Unele zile sunt diferite. Astăzi
devenit ieri nu seamănă cu mâine ce va fi astăzi. Există zile care
au ceva în plus față de celelalte. Dar ce le deosebește oare?
Temperatura aerului? Direcția vântului? Trilul păsărilor? Ei bine,
da! Păsările! Cel puțin, în povestea „Păsările”, scrisă de Germano
Zullo și ilustrată de Albertine, ele reprezintă semnificativul. Sau
detaliul. Sau insesizabilul care face diferența. Așadar, un cârd de
păsări, un bărbat și o autodubă. Bărbatul deschide ușa mașinii și
toate păsările pe care le transportă zboară. Cu excepția uneia.
Aripile o înalță spre cer și pe aceasta, abia după gustarea
împărțită cu șoferul și după câteva lecții de zbor improvizate.
Pasărea își ajunge din urmă suratele, dar numai pentru a se
reîntoace la mașina de transport. Care să fie totuși sensul
gestului ei? Pe scurt, aceasta ar fi epicitatea recognoscibilă în…
ilustrațiile cărții. Cu toate acestea, derularea evenimentelor din
planul vizual nu poate fi apropriată decât prin perspectiva
mesajului textual, semantismul operei fiind revelat de simbioza
celor două planuri. Abstract, laconic și totodată percutant,
discursul problematizează prezența detaliului în viața individului.
Însă, numai corelarea celor două receptări – cea literară și cea
grafică – desvrăjește valoarea și înrâurirea lui în viața
fiecăruia. Din acest punct de vedere, figura bărbatului este una
generică, iar mașina lui roșie metaforizează cotidianul
existențial. Păsările, diferite coloristic și structural,
reprezintă evenimentele felurite pe care individul le trăiește,
respectiv întâmplările care trec, zburând fără întoarcere. Iar
între acestea se distinge detaliul, acel ceva care conferă
distincție unei zile în raport cu alta. De cele mai multe ori însă,
el nu se evidențiază, fiind tăinuit de banalitatea prezenței și a
înfățișării. În plus, manifestarea potențialului său este strâns
legată de abilitatea noastră de a-l percepe – fie căutându-l, fie
descoperindu-l. Cu toate acestea, privirea inițiată în a scruta
realitatea înțelege remarcabilul și reușește să-l recepteze în
sensul său hiperbolic de adevărată comoară. Detaliul este cel care
îmbogățește clipa, cel care poate schimba lumea: el își găsește
obârșia în lăuntrul fiecăruia și se reflectă în acțiunile și-n
gesturile pe care le proiectăm asupra aproapelui. Dar și în cele
care se revarsă asupra noastră. În fond, ilustrațiile surprind
consecința acțiunii bărbatului de a fi ajutat pasărea neagră și-i
conferă valoare simbolică odată cu zborul din final. Cartea
„Păsările”, scrisă de Germano Zullo și ilustrată de Albertine,
confruntă lectorul cu o oglindă livrescă. Astfel, capabilitatea de
a recunoaște detaliul în linearitatea cotidiană rezidă în putința
de a cultiva detaliul, mergând în întâmpinarea Celuilalt. Dar și de
a ne asuma valorile propagate. Devenim detaliile pe care le
răspândim în jurul nostru.