 |

1922 - 1 aprilie - 2021: 99 ani de la naşterea
preotului cercetător istoric Iosif Gabor
Triduumul
Pascal şi solemnitatea Paştelui nu mi-au permis să public articole
ample sau medalioane dedicate unor preoţi comemoraţi în acele zile,
de aceea vă prezint astăzi câteva date din viaţa şi activitatea
ştiinţifică ale preotului cercetător istoric Iosif Gabor, născut în
urmă cu 99 de ani în localitatea Tămăşeni, judeţul
Neamţ.
Cercetătorii
istorici din ultimele decenii, în studiile lor despre istoria
Bisericii Catolice din Moldova şi Muntenia, au trebuit să facă
referinţe la rodul cercetărilor acestui pasionat al culegerii şi
punerii cap la cap a multor documente găsite în arhive şi culegeri
de hrisoave. Vremurile în care a trăit nu i-au permis să publice
manuscrisele pe care le-a redactat, de aceea s-a străduit a
dactilografia la maşina de scris în câteva exemplare cele mai multe
dintre scrieri şi a le distribui unor instituţii şi unor iubitori
ai trecutului catolicismului din România. Dintre aceia care l-au
precedat pe părintele Gabor în publicarea unor cărţi cu tematică de
istorie eclezială locală amintesc doar cinci nume: pr. Carol Auner,
care a scris mai multe "studii referitoare la episcopiile
catolice din Moldova", publicate la Bucureşti
în "Revista catolică 1912-1916"; pr. Ioan Ferenţ, care
a pregătit şi a reuşit să tipărească la Blaj, în anul 1930,
studiul "Cumanii şi episcopia lor"; pr. Iosif P. M.
Pal, care a publicat, în anul 1941, prin Editura "Serafica" din
Săbăoani celebra lucrare "Originea catolicilor din Moldova
şi franciscanii păstorii lor de veacuri"; pr. Ioan Mărtinaş,
care a redactat lucrările "Istoria catolicismului în
Moldova" şi "Principesa Margareta Muşata",
care s-a tipărit la Iaşi, în anul 1942; prof. Dumitru Mărtinaş,
căruia i s-a tipărit în perioada regimului comunist, în anul 1985,
la Bucureşti, lucrarea "Originea ceangăilor din
Moldova".
 |
Catedrala
din Bucureşti |
Două
opere editate şi tipărite cu sprijinul unui bun
prieten
Unul
dintre beneficiarii manuscriselor părintelui cercetător Iosif Gabor
a fost confratele său franciscan Iosif Simon, un preot originar din
Sagna şi mai tânăr cu doi ani. Părintele Simon, după ce a terminat
şase clase primare în satul natal, a intrat în Seminarul Franciscan
din Hălăuceşti. Concomitent cu seminarul a urmat şi liceul teoretic
de stat, luând bacalaureatul în iulie 1945. La 21 octombrie 1946, a
depus profesiunea simplă la Săbăoani, iar în septembrie 1947 a mers
la Oradea, în ritul oriental. Întrucât nu s-a supus legilor
regimului comunist, care a desfiinţat Biserica Greco-Catolică şi a
suprimat ordinele religioase, în aprilie 1949 a fost arestat şi
condamnat la şapte ani de închisoare. A muncit silit la Canalul
Peninsulă şi la mina din Baia-Sprie, de unde a fost eliberat în
aprilie 1956. După câteva luni, în secret, a făcut profesiunea
solemnă la 14 iulie 1956 şi a continuat studiile teologice la
Alba-Iulia, unde a fost hirotonit preot la 28 aprilie 1957. Trei
ani şi jumătate nu i s-a permis să activeze ca preot oficial şi a
stat la Adjudeni şi Hălăuceşti. La 1 noiembrie 1960, a fost admis
în pastoraţie şi a activat ca vicar la Butea, după care a fost
numit paroh la Bârgăuani, Iaşi, Mărgineni şi Huşi. După
redeschiderea Provinciei Franciscane, din 1990 până în 2000 a
îndeplinit funcţia de asistent provincial şi econom al Provinciei
Franciscane. În ziua de 20 noiembrie 2001, în Conventul Franciscan
din Roman, a trecut la cele veşnice, fiind înmormântat după două
zile în cimitirul catolic din Huşi.
Părintele
Iosif Simon a avut posibilitatea de a studia şi completa opera
cercetătorului Iosif Gabor, căruia i-a întocmit, în anul 1989, atât
o biografie, cât şi un inventar al manuscriselor. Un prim pas
important a fost făcut în anul 1995, când o parte din bogatul
material despre istoria catolicilor din Moldova a fost încredinţat
profesorului Gabriel Leahu, din Bacău, care a fost sintetizat şi
publicat, în anul 1996, în volumul Dicţionarul
comunităţilor catolice din Moldova, lucrare cu peste 300 de
pagini, apărută la Editura "Conexiuni" din Bacău. Din raţiuni
editoriale, nu a fost publicată integral varianta originală a
părintelui Gabor, editorul renunţând la titlul iniţial (prin
Bucovina autorul înţelegând numai teritoriul aflat în nordul
Moldovei, parte componentă a statului român), la prezentarea
integrală a documentelor istorice (care pot fi găsite de
specialişti prin trimiterile făcute la colecţiile de documente) şi
la prezentarea monografică a unor aşezări (Baraţi Bârlad, Botoşani,
Buruieneşti, Fărcăşeni, Geoseni, Gherăieşti-Neamţ, Hălăuceşti,
Horleşti, Huşi, Iosupeni, Iugani, Luizi Călugăra, Măgura, Mirceşti,
Mogoşeşti, Oneşti, Oituz, Oţeleni, Pildeşti, Răchiteni, Răducăneni,
Rotunda, Săbăoani, Sagna, Tămăşeni). De asemenea, acolo unde a fost
posibil, editorul a actualizat datele statistice şi a făcut
transcrierea lucrării după normele ortografice actuale. De
asemenea, au fost verificate trimiterile bibliografice, iar notele
critice au fost plasate la sfârşitul fiecărui capitol (litere), în
varianta originală notele fiind infrapaginale.
 |
Biserica
din Adjudeni, 1918 |
În
"Cuvântul înainte", redactat la 6 decembrie 1995, episcopul Petru
Gherghel scria: "În acest secol deja pe sfârşite, mulţi din fiii
Bisericii noastre locale au întreprins studii de cercetare pentru
cunoaşterea trecutului nostru. Un loc de cinste îl ocupă şi pr.
Iosif Gabor, de fericită amintire, care pe lângă alte lucrări ale
sale, deocamdată însă în manuscrise, ne-a lăsat şi acest «Dicţionar
istoric al comunităţilor catolice din Moldova şi Bucovina», care
vede acum lumina tiparului. Îi suntem recunoscători şi avem
convingerea că prin strădania sa a făcut un real serviciu Diecezei
noastre". Trebuie menţionat faptul că autorul nu a avut parte de o
pregătire istorico-ştiinţifică în vreun institut de învăţământ
superior de profil, ca atare nici "nu a fost titrat". Însă pasiunea
sa pentru istorie în general şi pentru cunoaşterea cât mai exactă a
trecutului catolicilor din Moldova în special, erudiţia pe care
şi-a însuşit-o prin muncă asiduă de cercetare a unei mari cantităţi
de documente şi lucrări în domeniu l-au făcut capabil să lase
lucrări de seamă, ca şi acest dicţionar. Iată de ce "Dieceza de
Iaşi îi rămâne recunoscătoare pentru serviciile deosebite
aduse".
În
"Studiu introductiv" al acestui "Dicţionar...", părintele Anton
Despinescu ne-a prezentat câteva detalii despre truda depusă de
"preotul Iosif Gabor, de fericită amintire" la această lucrare "de
proporţii": "a lucrat mai bine de două decenii, revizuind-o şi
adăugând-o şi având ca dată de terminare 4 septembrie 1987".
Datorită situaţiei speciale în care a scris această lucrare,
părintele Gabor s-a ocupat numai de localităţile populate de
catolici în Moldova şi Bucovina, aşa cum arată ele după Cel de-al
Doilea Război Mondial, adică fără Basarabia şi Bucovina de Nord. În
manuscris, această lucrare cuprinde trei volume, cu un total de 615
pagini, format A4, în care sunt prezentate denumirile şi
descrierile a 405 localităţi în care s-au aflat, iar în cele mai
multe se află şi astăzi comunităţi de catolici. Ele sunt
repartizate în ordine alfabetică, astfel: volumul I: A-G, 254
pagini cu 182 localităţi; volumul II: H-P, 187 pagini cu 99
localităţi; volumul III: R-Z, 174 pagini cu 123 localităţi. La
alcătuirea lucrării, autorul a folosit o bogată sursă de
documentare, indicată parţial în introducere şi în cea mai mare
parte a subsolurilor paginilor la locul potrivit. În ansamblul ei,
lucrarea ar putea fi considerată ca o colecţie de minimonografii,
măcar pentru unele dintre localităţi; în măsura surselor de
documentare, autorul acordă unora doar câteva rânduri, altora
câteva pagini. Sate şi oraşe vechi, importante, precum Răchiteni,
Tămăşeni, Pildeşti, Luizi Călugăra şi Oneşti sunt descrise în 5-10
pagini; altele, precum Adjudeni, Bacău, Iaşi, Hălăuceşti şi Huşi în
10-20 de pagini. Săbăoani, fiind comunitatea catolică rurală cea
mai numeroasă, este prezentată în 22 de pagini. În cele 405
denumiri de localităţi, 69 sunt denumiri duble, 11 triple şi 3
cvadruple ale aceleiaşi localităţi: a) în trecut: Tescani, în
prezent: Floreşti; în trecut: Eisenach, în prezent: Prisaca Dornei;
în trecut: Zăpodia, în prezent: Nisiporeşti; b) în trecut:
Fântânele, Hemeiuşi, azi: Lilieci; în trecut: Cernat, Valea Rea,
azi: Valea Mică; c) în trecut: Slănic-Cerdac, Sf. Ana, Biserica,
azi: Cireşoaia; în trecut: Feleşti, Roşiori, Ciorana, azi: Corhana;
în trecut: Satu-Nou, Sturza, I.C. Frimu, azi: Izvoarele. În acestea
sunt indicate un număr de 34 localităţi altă dată de sine
stătătoare, astăzi înglobate în altele care au devenit principale:
Buda, la Cleja, Buchila, la Valea Seacă; Podei, la Comăneşti
etc.
 |
Biserica
din Galaţi |
În
această celebră lucrare, părintele Gabor a prezentat şi unele
comunităţi de catolici care astăzi nu mai există: sunt 25 de
localităţi (cum ar fi Berindeşti, Amăgei, Tibeni, Poloboc,
Ladoftor) care au dispărut, fiind distruse de năvăliri, lupte,
incendii şi epidemii sau părăsite de locuitorii catolici care nu
mai puteau suporta apăsările de tot felul. Un caz clasic este
vechiul oraş Baia, fosta capitală a Moldovei şi centru episcopal
catolic, cu multe familii de catolici. După 1830, statisticile nu
mai înregistrează aici catolici. Oraşul de altădată a rămas o
localitate relativ mică şi centru comunal, în care se pot vedea
ruinele frumoasei catedrale catolice din secolul al XV-lea. În
multe localităţi din Bucovina rămasă României, unde înainte de 1940
existau parohii catolice înfloritoare, de limbă germană, din cauza
repatrierii etnicilor germani, au rămas doar bisericile mari,
ridicate şi împodobite în trecut. Unele din aceste biserici au fost
cedate ortodocşilor ori sunt folosite şi de unii şi de alţii, ca de
exemplu la Fundul Moldovei şi la Dorneşti. Multe din parohiile mari
de altă dată, precum Voivodeasa şi Fundul Moldovei, au rămas nişte
modeste filiale. În 47 dintre localităţile prezentate de autor,
numărul credincioşilor catolici este mic sau foarte mic, încât nici
nu au biserică, serviciul religios oficiindu-se în case particulare
care dispun de ceva spaţiu mai mare.
După
anul 1987, când părintele Gabor a redactat ultima versiune a
"Dicţionarului localităţilor catolice din Moldova şi Bucovina", pe
teritoriul Diecezei de Iaşi au survenit multe şi ample schimbări
atât în configuraţia comunităţilor catolice, cât şi în amplificarea
vieţii pastorale, care a generat înfiinţarea de parohii noi şi
ridicarea multor lăcaşuri de cult. Aceste noi realităţi trebuie să
îmbogăţească munca de cercetare şi sistematizare a trecutului
istoriei comunităţilor catolice din cadrul actualei Episcopii
Romano-Catolice de Iaşi.
Preotul
Iosif Simon s-a îngrijit să completeze şi să ofere spre editare şi
tipărire o altă lucrare monumentală a părintelui Iosif Gabor,
intitulată Necrolog. Misionari şi preoţi autohtoni:
diecezani şi franciscani, clerici şi fraţi călugări care au lucrat
în Moldova pe teritoriul actual al Diecezei de Iaşi. 1600 -
2000, carte apărută la Editura "Presa Bună" din Iaşi, în anul
2001. Pe lângă cei 508 de misionari pomeniţi, cu o biografie mai
lungă sau mai scurtă, sunt adăugaţi încă 120 de misionari care au
activat pe teritoriul Diecezei de Iaşi. Părintele Simon scrie:
"Despre aceştia nu cunoaştem decât numele lor sau puţine date.
Rămâne ca o cercetare ulterioară să aducă date biografice pentru a
fi înşiraţi şi ei - sau o parte din ei - la ziua şi luna
respectivă. Acolo unde am găsit câte o mică indicaţie, pentru o
identificare mai uşoară, am notat-o. Nu i-am aşezat în ordinea
alfabetică, ci în una cu aproximaţie cronologică". Prezenta lucrare
ne prezintă lista acelora care, pe parcursul a 400 de ani
(1600-2000), şi-au adus contribuţia la răspândirea şi menţinerea
credinţei pe teritoriul actual al Diecezei de Iaşi. Înşiraţi pe
zile, luni şi ani, ei vor putea fi pomeniţi - aşa după cum se
obişnuieşte în multe locuri - în fiecare zi ca o recunoştinţă
pentru aportul lor: datorită muncii şi jertfei lor noi trăim azi
într-o dieceză prosperă.
 |
Biserica
din Huşi-Corni |
Pasionatul
şi neobositul cercetător al trecutului catolicilor din Moldova,
Muntenia şi Bucovina, regretatul părinte Iosif Gabor, între multele
sale lucrări are şi "Necrologul Episcopiei Catolice de Iaşi" pe
care - după cercetări îndelungate - l-a încheiat la 10 octombrie
1981, când era vicar şi şef la Serviciul Administrativ al
Arhiepiscopiei Romano-Catolice de Bucureşti. Plecând de la
înfiinţarea Vicariatului Apostolic al Moldovei, care a început să
existe după anul 1818 - când a murit ultimul episcop de Bacău,
Iosif Bonaventura Berardi - vicariat care a fost transformat în
Episcopia Catolică de Iaşi, părintele Iosif Gabor a luat,
convenţional, ca "terminus a quo" anul 1800 pentru "Necrolog", care
a fost adus până la 20 septembrie 1981, cuprinzând biografiile a
158 de misionari şi preoţi care au lucrat pe teritoriul actual al
Diecezei de Iaşi. Cum era şi firesc, "Necrologul" realizat de
părintele Gabor era "un început care cuprindea doar o parte dintre
cei ce au activat în Moldova, rămânând ca, pe măsură ce se vor mai
cunoaşte şi alte date şi persoane - acest Necrolog să fie
completat". Fiind preocupat de acest subiect, părintele Iosif Simon
a preluat manuscrisul părintelui Gabor şi l-a completat,
extinzându-i aria cu 200 de ani, adică începând cu anul 1600 şi
terminând în anul 2000. Intenţia şi dorinţa autorului a fost ca
"prin cercetări să descopăr misionarii şi preoţii în aşa fel ca în
fiecare zi să poată fi pomenit cel puţin unul dintre ei. Deşi am
întâmpinat mari greutăţi, am reuşit ca la cei 158 de misionari şi
preoţi pomeniţi de pr. Iosif Gabor să adaug încă 350, numărul total
fiind de 508, ceea ce a făcut ca în unele zile să fie pomeniţi doi
sau trei".
Ceea
ce este esenţial pentru "Necrolog" e faptul că trebuie să se
cunoască ziua, luna şi anul morţii pentru ca persoana respectivă să
poată fi amintită. Autorul susţine că aici a fost situaţia cea mai
dificilă pentru că, deşi se cunosc unele amănunte din viaţa unor
misionari sau preoţi, nu se ştie data morţii lor. Puţini misionari
au murit în Moldova, dar pentru aceştia nu cunoaştem cu precizie la
toţi ziua, luna şi anul morţii. Dintre cei care au plecat imediat
după expirarea mandatului lor sunt foarte puţini cei cărora le
cunoaştem data şi locul morţii. Nici celor care au plecat după
înfiinţarea Episcopiei Catolice de Iaşi nu le ştim la toţi data
decesului; nu le cunoaştem, de asemenea, nici chiar preoţilor
indigeni data morţii. E de la sine înţeles că unii misionarii au
avut unele lipsuri şi greşeli; au avut istoria lor. Nu a fost
exclus niciunul, ci datorită faptului că au lucrat într-o parohie -
o perioadă mai lungă sau mai scurtă - au fost incluşi în prezentul
"Necrolog" pentru a fi pomeniţi într-o zi sau
alta.
În
prefaţa acestui "Necrolog", episcopul Petru Gherghel scria, la 2
februarie 2002: "Aduceţi-vă aminte de mai marii voştri care v-au
vestit cuvântul lui Dumnezeu şi, privind la ieşirea lor din această
viaţă, urmaţi-le credinţa (Evr 13,7).
Iniţiativa
de a avea o imagine a trecutului şi mai ales un catalog al celor
care s-au oferit să predice cuvântul evangheliei şi să răspândească
pe aceste meleaguri binecuvântate credinţa este nu numai lăudabilă,
ci cu adevărat o datorie de suflet faţă de înaintaşii noştri pe
umerii cărora se sprijină întreg edificiul nostru spiritual şi pe
rămăşiţele cărora a crescut Biserica noastră locală. Amintindu-ne
de ei, ne încurajăm în drumul nostru de credinţă şi ne rugăm ca
sufletul lor să se bucure de răsplată veşnică, iar memoria lor să
rămână vie în comunităţile noastre.
 |
Biserica
veche din Nisiporeşti |
O
recunoştinţă particulară i se cuvine primului autor al
acestui Necrolog: pr. Iosif Gabor, OFMConv., şi o
îmbrăţişare părintească şi fraternă continuatorului şi
desăvârşitorului acestui document memorial: pr. Iosif Simon,
OFMConv., precum şi celor care au contribuit la susţinerea
tipăririi lui, atât din partea Ordinului Franciscan, cât şi a
colectivului Editurii Presa Bună, Iaşi. În veci să fie
pomenirea lor! Requiescant in pace!"
Fie
ca acest "Necrolog" să fie un pios omagiu adus celor care au trudit
pe acest ogor al Domnului, iar amintirea lor merită să fie păstrată
cu veneraţie pentru că munca şi jertfa lor stau la baza actualei
vieţi catolice din Moldova.
Dacă
ar mai fi trăit pe acest pământ, probabil părintele Iosif Simon
(care a murit la 20 noiembrie 2001) s-ar fi îngrijit să fie
tipărite şi alte manuscrise lăsate de cercetătorul istoric Iosif
Gabor, dar are meritul că a inventariat aceste lucrări şi a
contabilizat 101 titluri, însumând aproape 12.000 de pagini, format
A4 şi dactilografiate. Despre confratele şi prietenul său,
părintele Simon ne-a lăsat mai multe date biografice, pe care le
prezentăm în continuare, îmbogăţindu-le cu alte detalii culese din
diferite arhive şi articole.
Viaţa
şi activitatea părintelui Iosif Gabor
Iosif
Gabor s-a născut la 1 aprilie 1922, într-o familie de ţărani
modeşti (tatăl ceferist şi mama casnică), în Tămăşeni, actualul
judeţ Neamţ, fiind primul născut din cei cinci copii (trei băieţi
şi două fete: Petru şi Anton; Genoveva şi Maria). A rămas orfan de
mamă înainte de a intra la Seminarul Franciscan din Hălăuceşti, la
8 septembrie 1936. Paralel cu studiile seminariale a urmat în
particular, ca de altfel toţi seminariştii de atunci, liceul
teoretic, pe care nu l-a putut încheia din cauza Celui de-al Doilea
Război Mondial, când a fost încorporat la Şcoala de Subofiţeri de
Administraţie din Odobeşti. Absolvind această şcoală,
specializându-se în cele administrative, a revenit la Seminar şi,
la 17 octombrie 1945, împreună cu alţi 19 clerici, a îmbrăcat haina
franciscană şi a început noviciatul la Săbăoani.
După
un an de pregătire, a depus voturile simple (profesiunea simplă),
la 29 octombrie 1946, la Săbăoani, în cadrul Ordinul Fraţilor
Minori Conventuali, Provincia "Sfântul Iosif". A continuat studiile
teologice la Luizi Călugăra şi Oradea, în ritul greco-catolic (un
an), după care a fost arestat de Securitate pe motiv că "a uneltit
împotriva ordinii democratice". A fost deferit Tribunalului Militar
Galaţi, care l-a condamnat la patru ani de închisoare corecţională
pentru "uneltire contra ordinii sociale". Motivul arestării era
acela că Securitatea îl bănuia că ar fi luat parte în anii 1948 şi
1949 la difuzarea manifestului anticomunist redactat de organizaţia
"Partizanii României Creştine" din Sagna. A fost încarcerat în
penitenciarele din Bacău, Galaţi şi Poarta Albă, după care
"condamnatul Iosif Gabor" a fost eliberat în anul
1952.
În
clandestinitate, fratele Iosif Gabor a continuat formarea teologică
şi franciscană, concretizate în zilele de 14 iunie 1954, când a
făcut profesiunea solemnă (pe viaţă) şi 8 decembrie acelaşi an,
când a fost hirotonit preot, la Oradea, de episcopul Istvan
Fiedler.
După
consacrarea sacerdotală, la 1 ianuarie 1955 şi-a început
activitatea pastorală ca vicar la Catedrala "Sfântul Iosif" din
Bucureşti (1 ianuarie 1955 - 15 mai 1955). După cinci luni a fost
transferat la Parohia Adjudeni, unde a activat un an şi o lună,
până la 1 iulie 1956. A fost transferat apoi la Parohia Galaţi, dar
doar pentru o lună, căci a primit o nouă misiune: în Parohia Huşi
(1 august 1956 - 30 septembrie 1957). În anul 1957, Securitatea i-a
deschis un dosar de urmărire informativă, deoarece îl suspecta de
legături cu unii preoţi greco-catolici, dar şi cu preoţi
romano-catolici din Roma (Italia), prin intermediul Legaţiei
Italiei la Bucureşti.
 |
La
Barticeşti |
La 1
octombrie 1957, a fost numit paroh la Fărcăşeni, judeţul Iaşi,
misiune pe care a îndeplinit-o până la 1 iunie 1958, când a fost
transferat ca paroh de Cotnari. Ruinele bisericii "Adormirea Maicii
Domnului" de aici l-au inspirat pe tânărul paroh să scotocească
filele de istorie scrise despre acel târg, să coroboreze datele
obţinute cu cercetarea istorică pe care a întreprins-o în diferite
arhive şi să scrie după 10 ani lucrarea "Biserica Catolică din
Cotnari, însemnări din trecut". Manuscrisul nu a fost redactat la
Cotnari, căci şi aici a lucrat puţin timp, până la 31 octombrie
1960.
După
aceste activităţi pastorale de scurtă durată, la 1 noiembrie 1960,
părintelui Iosif Gabor i se încredinţează misiunea de paroh la
Nisiporeşti, unde va rămâne timp de zece ani şi zece luni. În
această perioadă, Securitatea l-a urmărit în mai multe speţe, fiind
acuzat că menţine legături cu surori franciscane şi cu grupul
preoţilor din lotul de arestaţi Albert - Dămoc - Budău. De
asemenea, a fost acuzat că l-a ajutat pe episcopul Ioan Ploscaru cu
"literatură religioasă" şi că a redactat unele lucrări de
spiritualitate destinate preoţilor şi măicuţelor, cum ar fi "Popas"
şi "Tu eşti preot în veci". Supravegherea informativă permanentă şi
teama de a fi arestat din nou l-au determinat pe părintele Gabor să
distrugă, prin ardere, unele manuscrise, inclusiv trei albume de
fotografii. Din lipsă de probe suficiente, în anul 1963,
Securitatea i-a închis dosarul individual de urmărire
informativă.
La 1
august 1971, a fost transferat ca paroh la Frumoasa, judeţul Bacău,
unde va activa până la 1 noiembrie 1976, când a fost transferat la
Parohia Izvoarele, lângă Răchiteni.
La 1
ianuarie 1978, părintelui Iosif Gabor i s-a încredinţat misiunea de
a şef serviciu administrativ la Arhiepiscopia Romano-Catolică din
Bucureşti şi totodată şi vicar parohial la Catedrala "Sfântul
Iosif". În contextul izbucnirii scandalului legat de publicarea în
Italia a unui articol în care era descrisă situaţia Bisericii
Catolice din Moldova, fiind suspectat de a fi autorul articolului
în cauză, în anul 1979, Securitatea i-a deschis părintelui Gabor un
nou dosar de urmărire informativă. Autorităţile comuniste deţineau
informaţii că acesta întocmise în perioada respectivă un dicţionar
al localităţilor catolice din Moldova, dar şi numeroase monografii
dedicate unor parohii catolice din Moldova şi Valahia, lucrări pe
care securiştii le etichetaseră iniţial drept "scrieri cu conţinut
ostil la adresa orânduirii noastre socialiste". Constatând că au
mers pe o pistă greşită, iar "scrierile pr. I. Gabor au un conţinut
corect şi se bazează pe realitatea istorică", acest dosar de
urmărire a fost închis în anul 1985.
Ajungând
în preajma pensionării, de la 1 mai 1983 până la 31 august 1984,
părintele Gabor a activat ca vicar la Baraţi, lângă Bacău, iar de
la 1 septembrie 1984 ca preot ajutător la Luizi Călugăra. Acolo a
decedat în ziua de vineri 4 noiembrie 1988, fiind înmormântat în
cimitirul parohial din Luizi Călugăra.
Opera
literară şi istorică
Aşa
cum a relatat părintele Iosif Simon într-un articol scris la Huşi,
în ziua de 16 decembrie 1995, părintele Gabor şi-a început
activitatea literară "prin traduceri şi prelucrări de broşuri
pentru formarea morală a tinerilor şi tinerelor: Celor de
douăzeci de ani, Popas, Pentru ca viaţa frumoasă să-ţi
fie şi altele". Aşa cum am prezentat în paragrafele
anterioare, aceste broşuri au constituit unul din motivele pentru
care Securitatea comunistă i-a deschis un dosar de urmărire
informativă.
Pătruns
de dorinţa de a cunoaşte şi de a transmite posterităţii cât mai
multe informaţii din istoria catolicismului din România, părintele
Gabor a cumpărat sute de cărţi cu tematică istorică, a cules mii de
documente din Arhivele Statului şi din cele bisericeşti, a petrecut
multe zile în diferite centre parohiale..., "pentru care îşi
consumă toţi banii câştigaţi, privându-se de multe, numai pentru
a-şi procura izvoarele de lucru", după cum afirma confratele său.
Acelaşi preot Iosif Simon scria: "Folosind tot timpul liber,
culcându-se la ore târzii din noapte, renunţând la concedii (nu
ştiu să fi făcut vreodată concediul anual) a cercetat şi a scris
mereu, titlurile manuscriselor sale atingând numărul 100, cu
aproape 12.000 de pagini".
 |
Biserica
din Frumoasa |
Pe
când era paroh la Nisiporeşti (1 noiembrie 1960 - 1 august 1971),
părintele Iosif Gabor a început să-şi definitiveze lucrările sale
de istorie, an de an până la moarte terminând zeci de lucrări gata
pentru a fi tipărite. A studiat istoria ierarhiei catolice din
diecezele de Bucureşti şi Iaşi, clerul din Moldova, monografii
(zece parohii din Dieceza Iaşi şi zece din Arhidieceza Bucureşti),
necrologul diecezelor de Iaşi şi de Bucureşti, statistici şi
altele. Părintele Simon spunea că "de fiecare dată când termina o
lucrare, un exemplar cu dedicaţie îmi trimitea şi mie, aşa încât
posed toate lucrările sale".
Posedând
opera completă a părintelui Iosif Gabor, preotul Iosif Simon a
întocmit un inventar al scrierilor sale, pe care îl redăm în
ordinea redactată de acesta. Este un inventar structurat
cronologic, în şapte puncte, după locurile unde a activat prietenul
şi confratele său franciscan, care a fost preluat în articolul "Un
pasionat şi neobosit cercetător al trecutului nostru, pr. Iosif
Gabor", publicat în primul număr al revistei "Buletin istoric", p.
151-158.
Din
primii ani de preoţie (1955-1960), sunt consemnate şapte lucrări,
unele dintre ele fiind broşuri mici: 1) "Celor de douăzeci de ani"
- carte pentru tineret, prelucrarea cărţii cu acelaşi titlul de pr.
Gh. Hoornaert, S.J., Adjudeni, 1955, 54 p.; 2) "Sfânta Liturghie,
tăria vieţii tale", prelucrare din limba franceză, 20 p.; 3)
"Examinarea conştiinţei în spiritul robiei", 1955; 4) "Mărţişorul -
mănunchi de gânduri pentru fete"; 5) "Pentru ca viaţa frumoasă
să-ţi fie", tradusă şi prelucrată împreună cu pr. Şt. Apostol,
Tămăşeni, 1958; 6) "Popas - scurtă prezentare a vieţii de mănăstire
spre folosul sufletelor alese", prelucrarea şi sistematizarea unei
lucrări a prof. Elena Gavrilescu, 15 februarie 1960; 7) "Epicleza
în gândirea teologică catolică şi în cea răsăriteană ortodoxă,
studiu dogmatic şi liturgic", 1957, 187 pagini.
 |
Biserica
din Cotnari |
Desfăşurând
o activitate pastorală mai îndelungată la Nisiporeşti (1 noiembrie
1960 - 1 august 1971), părintele Gabor a întocmit şi redactat 11
lucrări cu tematică istorică, cele mai multe fiind studii
monografice: 1) "Sfântul Clement Romanul. Contribuţii la studiul
faptelor care dovedesc primatul de jurisdicţie al Romanului Pontif
în antichitatea creştină", Nisiporeşti, 11 septembrie 1961, 61 p.;
2) "Parohia Catolică Tămăşeni", Nisiporeşti, 20 noiembrie 1964, 158
p.; 3) "Parohia Catolică Piatra Neamţ, monografie istorică",
Nisiporeşti, 26 noiembrie 1965, 25 p.; 4) "Biserica Catolică Bacău,
monografie istorică", Nisiporeşti, 12 ianuarie 1967, 52 p.; 5)
"Biserica Catolică Focşani, însemnări istorice", Nisiporeşti, 9
martie 1967, 32 p.; 6) "Clerul indigen catolic din Moldova,
contribuţii istorice", Nisiporeşti, 27 iulie 1967, 155 p.; 7)
"Biserica Catolică din Cotnari, însemnări din trecut", Nisiporeşti,
1968, 98 p.; 8) "Dicţionar istoric al localităţilor catolice din
Moldova (fascicola I: A-B)", Nisiporeşti, 2 octombrie 1968, 129 p.;
9) "Ierarhia catolică a Moldovei, contribuţii istorice la
cunoaşterea trecutului Episcopiei Catolice de Iaşi, vol. I
(Episcopia Cumanilor sau a Milcoviei, Episcopia de Siret, Episcopia
de Baia - Episcopatus Moldaviensis, anexă: Petru Şchiopu şi
catolicismul, repertoriu de documente)", Nisiporeşti, 16 decembrie
1968, 172 p.; 10) "Dicţionar istoric al localităţilor catolice din
Moldova, (fascicola II: C-G)", Nisiporeşti, 28 august 1969, 275 p.;
11) "Ierarhia catolică a Moldovei, contribuţii istorice la
cunoaşterea trecutului Episcopiei Catolice de Iaşi, vol. II
(Episcopia de Bacău - Episcopatus Baccoviensis)", Nisiporeşti, 31
august 1970, 397 pagini.
Din
perioadă cât a activat la Frumoasa (1 august 1971 - 1 noiembrie
1976), părintele Simon a reţinut 16 titluri, din care unele lucrări
sunt broşuri mici: 1) "Dicţionarul statistic al localităţilor
catolice din Moldova, 1865-1948 (fascicola I: A-B)", Frumoasa, 17
februarie 1972, 114 p.; 2) "Dicţionar statistic al localităţilor
catolice din Moldova, 1865-1948, (fascicola II: C-F)", Frumoasa, 21
martie 1972, 145 p.; 3) "Dicţionar statistic al localităţilor
catolice din Moldova, 1865-1948 (fascicola III: G-O)", Frumoasa, 25
mai 1972, 153 p.; 4) "Ierarhia catolică pe teritoriul actual al
Arhiepiscopiei Catolice de Bucureşti, vol. I (Viaţa creştină la
Dunăre în primele veacuri, Episcopatul Cumanilor sau al Milcoviei,
Episcopia Catolică a Severinului, Episcopia Catolică a Argeşului)",
Frumoasa, 8 noiembrie 1973, 98 p.; 5) "Dicţionar statistic al
localităţilor catolice din Moldova, 1865-1948 (fascicola IV: P-Z)",
Frumoasa, 11 februarie 1974, 226 p.; 6) "Ierarhia catolică a
Moldovei, contribuţii istorice la cunoaşterea trecutului Episcopiei
Catolice de Iaşi, vol. III (Vicariatul Apostolic al Moldovei,
Episcopia Catolică de Iaşi)", Frumoasa, 9 mai 1974, 213 p.; 7)
"Serbare mariană la Bucureşti - 13 mai 1855", Frumoasa, 7 octombrie
1974, 24 p.; 8) "Asociaţia Ucenicilor şi Calfelor catolice din
Bucureşti (23 ianuarie 1859-1863)", Frumoasa, 27 februarie 1975, 31
p.; 9) "Răscoalele din 1907 în pagini de cronică, ţinute de parohul
din Huşi-Corni, pr. Bernardin Just", Frumoasa, 26 mai 1975, 30 p.;
10) "Şcolile catolice din Bucureşti de la începutul organizării lor
până în pragul primului război mondial, contribuţii istorice la
cunoaşterea trecutului istoric al catolicismului pe teritoriul
Arhiepiscopiei Catolice de Bucureşti", Frumoasa, 31 iulie 1975, 80
p.; 11) "Lupta de la Săbăoani, din 3-4 aprilie 1831, dintre săteni
şi armata ţaristă, episod din vremea introducerii Regulamentului
Organic în Moldova", Frumoasa, 11 august 1975, 20 p.; 12)
"Ultimatum la Sulina - 20/1 septembrie 1854, episod din timpul
războiului Crimeii", Frumoasa, 22 august 1975, 17 p.; 13) "Ierarhia
catolică pe teritoriul actual al Arhiepiscopiei Catolice de
Bucureşti, vol. II (Administratura Apostolică a Valahiei, Episcopia
de Nicopolis ad Istrum şi Vicariatul Apostolic al Valahiei,
Arhiepiscopia Catolică de Bucureşti)", Frumoasa, 13 ianuarie 1976,
146 p.; 14) "Inventarul arhivei Parohiei Catolice Iaşi, Iaşi", 31
mai 1976, 33 p.; 15) "Catolicii în Moldova", Frumoasa, 18 iunie
1976, 48 p.; 16) "Catolicismul de pe teritoriul Arhiepiscopiei
Catolice de Bucureşti", Frumoasa, 22 iunie 1976, 27
pagini.
 |
Biserica
din Izvoarele |
În
cele 14 luni petrecute la Izvoarele (1 noiembrie 1976 - 1 ianuarie
1978), părintele Gabor a definitivat cinci studii privind
comunităţi catolice din Arhidieceza de Bucureşti, dar şi trei
lucrări despre evenimente din Dieceza de Iaşi: 1) "1907 - pagini de
cronică", Izvoarele, 21 decembrie 1976, 21 p.; 2) "Contribuţia
cultului catolic la războiul din 1877-1878 (eroi şi veterani din
satele catolice ale judeţelor Bacău, Botoşani, Galaţi, Iaşi, Neamţ,
Vaslui şi Vrancea)", Izvoarele, 2 martie 1977, 53 p.; 3) "Bulgarii
catolici de lângă Bucureşti: Popeşti Leordeni - 1828-1978",
Izvoarele, 16 iunie 1977, 110 p.; 4) "Parohia Catolică Cioplea",
ediţia I, Izvoarele, 16 iunie 1977, 82 p.; 5. "Bărăţia din
Râmnicul-Vâlcea", Izvoarele, 28 august 1977, 61 p.; 6) "Biserica
Catolică Piteşti", Izvoarele, 21 octombrie 1977, 40 p.; 7)
"Arhiepiscopia Catolică Bucureşti, reacţia opiniei publice
împotriva actului înfiinţării", Izvoarele, 8 decembrie 1977, 61 p.;
8) "Butea - duminică 24 octombrie 1887, sfinţirea celei dintâi
statui a Madonei de Lourdes pe teritoriul Moldovei", prelucrare
după Analele Maicii Domnului de la Lourdes 1887, 14
pagini.
Perioada
când a lucrat la Bucureşti (1 ianuarie 1978 - 30 aprilie 1983) a
facilitat părintelui Gabor cercetarea arhivelor din Arhiepiscopie
şi din câteva parohii, ceea ce a dus la finalizarea a 17 studii,
unele fiind adevărate cărţi de istorie: 1) "Personalul clerical
activ şi pensionar din Moldova, Bucovina şi Ţara Românească
existent la 1 august 1978", 195 p.; 2) "Catolicismul în Moldova şi
Ţara Românească (1916-1925)", Bucureşti, 28 aprilie 1979, 152 p.;
3) "Cimitirul Catolic Belu", Bucureşti, 13 septembrie 1979, 196 p.;
4) "Cultul catolic în 1978", Bucureşti, 29 aprilie 1980, 25 p.; 5)
"Ierarhia catolică de rit latin", ediţia I, Bucureşti, 21 iunie
1980, 147 p.; 6) "Localităţile catolice de rit latin din România în
1978", Bucureşti, 3 ianuarie 1981, 221 p.; 7) "Relaţia pr. Iosif
Maljoni despre revoluţia lui Tudor Vladimirescu", conferinţă ţinută
în şedinţa din 4 martie 1981 a Comisiei de Istoria Bisericii,
Bucureşti, 4 martie 1981, 14 p.; 8) "Necrologiul Provinciei
Bulgariei şi Valahiei: 1690-1867", Bucureşti, 18 aprilie 1981; 9)
"Necrologiul Episcopiei Catolice Iaşi", Bucureşti, 10 octombrie
1981, 151 p.; 10) "Necrologiul Arhiepiscopiei Catolice Bucureşti",
Bucureşti, 19 noiembrie 1981, 129 p.; 11) "380 ani de la moartea
lui Mihai Viteazu şi 160 ani de la revoluţia lui Tudor
Vladimirescu", Bucureşti, 21 octombrie 1981, 13 p.; 12) "Biserica
Catolică Sinaia", Bucureşti, 30 decembrie 1981, 24 p.; 13)
"Seminarul Catolic Bucureşti", Bucureşti, 31 mai 1982, 84 p.; 14)
"Biserica Catolică Buzău", Bucureşti, 26 august 1982, 31 p.; 15)
"Arhiepiscopia Catolică Bucureşti", Bucureşti, 16 octombrie 1982,
23 p.; 16) "Arhiepiscopia Catolică Bucureşti", text prescurtat
prezentat în şedinţele Comisiei Române de Istorie Eccleziastică
Comparată Bucureşti, Bucureşti 25 noiembrie 1982, 13 p.; 17)
"Arhiepiscopia Catolică Bucureşti", Bucureşti, 22 ianuarie 1983, 19
pagini.
 |
Biserica
din Luizi Călugăra |
Fiind
vicar în Parohia Baraţi (1 mai 1983 - 1 septembrie 1984), părintele
Gabor a reuşit să finalizeze lucrarea "Repertoriul cronologic al
documentelor din Arhiva veche a Episcopiei Catolice de Iaşi", în
anexe: documente selective, Baraţi, 9 iulie 1983, 158 p., şi să
compună două mici broşuri: 1) "Thomas Victor Place (1818-1875),
consul al Franţei la Iaşi (1855-1863)", conferinţă ţinută la
Bucureşti, Baraţi, 21 iunie 1984, 19 p.; 2) "Addenda et corrigenda
la Fericitul Ieremia Valahul", Baraţi, 25 noiembrie 1983, 11
pagini.
Simţind
probabil că nu va mai trăi mult pe acest pământ, în cei patru ani
pe care i-a petrecut în casa parohială din Luizi Călugăra (1
septembrie 1984 - 4 noiembrie 1988), părintele Iosif Gabor a reuşit
să îmbunătăţească şi să finalizeze nu mai puţin de 39 de articole
studii şi tratate, majoritatea cu tematică istorică: 1) "Anuarul
clerului catolic din Moldova în anul centenar 1984", L. Călugăra,
15 martie 1984, 377 p.; 2) "Anuarul clerului catolic din Moldova şi
Ţara Românească în anul centenar 1983/1984", L. Călugăra, 12
aprilie 1984, ediţia I, 108 p.; ediţia a II-a, 414 p.; 3)
"Dicţionarul localităţilor din Moldova şi Bucovina", L. Călugăra, 9
septembrie 1984, 279 p.; 4) "Maica Tereza de Calcutta", prelucrare,
L. Călugăra, 8 octombrie 1984, 54 p.; 5) "Fericitul Ieremia
Valahul: 1556-1625", L. Călugăra, 22 octombrie 1984, 34 p.; 6)
"Arhiepiscopia Catolică Bucureşti - file de cronică 1925-1943",
omagiu adus episcopului dr. Ioan Robu, L. Călugăra, 24 noiembrie
1984, 116 p.; 7) "Ierarhia catolică de rit latin în România",
revizuire a ediţiei de la Bucureşti din 21 iunie 1980, L. Călugăra,
21 decembrie 1984, 167 p.; 8) "Arhiepiscopia Catolică Bucureşti,
1916-1924", L. Călugăra, 8 martie 1985, 121 p.; 9) "Parohia
Catolică Tămăşeni", revizuire a ediţiei de la Nisiporeşti din 20
noiembrie 1964, L. Călugăra, 31 mai 1985, 90 p. Aceasta a fost
completată în ediţia a III-a, L. Călugăra, 8 iulie 1985, 105 p.;
10) "Parohia Catolică Bacău. 140 ani de la redeschidere", revizuire
şi completare a monografiei istorice scrisă la Nisiporeşti, la 12
ianuarie 1967, L. Călugăra, 6 septembrie 1985, 115 p.; 11)
"Seminarul Catolic Iaşi, 1886-1986", L. Călugăra, 22 decembrie
1985, 141 p.; 12) "Statistică generală a Bisericii Catolice din
lumea întreagă - 1985", L. Călugăra, 1985; 13) "Prezentarea Sfintei
Liturghii din fiecare zi", prelucrare, L. Călugăra, 25 aprilie
1986, 130 p.; 14) "Parohia Catolică Iaşi", L. Călugăra, 13 mai
1986, 159 p.; 15) "Parohia Catolică Gh. Gh. Dej - Oneşti", L.
Călugăra, 26 iunie 1986, 41 p. Lucrarea cuprinde şi un adaos extras
din lucrarea "Municipiul Gh. Gh. Dej. Schiţă monografică de Ieremia
Nicolae", 30 decembrie 1977, 20 p.; 16) "Schiţă istorică a
coloniilor maghiare din România", adnotări la cartea scrisă de
Auner Karoly şi publicată la Timişoara în 1908, L. Călugăra, 31
iulie 1986, 152 p.; 17) "Franciscanii", L. Călugăra, 4 octombrie
1986, 137 p.; 18) "Parohia Catolică Craiova - anul 160 de la
înfiinţare", L. Călugăra, 1986, 77 p.; 19) "Sectarii, memorator
apologetic", L. Călugăra, 23 octombrie 1986, 150 p.; 20) "Îndreptar
de corespondenţă particulară şi bisericească", L. Călugăra, 2
noiembrie 1986, 56 p.; 21) "File de calendar istoric bisericesc
pentru Moldova şi Ţara Românească", L. Călugăra 1986, 40 p.
Lucrarea a fost mărită şi astfel au apărut ediţia a II-a (L.
Călugăra, 21 februarie 1987, 83 p.) şi ediţia a III-a (L. Călugăra,
10 martie 1987, 90 p.); 22) "Parohia Catolică Fărăoani", L.
Călugăra, 17 februarie 1987, 84 p.; 23) "1877 - 1878. Contribuţia
cultului catolic", comunicare ţinută la Comisia de Istorie
Ecleziastică Comparată din Bucureşti şi care este o revizuire a
lucrării cu acelaşi titlu scrisă la Izvoarele în 1977, L. Călugăra,
22 martie 1987, 48 p.; 24) "Dicţionar istoric al localităţilor
catolice din Moldova şi Bucovina", revizuire şi completare a
ediţiei anterioare (Moldova, fără Bucovina): fascicola I: A-B,
Nisiporeşti, 1968; fascicola II: C-G, Nisiporeşti, 1968), vol. 1:
A-G, L. Călugăra, 12 iulie 1987, 254 p.; vol. 2: H-P, L. Călugăra,
10 august 1987, 187 p.; vol. 3: R-Z, L. Călugăra, 4 septembrie 1987
= 174 p. Această ediţie a fost reeditată într-un singur volum în
luna noiembrie 1987 şi însumează 642 p.; 25) "Parohia Catolică
Cioplea", retranscriere a ediţiei de la Izvoarele din 1977, L.
Călugăra, 3 martie 1988, 82 p.; 26) "Parohia Catolică Cleja: 350
ani 1638-1988", L. Călugăra, 13 august 1988, 50 p. Cartea cuprinde
o notă asupra cercetărilor arheologice efectuate la Cleja în 1842
şi însemnări făcute de parohul din Cleja, în 1860, pr. Inocenţiu
Petraş; 27) "Prizoneri români la San Stefano în 1918", comunicare
la şedinţa din toamnă a Comisiei Naţionale de Istorie Ecleziastică
Comparată din Bucureşti, L. Călugăra, 22 august 1988, 16 p.; 28)
"Parohia Catolică Constanţa", L. Călugăra, 7 septembrie 1988, 41
p.; 29) "1907 în pagini de cronică", comunicare ţinută cu ocazia
împlinirii a 75 de ani de la acest eveniment şi care rezumă
ediţiile de la Frumoasa (26 mai 1975, 30 p.) şi Izvoarele (21
decembrie 1976, 21 p.), L. Călugăra, 1988, 12 p.; 30) "Norme de
comportare în societate", L. Călugăra, 1988, 15 p.; 31) "Aşezările
catolice din Moldova şi Bucovina. Dicţionar", o prescurtare a
"Dicţionarului Istoric", neterminat la moartea autorului. Cartea a
fost terminată de pr. Iosif Simon în 1988 şi are 267 p.; 32)
"Pietate mariană. Dicţionar", terminat numai până la litera M, L.
Călugăra, 1988, 198 p.; 33) "Catehism integral de învăţătură
creştină", prelucrarea după catehismul lui Gaum, L. Călugăra, 1988,
131 p.; 34) "Album. Bisericile catolice din Moldova în anii
primului război mondial: 1916-1920", L. Călugăra, 1988, 38 p.; 35)
"Vedomostia din Moldova în 1772, 1773 şi 1774", prelucrare a
recensământului fiscal operat de armata rusească de ocupaţie în
Moldova în perioada 1772-1774 din lucrarea cu litere chirilice
"Moldova în epoca feudalismului", vol. VII, partea a II-a, Chişinău
1975, L. Călugăra, 1988, 71 p.; 36) "Biserica Catolică Târgovişte",
L. Călugăra, 1988, 149 p.; 37) "Cronologie papală", L. Călugăra,
1988, 39 p.; 38) "Umorul sfântului Ioan Bosco", traducerea cărţii
"Don Bosco che ride" de Al. Chevariano, L. Călugăra, 21 martie
1986, 160 p.; 39) "Sfântul Francisc din Assisi", L. Călugăra, 20
mai 1988, 52 pagini.
 |
Mormântul
părintelui Iosif Gabor |
Doar
citind titlurile acestor conferinţe, studii, monografii şi lucrări
ştiinţifice ne dăm seama de opera deosebită a părintelui Iosif
Gabor. Cele aproximativ 12.000 de file reprezintă rodul cercetării
temeinice, a disciplinei de a lucra cu fişele întocmite în urma
traducerii sau adunării documentelor, precum şi capacitatea de a
sintetiza datele culese. Deşi în majoritatea lucrărilor întâlnim o
înşiruire cronologică a datelor şi evenimentelor istorice, fără a
face multe comparaţii şi critici documentare, "biblioteca" scrisă
de cercetătorul tămăşenean a fost şi rămâne un izvor de informaţii
la care apelează mulţi istorici.
Recuperarea
operei istorice
Mulţi
dintre cei care au cunoscut pasiunea părintelui Iosif Gabor pentru
studierea şi scrierea istoriei catolicismului din Moldova şi Ţara
Românească s-au întrebat de ce nu a fost posibilă tipărirea unor
studii istorice, atât timp cât nu relatau aspecte din istoria
persecutării Bisericii de către comunişti şi nici nu propagau
curente ostile ideologiei marxiste. Un răspuns clar l-am găsit
într-un medalion făcut de cercetătorul Dănuţ Doboş care, studiind
dosarele de urmărire informativă a preotului Gabor, a găsit un
document din care a concluzionat: "Privitor la faptul că în timpul
vieţii sale pr. I. Gabor nu şi-a publicat lucrările istorice, se
pare că acest lucru a fost cauzat de propria sa decizie de a fi
precaut, aşa cum rezultă dintr-un document din anul 1979, în care
un ofiţer relata următoarele: «Nu doreşte să publice lucrările.
Scrierile sale sunt pentru posteritate!». Aceeaşi atitudine de
precauţie l-a determinat să refuze întocmirea unei lucrări dedicate
preoţilor catolici care au suferit prigoana închisorilor
comuniste".
 |
Detaliu
de pe crucea
de
la mormântul părintelui
Iosif
Gabor |
Aşa
cum am scris în prima parte a acestui studiu, prin grija părintelui
Iosif Simon a început recuperarea editorială a acestei opere
istoriografice, fiind tipărite două lucrări de referinţă:
"Dicţionarul comunităţilor catolice din Moldova" (1996) şi
"Necrolog" (2001). După înfiinţarea Departamentului de Cercetare
Istorică din cadrul Episcopiei Romano-Catolice de Iaşi (1999) şi a
Centrului "Biserica şi Istoria" de pe lângă Arhiepiscopia
Romano-Catolică de Bucureşti (2000), în revistele lor de istorie
bisericească "Buletin istoric" şi "Pro memoria", s-au găsit spaţii
în care să se publice fragmente din colosala operă lăsată de
părintele Iosif Gabor, constituindu-se rubrica "Restituiri
istoriografice".
În
cele 19 numere tipărite ale publicaţiei "Buletin istoric", autorii
articolelor au făcut numeroase trimiteri la scrierile părintelui
Iosif Gabor, dar au fost publicate doar două fragmente din studiile
sale monografice: în nr. 5/2004, p. 171-184: " Parohia Catolică
Piatra Neamţ - monografie istorică" şi în nr. 6/2005, p. 59-82: "
Biserica Catolică Focşani. Însemnări istorice".
Coordonatorii
revistei de istorie ecleziastică "Pro memoria" au alocat un spaţiu
mult mai larg recuperării studiilor părintelui Iosif Gabor,
publicate sub următoarele titluri: "Înfiinţarea Arhiepiscopiei
Catolice de Bucureşti în opinia publică românească" (nr. 2/2003, p.
19-24); "Comunităţile catolice din Ţara Românească" (nr. 3/2004, p.
25-41); "Parohia Cioplea" (nr. 4/2005, p. 35-76); "Biserica
romano-catolic Piteşti" (nr. 5/2006, p. 79-108); "Parohia
Popeşti-Leordeni" (nr. 5/2006, p. 127-156); "Istoria Seminarului
Catolic din Bucureşti" (nr. 6/2007, p. 187-238); "Biserica
romano-catolică din Sinaia" (nr. 7/2008, p. 89-99); "Şcolile
romano-catolice din Bucureşti" (nr. 7/2008, p. 185-270); "Asociaţia
ucenicilor şi calfelor catolice din Bucureşti" (nr. 8/2009, p.
131-150); "Din istoria Arhidiecezei de Bucureşti (fragmente)" (nn.
10-11/2011-2012, p. 99-117).
 |
"Dicţionarul
comunităţilor
catolice
din Moldova" |
La
aceste concretizări de recuperare a operei părintelui Iosif Gabor
trebuie să menţionăm şi câteva articolele apărute în revistele
diecezane de la Iaşi şi Bucureşti. În "Lumina creştinului" au fost
preluate unele texte din "Dicţionarul localităţilor catolice din
Moldova" şi publicate la rubrica "Monografii". În luna mai 2006, în
cadrul rubricii "Figuri ilustre", dr. Dănuţ Doboş a prezentat o
scurtă biografie a părintelui Iosif Gabor, evidenţiind faptul că "a
desfăşurat ample cercetări în arhivele româneşti, elaborând
numeroase studii şi articole, majoritatea rămase în manuscris.
(...) Cele mai multe dintre lucrările lui I. Gabor sunt realizate
sub forma unor monografii dedicate unor sate, comunităţi şi
biserici catolice din Dieceza de Iaşi şi Arhidieceza de Bucureşti.
Numeroase alte lucrări sunt dedicate unor personalităţi catolice
româneşti, vieţi de sfinţi, instituţii de cultură şi şcolare,
momente sociale din viaţa catolicilor români ş.a.". Concluziile
prezentate în acest articol sunt relevante pentru întreaga sa
activitate de cercetare istorică: "De altfel, pr. I. Gabor s-a
remarcat printr-o bună îmbinare a surselor arhivistice inedite cu
bibliografiile de specialitate, româneşti şi străine, rezultatul
fiind lucrări ştiinţifice de amplu interes pentru cultura noastră
catolică. Pr. I. Gabor face parte din galeria marilor personalităţi
culturale ale Bisericii locale, şi în cele mai multe domenii ale
cercetării istorice el rămâne un pionier şi un deschizător de
drumuri". Acelaşi autor ne prezintă, în numărul din martie 2011,
câteva aspecte neştiute din viaţa "preotului franciscan Iosif
Gabor..., care în anul 1949 a fost arestat de Securitate şi deferit
Tribunalului Militar Galaţi care l-a condamnat la patru ani de
închisoare corecţională".
În
numărul din luna ianuarie 2013 a revistei "Actualitatea creştină",
în cadrul rubricii "File de istorie", dr. Dănuţ Doboş a prezentat
un medalion dedicat "Pr. Iosif Gabor OFM Conv.".
 |
"Necrolog" |
Prima
monografie tipărită după anul 2000 în care au fost inserate file
din studiile monografice realizate de preotul cercetător Iosif
Gabor a fost cea dedicată comunităţii din Sagna. În iunie 1972, la
solicitarea parohului de atunci, Gheorghe Lenghen, părintele Gabor
îi trimitea celui dintâi un scurt manuscris, conţinând o serie de
documente, majoritatea extrase din colecţiile "Documenta Romaniae
Historica", "Documente privind Istoria Românilor" şi "Catalogul
Documentelor Moldoveneşti", referitoare la satul Sagna. Ulterior,
părintele Gabor a trimis la Sagna şi un scurt istoric al
comunităţii şi al bisericii catolice, ca introducere la o listă de
inventar înaintată, în anul 1974, de Parohia Sagna către
Arhiepiscopia Romano-Catolică de Bucureşti. Paragrafe din această
monografie au fost inserate în lucrarea coordonată de domnul Dănuţ
Doboş, "Sagna. File de monografie istorică", carte apărută la
Editura "Sapientia" din Iaşi, în anul 2003.
Ultima
lucrare prezentată în inventarul părintelui Iosif Simon "Sfântul
Francisc din Assisi", Luizi Călugăra, 20 mai 1988, 52 pagini, avea
să fie pregătită pentru tipar şi să fie multiplicată la Editura
"Serafica" din Roman, în anul 2006, sub titlul "Sfântul Francisc"
de (+) Iosif Gabor, în colecţia "Rugăciunea creştinului", având
tema "Religie şi spiritualitate". Cartea are 112 pagini, în format
10 x 14 cm. Textul cărţii din anul 1988 a fost îmbogăţit cu un
extras (primele 40 de pagini) din manuscrisul aceluiaşi autor
"Franciscanii", Luizi Călugăra, 4 octombrie 1986, 137
pagini.
O
altă monografie în care au fost inserate file din opera părintelui
Iosif Gabor a fost "Cioplea: Două veacuri de istorie", având ca
autori pe Dănuţ Doboş, Iosif Gabor, Ieronim Iacob, Daniela Butnaru,
Ilie-Cătălin Grigore şi Alina Dorojan. Cartea a apărut în anul
2007, la Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice de
Bucureşti.
În
acelaşi an şi la aceeaşi editură din Bucureşti a apărut şi
monografia "Catolicii din Popeşti-Leordeni. Istorie şi credinţă",
printre autori fiind şi preotul Iosif Gabor, alături de Dănuţ
Doboş, Ieronim Iacob, Tereza Sinigalia, Ilie-Cătălin Grigore şi
Alina Dorojan.
 |
"Sfântul
Francisc" |
În
anul 2008, pentru a omagia şase veacuri de prezenţă catolică în
oraşul Bacău şi în mod particular pentru a marca cei 400 de ani de
la fondarea Episcopiei Catolice de Bacău, Departamentul de
Cercetare Istorică din cadrul Episcopiei Romano-Catolice de Iaşi a
pregătit cartea "Catolicii din Bacău", în care au fost editate şi
tipărite mai multe file din studiul părintelui Iosif Gabor:
"Parohia Catolică Bacău. 140 ani de la redeschidere", revizuire şi
completare a monografiei istorice scrisă la Nisiporeşti, la 12
ianuarie 1967, L. Călugăra, 6 septembrie 1985, 115 p. Volumul a
fost onorat de Preasfinţitul Petru Gherghel, care a semnat
"Prefaţa", precum şi de părintele Isidor Dâscă, coautor şi
semnatarul unui cuvânt înainte intitulat "Bacăul în sărbătoare". La
realizarea acestei lucrări ştiinţifice au mai contribuit preoţii
Anton Despinescu şi Antonel-Aurel Ilieş, precum şi cercetătorul
Dănuţ Doboş, coordonatorul volumului.
În
anul 2010, la Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice din Bucureşti
apare o nouă monografie, "Catolicii din Buzău. Istorie şi
credinţă", care îi are printre autori şi pe părintele Iosif Gabor,
alături de Dănuţ Doboş, Tereza Sinigalia, Pavel Butnaru, Luigi
Vitorio Blasutti şi Sebastian Doboş.
O
restituire importantă din cercetările întreprinse de părintele
Iosif Gabor despre şcolile catolice din Bucureşti a fost realizată
în anul 2020, când s-a editat şi tipărit lucrarea "Biserica şi
şcoala. Din istoria învăţământului catolic în România", având trei
autori: Petru Ciobanu, Dănuţ Doboş şi (+) Iosif Gabor. Cartea a
apărut la Editura "Sapientia" din Iaşi, în colecţia "Istoria
Bisericii", are 461 de pagini, în format 14 x 20 cm. Despre
învăţământul catolic din Moldova în secolul al XIX-lea, domnul
Dănuţ Doboş a publicat deja volumul "Biserica şi şcoala", la
Editura "Presa Bună" din Iaşi, în anul 2002. Aceste informaţii au
fost întregite cu alte studii, dedicate şcolilor catolice din
Valahia, de pe teritoriul Arhidiecezei de Bucureşti, în secolul al
XIX-lea, precum şi cu un capitol dedicat şcolilor din Basarabia în
perioada interbelică, realizat de preotul Petru Ciobanu. Volumul
conţine şi studiile dedicate Seminarului "Sfântul Duh" şi şcolilor
catolice din Bucureşti, elaborate de preotul cercetător Iosif
Gabor.
Concluzie
Voi
încheia această evocare a personalităţii şi operei părintelui Iosif
Gabor apelând din nou la zicerile prietenului şi confratelui său
franciscan Iosif Simon. Acesta îşi amintea că, la 29 iunie 1938, cu
ocazia sfinţirii pietrei de temelie a Gimnaziului Franciscan din
Hălăuceşti, marele preot şi cărturar Iosif Pal s-a adresat celor
prezenţi: "Noi, preoţii franciscani, am cerşit şi vom cerşi ca să
vă dăm un focar de lumină, o şcoală în care credinţa e baza
educaţiei, o catedră a educaţiei creştineşti. Aici fiii voştri vor
învăţa a iubi cum se cuvine pe Dumnezeu şi patria şi cum să se
jertfească pentru cinstea lui Dumnezeu şi apărarea hotarelor
României noastre". Deschiderea acestui izvor de cultură a atras
zeci de tineri din statele catolice moldoveneşti, mulţi dintre ei
ajungând preoţi, profesori, ingineri şi medici. Dintre tinerii
formaţi aici s-au ridicat unii care au studiat şi au scos în
evidenţă originea catolicilor şi contribuţia lor la civilizaţia
materială şi spirituală a societăţii româneşti.
 |
Jubileul
de 25 de ani de preoţie |
Părintele
Iosif Simon sublinia că "din pleiada tinerilor formaţi la acest
focar de cultură se numără şi pr. Iosif Gabor. Făcând parte dintr-o
familie cu înclinări «cărturăreşti» - era nepotul Msgr. Anton
Gabor, sufletul «Presei Bune» de la Iaşi - pr. Iosif a fost un
neobosit cercetător al trecutului nostru. Deşi din sate diferite,
dar din aceeaşi parohie, îl vizitam deseori, el fiind cu un an
înaintea mea, iar fratele său Petru în acelaşi an cu mine, şi
admiram cum îşi organiza timpul liber (din timpul vacanţei),
transcriind din diferite publicaţii - articole de istorie, lucru ce
m-a determinat şi pe mine să fac la fel, dar cu subiecte din alt
domeniu decât cele de istorie". Totuşi, aşa cum am specificat în
primele paragrafe, părintele Simon are meritul că a adunat şi
inventariat toate manuscrisele elaborate de preotul cercetător
Iosif Gabor şi a pregătit spre tipărire două din cele mai
importante lucrări ale acestui cărturar
tămăşenean.
Dumnezeu
să-l fericească cu sfinţii şi aleşii săi!
Pr.
Alois Moraru
|
 |