Marsul invalizilor - Florin Anghel Vedeanu
- Ramburs
- Online


Descriere
Raporteaza produsVânzatorul este direct răspunzator pentru produsul afișat în această pagină.
SKU: 9786064615534
-
Vezi toate ofertele pentru
Specificatii
Exista in Marsul invalizilor, noul roman al lui Florin Anghel
Vedeanu, o mare voluptate de a povesti, placere concurata doar de
dorinta constructiei epice, in care se amesteca realul si
fantasticul, ceea ce duce naratiunea pe taramul mitologiei. Ca in
epopee, planul real al oamenilor, cu viata lor pamanteasca, intre
limitele precarei conditii umane, este dublat de unul sacru, divin,
in care Dumnezeu si Sf. Petru privesc, contempla, dirijeaza,
vegheaza, de sus, mersul vietii/lumii de jos, care a uitat sa-si
inalte privirile spre cer. Miscarea epicului intre real si
fantastic creeaza dimensiunea realista a fantasticului. Onete, de
exemplu, simte ca evolueaza la limita dintre realitate si vis:
„...nu mai stia cand viseaza sau cand este treaz”. Pe aceasta linie
labila, fantasticul capata caracter straniu. O descriere a
trecerii: „Intunericul devenise piftios si era din ce in ce mai
greu de respirat”, creeaza impresia miscarii intr-un spatiu de
gelatina, relevand, la modul epic, felul in care constiinta percepe
necunoscutul, taramul celalalt, moartea. Imaginea lupilor albi care
invadeaza spatiul in Ajunul Craciunului creeaza si sustine sugestia
fantasticului miraculos.
Dramele oamenilor capata, astfel, o explicatie, o motivatie: sunt
consecintele greselilor, ale pacatelor lor. Umanitatea aceasta,
imaginata de Florin Anghel Vedeanu, traieste clipa,
dezinteresandu-se, practic si spiritual, de orice i-ar putea
impiedica trairea plenara a clipei evanescente. Fara cerebralitate,
fara preocupari de spiritualitate, instinctuali si epicurei, acesti
oameni privesc viata din perspectiva unei eternitati de-o clipa.
Pacatul, pedepsele, rasplata intra in aceasta simpla filosofie de
viata. Nu exista preocuparea de a orienta viata pe un drum visat,
gandit si proiectat mental, idealizat in spirit, nu exista
aranjamente cu viata si destinul. Ca un izbuc, viata ii surprinde
si le defineste destinul ca un fatum pe care nu-l pot stapani, in
voia caruia se lasa, incredintati de sensul imprimat de Dumnezeu
existentei lor. Exista, totusi, o aspiratie, una morala, anume
bunatatea, asociata luminii si, prin urmare, lui Dumnezeu,
aspiratie inclusa intr-unul dintre mottouri, definitoriu pentru
aceasta umanitate: „Doamne, cred ca mi s-a facut sa mor.
Opreste-ti, acasa, samanta de oameni buni. Auzi?!”
Onete al lui Icnete, devenit, ulterior, Onete Chirvasitu, personaj
principal al romanului Marsul invalizilor, ilustreaza epic aceasta
idee a naratorului. Pe parcursul celor 16 capitole, intr-o
pendulare real-virtual, se contureaza o viata si se defineste un
destin. In plan virtual, Onete ar fi putut continua traditia
familiei, devenind ciobanul care sa traiasca din plin bucuria unei
vieti ancorate in real. Un accident, hybris-ul care-i scrie
tragedia, intamplarea nefericita pune capat acestei
posibilitati.
In lumea imaginata ca multivers, cuantele ascund posibilitati
infinite. In planul realului, viata lui Onete intra pe un alt
culoar, dar el nu se rataceste in labirint, este, mai degraba,
ratacit de necunoscutele vietii. In dimensiunea in care se afla,
intervine teroarea istoriei. Fundalul evenimentelor este dat de
realitatea romaneasca postbelica – anii '50 pana in anii '70, cu
problemele, cu situatiile lor politice, deloc indiferente, atingand
vietile tuturor. Onete este o victima a terorii istoriei, in speta,
a razboiului, o victima colaterala. Proiectilul pe care-l gaseste,
al carui pericol nu-l constientizeaza, ii deturneaza viata,
integrandu-l in randul soimanitilor, al invalizilor. Din acest
punct, lumea ii pare o lume a invalizilor, nu a marginalizatilor,
insa, iar el, parte a unei adevarate armate aflate intr-un continuu
mars al invalizilor.
Titlul isi releva semnificatia in straturile de adancime, cu ideea
subtila potrivit careia fiecare om este, intr-un fel sau altul, un
invalid – unii invalizi trupeste, altii sufleteste, ducand cu sine
o povara vizibila/invizibila. Invaliditatea atinge trupul si/sau
sufletul. Cei ca Onete isi duc invaliditatea la vedere; altii, ca
Dezideriu Chirvasitu, de exemplu, un invalid camuflat, cu mari
parti de suflet amputate, traiesc in minciuna, slujind
aparentei.
Pe aceasta tesatura ideatica, se deseneaza o poveste verosimila si
veridica, intr-o proiectie realista in care naratorul investigheaza
medii diferite – rural, urban. Actiunea porneste din spatiul sudic
rural, strabate un drum, ajungand in cel bucurestean. Personajul
care strabate aceste medii este Onete. Tarani si intelectuali,
diferentele nu sunt prea mari, de aceea nici insurmontabile, aceste
personaje se intersecteaza mereu, se completeaza, se
intregesc. O dovedeste povestea de dragoste dintre invalidul Onete,
creditat, prin prejudecata, cu putine sanse de reusita sociala, el
insusi, victima acestor prejudecati, dandu-si putine, si Camelia,
fata preotului din sat, o intelectuala cu instincte puternice in
directia perpetuarii vietii. Neverosimilul povestii de dragoste e
concurat de ideea instictualitatii feminine. Aici, se releva putin
din misoginismul masculin. Desi nu lipsite de inteligenta, femeile
– Tanasca, Ioana, Camelia, sunt dominate de instinct, vitime ale
instinctelor. Tanasca, de exemplu, personaj memorabil, este un
model de fata nesabuita, de feminitate devoratoare, prin care ii
subjuga pe barbatii care nu-i rezista, nici nu se pot sustrage
fascinatiei pe care femeia o exercita. Barbatii sunt victime ale
acestei instinctualitati, pe care nu o pot refuza. Dominatia nu
este a intelectului, nu exista personaje cerebrale, ci a
instinctului. De aceea, femeia este dominatoare, devoratoare,
obtine intotdeauna ceea ce-si doreste.
Nu trebuie omis apoi planul dialectal al vorbirii personajelor,
pentru care Florin Anghel Vedeanu are urechea mereu pregatita.
Sunetele se rostogolesc in dialoguri vii, presarate de verbe
specifice – posechia dracului, a fi toitanel, a oroti, a melita,
veniti da parca va duceti, a tine idechiu' casei etc., care
localizeaza actiunea si individualizeaza personajele, prin
raportare la mediul din care provin, vorbirea specifica Sudului,
incluzand personajele intr-o colectivitate. Toti vorbesc asa, in
tonalitatea si muzicalitatea graiului. Modul de a vorbi nu-i
individualizeaza, ci ii include intr-o lume in care ei sunt doar o
parte, ca firul de nisip in imensitatea unei plaje. Dar ei nici nu
vizeaza o individualizare; ei isi asuma valorile colectivitatii si
traiesc in conformitate cu ele.
Ca in aproape toata epica sudului, numele personajelor au pitoresc
lingvistic: Mirel a lu' Ilie Zimnicaru, Clandus, Tanasca, Fane a
lu' Gheatoc, Ducu alde Vaca, Mutu alde Udubleaja, Marin Codeana,
Dicu alde Sperie-Peste, Petre alde Harcea zis Mamolea. Ca si
numele, personajele au limbi ascutite, vorbele lor sfasie, ating,
ranesc.
Dincolo de toate acestea, exista, in Marsul invalizilor, alte
dimensiuni pe care cititorul le poate prospecta pentru a-si
satisface apetitul pentru poveste, pentru real, ca si pe cel pentru
fantastic. E un roman ambitios in care Florin Anghel Vedeanu
experimenteaza modalitati diferite ale epicului si desavarseste
arta de a povesti.
21 iulie 2021
Galerie foto
Modalitati de livrare si plata
LIVRARE
In Bucuresti
-
- Prin Curier rapid - 20 Lei in max. 4 zile lucratoare
In Romania:
-
- Prin Curier rapid - 20 Lei in max. 4 zile lucratoare
PLATA
- - Ramburs
- - Online
Politica de retur
- - Produsul se poate returna in maxim 3 zile lucratoare
- - Metoda de retur: Ramburs contravaloare produs
- - Costul transportului va fi suportat de catre cumparator
- - Alte detalii: Retur acceptat in conditiile Garantiei de Livrare
Spune-ti parerea acordand o nota produsului