Pana la capat! - Contributii ale lui Sergiu Nicolaescu la cinematografia nationala
-
Produs:Nou, Fără garanție, Cu factură
-
Numar articol:210878456
-
Disponibilitate:Indisponibil
-
Preț:17,40 Lei
-
Anuntul a expirat la:05.11.2022, 04:25
-
Ai o nelamurire?
-
Vandut de:
-
Vinde si tu:Pune in vanzare un produs ca acesta
-
Optiuni:
Descriere
Vânzatorul este direct răspunzator pentru produsul afișat în această pagină.
Disponibilitate: Indisponibil - Vezi produse similare
Specificatii
La origine,
aceasta lucrare a fost o teza de licenta ce a purtat titlul: Act
artistic si realitate istorica în filmografia lui Sergiu
Nicolaescu, sustinuta la 3 iulie 2010 în fata
comisiei de evaluare a candidatilor la titlul de licentiat al
Facultatii de Istorie a Universitatii Bucuresti. Multumesc, pe
aceasta cale, coordonatorului stiintific al tezei, domnul profesor
Ion Bucur, si acelor profesori care, dezinteresat, m‑au sfatuit pe
parcursul elaborarii ei.
Elementul de
noutate al prezentului text sta în faptul ca, spre deosebire de
varianta initiala, în el se regasesc si observatiile domnului
Sergiu Nicolaescu, dupa ce domnia sa a citit, corectat si completat
varianta întâi.
Desi
am fost obligat sa ma folosesc de instrumente specifice
‑, filmografie, bibliografie, relatari, aparat
critic ‑, personal consider aceasta lucrare una cu
dublu caracter: unul manifest si, în egala masura,unul
stiintific.
Suntem
un popor obisnuit ‑ asa cum ne spune un foarte
cunoscut istoric român al timpului nostru ‑ sa ia
totul cu usuratate, domnia sa neuitând sa aminteasca si despre o
categorie aparte de români, pe care propriul lor fanatism i‑a
singularizat în raport cu masa populara.
La
rândul sau, un la fel de celebru mânuitor al condeiului, român
‑ dramaturg de data aceasta ‑, ne
spune ca la noi, la români, traitul conteaza cel mai mult, devine
ca un joc, iar cine strica acest joc trebuie îndepartat, in
extremis, eliminat.
Mutând
accentul discutiei de la nivel colectiv, la nivel individual,
despre Sergiu Nicolaescu se poate spune ca este printre putinii
români care au nesocotit aceasta regula a traitului, luându‑si
activitatea în serios, conform acelei legi, proprie siesi,
concretizata în sintagma: pâna la capat.
Acest
lucru l‑a simtit, în primul rând, publicul spectator obisnuit; în
rândul intelectualilor ‑ si chiar al colegilor de
breasla ‑ Sergiu Nicolaescu având si
contestatari.Cineastul a si
spus în mai multe împrejurari, ca a facut filme pentru public, pe
care îl considera judecatorul de capetenie.
Aceasta carte vine
sa întareasca afirmatia de mai sus, eu selectându‑ma din chiar
rândurile spectatorilor sai.
Autorul
*
Întrebat fiind, în
timpul unei emisiuni difuzata pe programul 1 al Televiziunii
Române, dedicata împlinirii a 65 de ani de viata, ce regrete are?,
ilustrul om de cinema raspunde: „Îmi pare rau ca, pâna acum, nu a
venit la mine nici un absolvent de institut, cu dorinta de a‑si
cunoaste viitoarea profesie, care sa‑mi ceara sa facem un film
împreuna”.
Acest
raspuns avea sa confirme pe deplin asertiunea dramaturgului Paul
Everac din al sau eseu moral‑politic ‑
Reactionarul ‑, unde reuseste sa demonstreze cu
exemple de necontestat cum în tara noastra exista foarte bune
începuturi de scoala, apartinând unor oameni deopotriva entuziasti,
pregatiti, muncitori, curajosi, dar care, din pacate, nu sunt duse
la bun sfârsit. La fel se poate vorbi si despre cel ce constituie
subiectul acestei dizertatii.
Cineastul român
îsi încheie cu succes cariera ‑ numarul si
tipologia variata a filmelor sale stau marturie, la fel si numarul
de spectatori ‑, dar, actualmente, cinematografia
româna, dintr‑un complex întreg de cauze, nu a reusit sa dea un
regizor care sa preia macar stilul sau personal, daca nu pe cel al
scolii practice pe care a încercat sa o impuna în cinematografia
nationala.
Despre
sine, atunci când trebuia sa se plaseze în galeria universala a
filozofilor, omul de spirit Emil Cioran obisnuia sa spuna: „Eu sunt
cazul Cioran”.
Si
despre Sergiu Nicolaescu se poate spune ca este un caz particular
în cinematografie, statut relevat în buna masura de prezenta si de
recunoasterea sa internationala.
Într‑un clasament
intern al cineastilor români, onorific, locul întâi îl ocupa
Grigore Brezeanu si Jean
Georgescu. Le urmeaza, în categoria cineastilor totali,
pentru perioada filmului sonor, Sergiu Nicolaescu. Regizorul
Constantin Vaeni a etalat si el în câteva pelicule calitati de
cineast total, evoluând ca actor, sportiv si cascador în filmul sau
Zidul (1974). Antologica ramâne însa pelicula
Imposibila Iubire (1984), ecranizare dupa romanul
lui Marin Preda, Intrusul, la care semneaza scenariul si regia.
Filmul sau înregistreaza ultima aparitie pe marile ecrane,
în premiera, a marelui om de teatru si film, Amza
Pellea.
Conceptul de
cineast total defineste pe acel realizator implicat plenar în
filmele sale, pe lânga regie, el prestând si alte activitati ce
concura la realizarea peliculei. În cinematografia mondiala
precursori ai acestui gen de autori au fost, pentru perioada
filmului mut, cineastii americani Douglas Fairbanks senior si
Charlie Chaplin, iar pentru perioada filmului sonor întâlnim tot un
cineast american, de origine portoricana, José Ferrer, acesta
dovedindu‑si din plin maiestria prin evolutia din filmele
Cyrano de Bergerac
(1950) si Moulin Rouge
(1952).
Evaluându‑i
posibilitatile si mai ales performantele cinematografice, Sergiu
Nicolaescu poate fi considerat cel putin egalul lor.
Aparitia sa în
cinematografie a avut un dublu efect si anume realizarea saltului
cantitativ, dar mai ales a celui calitativ, exemplul oferit de el
mobilizând prin contagiune si alti oameni implicati în productia de
filme. Împreuna, au format o adevarata citadela cinematografica
‑ Buftea ‑, multi dintre cei
angajati în acest domeniu neavând obligatoriu pregatire de
specialitate, dar care, printr‑o munca dirijata atent, au lasat în
urma o zestre artistica de exceptie. Aici pot fi inclusi nu doar
actorii, ci si acei membrii ai echipei de filmare ce nu apar în
prim plan.
Saltul
calitativ despre care vorbeam ‑ rezultatul fiind
definirea unui statut competitiv demn de luat în seama
‑ a atras dupa sine cererea de colaborare din
partea cinematografiilor occidentale.
Poate
parea ciudat, dar Sergiu Nicolaescu a avut mai întâi o cariera
internationala si apoi una autohtona (o asemenea
performanta era greu de conceput în acei ani).
Distributia
filmelor cineastului la nivel extern ‑ prima avea
sa se faca înca de la întâia participare a unui film al sau la un
festival international, cel de la Cannes, din 1964
‑ ne releva si aspectul pecuniar al activitatii
sale desfasurata în folosul statului, banii câstigati în acest fel
fiind reinvestiti, în cea mai mare parte, tot în
cinematografie.
Fara
discutie, ca trebuie evaluat si aspectul politic al problemei,
România aflându‑se într‑o perioada în care chiar avea nevoie de o
cinematografie nationala, filmul constituind un instrument cu
multiple destinatii (se prelua aici teza lui Lenin, pentru el
cinematografia fiind mai mult un mijloc de influenta ideologica,
arta trecând pe plan secund). Însa, în cazul României, pe lânga
ratiunile politice, chestiunea comporta si ratiuni
sentimentale.
Interesul pentru
film s‑a manifestat la nivelul cel mai de sus al conducerii
partidului si datorita veleitatilor de actrita pe care le‑a avut
fiica cea mare a unuia dintre fostii sai conducatori
‑ Lica Gheorghiu, interes nu de rau augur.
Amanuntul trebuie precizat pentru ca Sergiu Nicolaescu l‑a cunoscut
personal pe Gheorghe Gheorghiu‑Dej în doua împrejurari din momente
diferite ale vietii: prima la vârsta de 15 ani (1945), într‑un
compartiment de tren, si ultima la 34 de ani (1964), când Dej a
venit la Studioul Sahia însotit de Ion Gheorghe
Maurer. Vizita sa avea ca scop distribuirea Licai
în primul sau film de lung metraj.
Aceste
împrejurari l‑au ajutat, alaturi de istorioarele pe care le
cunostea de la un unchi al sau, comisarul de politie
Gheorghe Cambrea, sa‑si faca o imagine complexa,
conturând fostului lider comunist un portret cinematografic
sensibil apropiat de cel al personajului de referinta. Îl întâlnim
în filmul aparut pe ecrane în 1994 ‑
Începutul Adevarului.
Oglinda
O alta
ratiune sentimentala poate fi considerata legatura discreta dintre
Gheorghe Gheorghiu‑Dej si actrita Dina Cocea. Culme a frumusetii si
a vietii artistice bucurestene, persoana distinsa
‑ talentul i‑a fost contestat de catre oameni ai
scenei, cu toate ca se pregatise la Paris ‑, ea
avea sa cunoasca vârfuri ale mediilor politice ce frecventau lumea
spectacolelor. Fiica a lui N.D. Cocea, ziarist de stânga, în
familia caruia s‑a manifestat o atenta grija pentru viitorul
fiicelor, a fost învatata sa se plaseze lânga cei ce exercitau
vremelnic actul de putere (pe lânga intimitatea lui Dej, ea o
cunoscuse, în perioada cât a functionat ca ambasador al Germaniei
la Bucuresti, si pe cea a baronului Manfred von Killinger). O
istorie a teatrului si filmului din acei ani nu se poate scrie fara
contributia sa, mai ales ca a cunoscut‑o îndeaproape pe Lica
Gheorghiu. Într‑un ultim interviu televizat, Dina Cocea insista
asupra faptului ca respectiva fiica a temutului demnitar, în ciuda
veleitatilor afisate, îsi cunostea posibilitatile si limitele. Ea
nu era nici pe departe încrezuta si aroganta, cum gresit s‑a spus,
cunoscuta actrita ignorând în acest fel acea fraza de larga
circulatie, nascocita pentru amuzamentul publicului:
Dina Cocea era talentata, iar Lica
Gheorghiu era tare’n tata.
În
perioada cât în fruntea partidului si statului s‑a aflat Nicolae
Ceausescu, interesul conducerii politice pentru film, în special al
secretarului sau general, devenit mai apoi si presedinte al
republicii, a ramas constant, Ceausescu având nu mai putin de trei
întâlniri cu cineastii, semn ca filmul se bucura de o atentie
speciala din partea sa.
Raspunzând unei
întrebari/ancheta, formulata în cunoscuta revista de specialitate
‑ Cinema ‑, Sergiu Nicolaescu
avea sa spuna: “Pentru cinematografia noastra nationala, astept o
conferinta a Asociatiei Cineastilor care sa constituie un impuls, o
concentrare a tuturor fortelor creatoare pentru realizarea saltului
calitativ, pe care demult îl asteptam si al carui început s‑a
aratat”. Este una din initiativele indirecte ale cineastului,
rezultatul fiind a II‑a Conferinta Nationala a Creatorilor din
Cinematografie, din aprilie 1974, la care a fost prezent si Nicolae
Ceausescu (prima initiativa apartinuse tot cineastului, în urma
sugestiei caruia Ion Gheorghe
Maurer l‑a invitat pe Nicolae Ceausescu la prima
sa întâlnire cu oamenii de film, cea din 1971).
Pentru
o evaluare corecta a rezultatelor fenomenului cinematografic
românesc, trebuie luata în calcul si contributia unor oameni cu
iesiri neînsemnate în arta, dar care detineau functii în
institutiile ce diriguiau cinematografia. De pilda, Dinu Negreanu,
membru în Consiliul Cinematografiei, profesor si decan al
Institutului de Arta Teatrala si Cinematografica, a depus eforturi
pentru reintegrarea profesionala si prezenta în viata artistica,
peste incompatibilitatile de dosar, a unor elemente valoroase ce în
trecut manifestasera tendinte politice de dreapta sau de extrema
dreapta (Alexandru Paleologu si Ion I. Cantacuzino, fiul marelui
bacteriolog). Dinu Negreanu chiar era convins ca “demagogia
de stânga e daunatoare artei” si nu se sfia sa
împartaseasca acest lucru studentilor.
Ajungând cu
expozeul în acest punct, se cuvine a fi marturisit faptul ca, pâna
în 1946, cinematografia din tara noastra se bucura de un regim
relativ lejer în abordarea temelor, singurele piedici
constituindu‑le, mai degraba, lipsa fondurilor ori neîntelegerile
dintre autori si mai putin blocajele impuse de puterea politica.
Sfârsit al unei epoci, anul 1946 reprezinta si
debutul alteia, sovieticii impunând primul film în cinematografia
noastra ‑ Divizia Tudor
Vladimirescu (întâmplator sau nu, unul dintre
protagonistii acestui film este un alt unchi al cineastului,
generalul Nicolae Cambrea).
Dupa o
scurta perioada incerta, urmeaza cealalta epoca, în care “productia
cinematografica este strict ideologizata si atent controlata”
‑ dupa cum precizeaza domnul profesor Lucian Boia
‑, scopul Decretului 303, din 2 noiembrie 1948,
fiind “nationalizarea industriei cinematografice si reglementarea
comertului cu produse cinematografice”. Se înregistreaza, totusi,
un consistent câstig. În 1949, din initiativa guvernamentala, se
hotaraste construirea unui centru cinematografic la Buftea, a carui
piatra de temelie este pusa de primul ministru în functiune, doctor
Petru Groza, în 1950. Pâna la finalizarea lucrarilor proiectatului
studio cinematografic, se construieste Complexul Floreasca, preluat
în 1956 de catre TVR, si se amenajeaza complexul Tomis (320 mp). În
plus, apare IS Tehnocin, din 1959 comasata cu IOR, unde se produc
aparate de proiectie si o gama întreaga de produse destinate
cinematografiei.
Acestea ar fi
câteva date succinte cu privire la cinematografia româna dinainte
si din perioada când, personajul ce constituie subiectul acestei
dizertatii, intra în contact cu institutia, loc în care va deveni o
figura singulara.
Se
poate spune, deci, ca, asa cum scrisul este instrumentul
prin care istoria se pastreaza pe suportul oferit de hârtie, la fel
si despre film, se poate spune ca este acel instrument prin care
memoria colectiva se pastreaza cu ajutorul peliculei (în
România, initiativa nu i‑a apartinut în exclusivitate, dar trebuie
recunoscut faptul ca, datorita lui Sergiu Nicolaescu, aproape toate
momentele importante ale istoriei nationale se regasesc în filmele
românesti).
Modalitati de livrare si plata
LIVRARE
PLATA
- - Ramburs
Politica de retur
- - Produsul nu se poate returna.