilor n-ar
funcţiona. Puberii îl descoperă la începutul adolescenţei şi îl
uită la sfârşitul ei. Descoperirea e ca o explozie de artificii,
urmată de jurăminte de credinţă eternă şi ridicolă. Dar e acel soi
de ridicol care-ţi încălzeşte inima. Despărţirea e ruşinată, ca un
divorţ pentru nepotrivire de caracter. În ciuda separării violente,
lumina stinsului amor îi luminează încă. Iar versurile răsar în
minte, nechemate, aşa cum sar sunetele dintr-un pian cu clapele la
vedere.[...]
Cine nu mai ţine minte hitul anului
'68, Romanţă fără ecou, cântat de Mondial?
Fireşte, nimeni, cu excepţia celor care nu l-au auzit vreodată! Am
să reproduc versurile, pentru a putea înţelege a doua receptare a
poetului Romanţelor pentru mai târziu,
precum şi popularitatea ce i-a urmat: „Iubire,
bibelou de porţelan,/ Obiect cu existenţa efemeră,/ Te regăsesc
pe-aceeaşi etajeră/ Pe care te-am lăsat acum un an…// Îţi
mulţumesc!…/ Dar cum?… Ce s-a-ntâmplat?…/ Ce suflet caritabil te-a
păstrat/ În lipsa mea,/ În lipsa ei,/ În lipsa noastră?…/ Ce demon
alb,/ Ce pasăre albastră/ Ţi-a stat de veghe-atâta timp/ Şi
te-a-ngrijit/ De nu te-ai spart/ Şi nu te-ai prăfuit?…// Iubire,
bibelou de porţelan,/ Obiect de preţ cu smalţul nepătat,/ Rămâi pe
loc acolo unde eşti…/ Să nu te mişti…/ Şi dacă ne iubeşti –/ O!…
Dacă ne iubeşti cu-adevărat –/ Aşteaptă-ne la fel încă un an…/ Un
an măcar…/ Atât…/ Un singur an…// Iubire, bibelou de
porţelan!…” Succesul a fost fulgerător şi a
reprezentat reinventarea, la nivelul publicului, a lui Ion
Minulescu. În fond, această poezie descrie cel mai bine arta,
crezul şi slăbiciunile poetului. La loc de frunte stă
accesibilitatea. Versurile nu presupun nicio complicaţie, nicio
fractură logică. Oricine poate citi şi înţelege că: dragostea
dintre doi posibili foşti amanţi trebuie amânată din nou, din cauza
unor evenimente neclare. Cititorul naiv simte, cu toată fibra, că
iubirea, deşi puternică, e foarte fragilă. Şi chiar cel mai
încăpăţânat cititor ar conjura iubirea să dăinuiască. Apoi vin la
rând tonul şi lexicul. Muzica poeziei e jovială, cu o perfect
aplicată mască a profunzimii. (G. Călinescu spune că are sonoritate
de fanfară – ceea ce se bate cap în cap cu motivul intimist al
poeziei.) Nici urmă de stele şi fân, nu tu car cu boi, nicio monadă
pe cerul simbolurilor. Bibeloul, dimpotrivă, e obiectul cel mai
definitoriu pentru gospodăria burgheză medie şi el, numai el, dă
dimensiunea minionă, semi-kitsch a subiectului. Termenii
„caritabil”, şi „efemeră” spun că suntem martorii lipsiţi de
discreţie ai „suferinţei” unor orăşeni get-beget. Nu e departe Ziţa
lui Caragiale, cântând cu gândul la o „perlă de iubire”. În ciuda
fracturării vizuale a versurilor (care ar putea să-l apropie de un
Maiakovski), Minulescu produce o prozodie standard, cu aparenţă
liberă. Senzaţia publicului e de modernism. Sprijinită de o muzică
adecvată, Romanţa fără
ecou a avut ecou. [....]
Emblematic, [bibeloul minulescian] descrie, într-un timp condensat,
transformarea dramatică a gusturilor noastre. Deopotrivă cu
îmblânzirea gustului, cu o toleranţă, o melancolie de neînchipuit
în urmă cu zece ani. Bibeloul minulescian nu e decât micuţa
tanagra, la origine o imitaţie de teracotă, pentru uz domestic, a
statuilor care împodobeau cetăţile antice. Azi, la mare cinste,
uimeşte privitorul prin delicateţe, ingeniozitate, naivitate.
Timpul a făcut
din imitaţie un obiect
original. Bibelourile bunicii au fost, probabil, marfă de mâna a
doua, în acelaşi scop domestic. Azi, ele sunt expresia unei epoci,
mai puternică decât istoria însăşi. „Chiar de s-a spart/ Şi s-a cam
prăfuit” poezia lui Minulescu stă liniştită în raftul ei. Va fi
întotdeauna cineva care să o citească şi, ridicol cum numai un
tânăr sentiment poate fi, să o creadă pe cuvânt.
(Fragmente din prezentarea Mitică şi amorul
cavaleresc, semnată de Florin Iaru)
Modalitati de livrare si plata
LIVRARE
In Baia Mare
-
- Predare personala in max. 1 zi lucratoare
-
- Prin Posta Romana - Coletarie - 17 Lei in max. 4 zile lucratoare
In Romania:
-
- Prin Posta Romana - Coletarie - 17 Lei in max. 4 zile lucratoare
PLATA
- - La predare
- - Ramburs
- - Avans
Politica de retur
- - Produsul nu se poate returna.
Spune-ti parerea acordand o nota produsului