Iosif Vulcan PRINCEPS ! : PANTEONUL ROMÂN, Pesta, 1869
- Ramburs
-
Ramburs cu Garantia de Livrare
Curierul special îți livrează produsul pe care tu îl achiți la primire. Dacă produsul nu este ca în descriere, îți recuperezi banii, inclusiv taxele de transport.


Descriere
Raporteaza produsVânzatorul este direct răspunzator pentru produsul afișat în această pagină.
Specificatii
PRINCEPS
!!!
Iosif
Vulcan,
PANTEONUL ROMÂN,
Pesta,
1869
Iosif
Vulcan (1841-1907) a fost publicist și scriitor român,
animator cultural, membru al Academiei Române. Era, de obârșie din
Bihor. Deși a studiat dreptul la Universitatea din Budapesta,
îmbrățișând cariera de avocat, a excelat pe tărâm cultural,
militând, prin tot ce a făptuit, la susținerea și afirmarea
unității spirituale a românilor. Acesta a fost temeiul înființării,
în anul 1865, la Pesta, a revistei ,,Familia”, mutată ulterior la
Oradea, în ale cărei pagini a găzduit și promovat scrierile celor
mai de seamă oameni de cultură români, un reper de referință
meritoriu, îndeobște cunoscut, fiind, în martie 1866, debutul
literar a lui Eminescu.
Iosif Vulcan a
debutat editorial, tot în 1866, cu un volum de poezii. Următoarele
sale scrieri reprezintă nuvele, romane, traduceri și piese de
teatru, cele mai cunoscute fiind Lira mea (1882), piese- le de
teatru Ștefan Vodă cel Tânăr, Gărgăunii Dragostei, Mireasă pentru
Mireasă și volumul Panteonul Român, scriere la care ne referim în
cele ce urmează.
,,Pentru a
susține programul național al revistei și a câştiga prestigiu şi
încredere, Iosif Vulcan s-a străduit să-i aibă printre colaboratori
pe cei mai importanţi scriitori şi savanţi ai timpului (uneori
preluând poezii sau articole din alte reviste), iar aceştia
proveneau din sfera Societăţii Academice Române: Heliade-Rădulescu,
D. Bolintineanu, Vasile Alecsandri, George Bariţiu, Timotei
Cipariu, Alexandru Roman, G. Sion, Al. Papiu-Ilarian, Iosif
Hodoş, B. P. Hasdeu. În paralel, Iosif Vulcan făcea
cunoscute aceste personalităţi printr-o serie de portrete –
un portret grafic pe prima pagină sau în interior şi o bio-grafie
concisă, însoţită de comentarii şi aprecieri personale, în corpul
revistei. În scurtă vreme, aceste portrete vor alcătui sumarul unei
cărţi: Panteonul român, publicată de Iosif Vulcan în 1869 şi
anunţată ca un prim volum. Sunt cuprinse aici profilurile realizate
de Iosif Vulcan în revistă în primii patru ani, din 1865 până în
1869, însă în volum nu sunt preluate toate portretele publicate în
revistă (unele sunt ale unor finanţatori ai revistei, cum este
Nicolae Jiga, prezentat în chiar primul număr, absent în volum,
altele sunt figuri din aria universală) şi nu este păstrată nici
ordinea cronologică în care au apărut iniţial în
revistă...
Volumul din 1869
cuprinde următoarele portrete, în ordinea din sumar: debutează cu
un profil Carol I domnul românilor şi continuă cu alte 30 de nume
(în ortografia lui Iosif Vulcan şi a timpului său): Andrei
Mureşanu, Ioan Eliade Rădulescu, Timoteiu Cipariu, A.Treboniu
Laurian, Mihail Kogălniceanu, Georgiu Bariţiu, Simeon Bărnuţiu,
Vasiliu Alecsandri, Anastasiu Panu, Samuil Vulcan, Aron Pumnul, Ion
Brătianu, Avram Iancu, Constantin Rosetti, Alexandru Hurmuzachi,
Dimitriu Ţichindeal, Dimitriu Bolintineanu, Moise Nicoară, Nicolau
Golescu, Dora d’Istria, Alexandru Sterca-Sulutiu, Georgiu
Hurmuzachi, Georgiu Sion, A. Papiu-Ilarian, Constantin Negri,
Alexandru Petriceicu-Hajdeu, Bogdan Petriceicu-Hasdeu, Iosif Hodos,
Matei Millo, Vasiliu Alexandrescu-Urechiă. Acesta este tabloul de
valori al tânărului Iosif Vulcan (care, în 1869, nu avea decât 28
de ani), promovat iniţial prin intermediul revistei ,,Familia” şi
statuat apoi în volumul Panteonul român. Să nu uităm că era anunţat
ca primul volum şi să înţelegem că selecţia era parţială, urmând a
fi completată. Prins însă cu creaţia proprie (poezie, proză,
teatru, publicistică), Iosif Vulcan nu a continuat creionarea şi
completarea tabloului de valori decât în revistă (unde predomină
începând cu 1870 numele din politica şi cultura universală), nu şi
într-un al doilea volum.
Perspectiva sa
culturală rămânea tributară ariei de gravitaţie a paşoptismului şi
a unui naţionalism romantic. Dar se vede foarte bine grija sa de a
reprezenta toate provinciile româneşti. Centrul selecţiei sale îl
constituie Ardealul, cu zece personalităţi politice şi culturale.
Definitorii pentru Moldova sunt cinci personalităţi, iar pentru
Ţara Românească şapte, dacă îi includem aici şi pe Matei Millo şi
V. A. Urechia, moldoveni care au sfârşit la Bucureşti. Din Bucovina
sunt cei doi Hurmuzachi şi Aron Pumnul, din Banat Ţichindeal şi
Moise Nicoară, iar din Basarabia cei doi Hasdeu. La aceştia,
trebuie să-i adăugăm ca inclasabili după provincii pe Carol I şi pe
Dora d’Istria. Aşa apare sinteza regionalistă a românismului în
viziunea lui Iosif Vulcan despre mijlocul secolului al
XIX-lea.
În anii următori
lui 1869, Iosif Vulcan mai scrie despre puţini alţi români
reprezentativi care ar fi putut intra în acest tablou general: în
1871 despre Nicolae Bălcescu, Andrei Şaguna (episcopul ortodox e
prezent şi pe lista din 1865 din revistă, dar neselectat pentru
volum),Vincenţiu Babeş, Gh. Asachi. Al. I. Cuza (recuperat abia în
1874) e marele absent din tablou, înlocuit cu Carol I şi cu
uzurpatorii săi, Ion Brătianu şi Nicolae Golescu. Absenţa lui Al.
I. Cuza din tablou funcţionează ca un revelator al coloraturii
politice pe care o are perspectiva adaptată, conjuncturală, a lui
Iosif Vulcan. El îşi alege preferaţii dintre paşoptiştii
revoluţionari, militanţii unionişti, cu o ideologie liberală
naţională. Figura cea mai impunătoare din această categorie este
aceea a lui Kogălniceanu. Aşezarea în fruntea volumului a
portretului lui Carol I rămâne de circumstanță. Ion Brătianu şi
Nicolae Golescu sunt numai politicieni şi nimic altceva. Avram
Iancu este un simbol al dramei naţionale a românilor ardeleni.
Bariţiu, Bărnuţiu şi Papiu Ilarian, militanţi şi publicişti, sunt
extraordinari constructori ai aspiraţiilor naţionale pentru românii
din Transilvania. Numele politicianului moldovean Anastasie Panu
reprezintă cea mai palidă personalitate din toată lista. Scriitori,
în sensul deplin al cuvântului, nu sunt mai mult de 15 din cei 31,
punându-i printre aceştia şi pe filologii savanţi cum sunt Cipariu
şi Treboniu Laurian sau pe un profesor exemplar ca Aron Pumnul. Cei
doi Hurmuzachi sunt cărturari şi militanţi pentru drepturile
românilor în Bucovina, deci importanţi mai mult pentru meritele lor
politice. Pe lângă scriitori şi politicieni, mai există pe lista
lui Iosif Vulcan o categorie, aceea a clerului: sunt portretizaţi
generos greco-catolicii Samuil Vulcan şi Al. Sterca-Şuluţiu şi
arădeanul Moise Nicoară. Dacă l-ar fi inclus şi pe episcopul
ortodox Andrei Şaguna nu s-ar fi simţit aşa de puternic amprenta
greco-catolică a întregului tablou. În fond, aceasta e o
particularitate a perspectivei lui Iosif Vulcan, crea-torul unui
canon cultural impregnat de tendinţe politice şi religioase în
spiritul primei jumătăţi a secolului al XIX-lea”.
În
Bibliografia Românească Modernă, scrierea este prezentată succint,
în doar două rânduri de text, astfel:
,,Panteonulu românu. Portretele şi
biografíile celebrităţilor române. Compusu şi edatu de Iosifu
Vulcanu. Pesta (Cu Tipariulu lui Alesandru Kocsi), 1869. (24,5 x
17,5). 2 f., 161 p. cu il.”
Tomul, de formtul
in-8o, are [2] file+160+[1] pagini + 31
ilustrații.
Pe recto foii de
gardă se află titlul cărții: PANTEONULU ROMANU.
Pagina de titlu
înfățișează următorul text:
PANTEONULU ROMANU.
PORTRETELE ȘI BIOGRAFIELE
CELEBRITĂTILOR ROMANE.
TOMULU I.
COMPUSU ȘI EDATU
DE
IOSIFU VULCANU.
Pesta 1869
CU TIPARIULU LUI ALESANDRU KOCSI.
Verso foii de
titlu este alb.
Pe pagina 1 se
află următoarea dedicație:
INNALTIMEI SALE REGALE
CAROLU I.
DOMNU ALU ROMANILORU,
PROTECTORU ALU SCIINTIELORU
SI
ARTILOR FRUMOSE.
In semn de omagiu
si devotamentu.
De la p. 3 la p. 160 sunt tipărite
biografia și portretul celebrităților române, iar pe ultima pagină
nenumerotată se află Cuprinsul.
De o valoare
artistică aparte sunt ilustrațiile cărții. Împodobesc tipăritura un
număr de 31 ilustrații. Numite cel mai adesea litografii, ele sunt,
în realitate gravuri în lemn. Cercetarea atentă a acestor
ilustrații de o reală finețe artistică, dezvăluie existența unui
număr de:
- cinci gravuri nesemnate,
înfățișându-i pe: Al.Papiu-Ilarian, Timotei Cipariu, Simion
Bărnuțiu, Vasile Alecsandri și Nicolae Golescu.
- douăzeci și două gravuri semnate
de gravorul Carol Rusz, înfățișându-i pe: Carol I, Andrei
Mureșianu, I. Heliade Rădulescu, A. Treboniu-Laurian, M.
Kogălniceanu, G. Barițiu, Samuil Vulcan, Avram Iancu, C. Rosetti,
Dimitrie Țichindeal, D. Bolintineanu, Moise Nicoară, Dora d,Istria,
Al. Sterca-Șuluțiu, George Hurmuzaki, George Sion, Constantin
Negri, Al. Petricescu-Hașdeu, Bogdan Petriceicu-Hașdeu, Iosif
hodoșiu, Matei Millo și V. A. Urechia.
- patru gravuri semnate de artistii
Joseph Marastoni și Carol Rusz, înfățișându-i pe: Anasatasiu Panu,
Aron Pumnul, Ioan Brătianu și Alexandru Hurmuzaki.
După cum se
observă, un număr de 26 dintre cele 31 gravuri poartă semnătura
gravorului Carol Rusz, iar tehnica identică urmată în cazul celor
cinci gravuri nesemnate indică mâna aceluiași artist.
Carol Rusz, de
origine germană (pare-se originar din Leipzig), și-a desfășurat
activitatea, începând de la jumătatea secolului al XIX-lea, la
Budapesta, remarcându-se ca gravor în lemn. Portrele multor
personalități ale acelui timp și ilustrațiile sale împodobesc multe
dintre cărțile și publicațiile vremii.
Joseph Marastoni
(1834-1895), pictor și gravor renumit în Austria și Ungaria.
Absolvent al Academiei de arte din Veneția, între 1853 și 1868 a
locuit și activat în Budapesta, iar după această dată s-a mutat la
Viena. Picturile și gravurile sale oglindesc scene cotidiene de pe
întinsul imperiului și portrete ale unor personalități ale
epocii.
Exemplarul din
Panteonul Român ce-l prezentăm este complet, are legătura veche și
se află în stare bună de păstrare. La sfârșitul secolului al
XIX-lea, cartea s-a aflat în folosința învățătorului cărturar
Nicolae Firu din Oradea. Unul din deținătorii vremelnici ai cărții
a completat o serie din biografiile cărții cu o serie de indicații
bibliografice.
Cartea se află în
stare bună de păstrare, are valoare patrimonială și
bibliofilă.
Referințe bibliografice:
Bibliografia Românească Modernă. IV,
p. 801.
Dicționarul General al Literaturii
Române. III, București, 2004, p. 719 .
Florian Dudaș, Cărți Rare.
Contribuții la Bibliologia românească, Oradea, 2017,
p.340-345.
Modalitati de livrare si plata
LIVRARE
In Oradea
-
- Prin curier cu Garantia de Livrare - 18 Lei in max. 6 zile lucratoare
In Romania:
-
- Prin curier cu Garantia de Livrare - 18 Lei in max. 6 zile lucratoare
- Ridicare de la locker Vineri, 16 Mai. - 13,09 Lei
PLATA
- - Ramburs
- - Ramburs cu Garantia de Livrare
Curierul special îți livrează produsul pe care tu îl achiți la primire. Dacă produsul nu este ca în descriere, îți recuperezi banii, inclusiv taxele de transport.
Politica de retur
- - Produsul se poate returna in maxim 3 zile lucratoare
- - Metoda de retur: Ramburs contravaloare produs
- - Costul transportului va fi suportat de catre cumparator
- - Alte detalii: Retur acceptat in conditiile Garantiei de Livrare
Spune-ti parerea acordand o nota produsului