PAUL EMANUEL - ASTA SEARA (POEZII, 1976/tiraj 500) [portret VERONICA PORUMBACU]
-
Produs:Second Hand, Fără garanție
-
Numar articol:200905870
-
Disponibilitate:Indisponibil
-
Preț:30,00 Lei
-
Anuntul a expirat la:20.04.2024, 07:29
-
Ai o nelamurire?
-
Vandut de:
-
Vinde si tu:Pune in vanzare un produs ca acesta
-
Optiuni:
Descriere
Vânzatorul este direct răspunzator pentru produsul afișat în această pagină.
Disponibilitate: Indisponibil - Vezi produse similare
Specificatii
64 pag., coperta ROSZA MIRIAM [usoara uzura a copertilor, pete
galbui din loc in loc, in special pe marginile blocului de file -
vezi foto]
Biografie Paul Emanuel
Paul EMANUEL, pseudonim al lui Mircea Gh. Niculescu, poet,
eseist.
Data naşterii: 1940-02-14
Data morţii: 1989-10-20
Localitatea naşterii: Bucureşti
Localitatea morţii: Los Angeles
Ioana Diaconescu - UN POET EMBLEMATIC: PAUL EMANUEL
S-ar putea vorbi despre dificultatea explorării actuale a operei
poetice a lui Paul Emanuel din cauza mult prea restrînsei ei
publicări. Realitatea este, însă, că, recitind singurele sale
volume de versuri apărute (Existenţa şi cuvintele, Editura Cartea
Românească, 1971 şi Astă seară, Editura Cartea Românească, 1976 [şi
Solilocvii: Însemnări şi aforisme (1972-1977), Editura Cartea
Românească, 1978]), se poate spune că avem de-a face cu un univers
îndeajuns de bogat în variantele lui lirice, cu o voce poetică
formată, unică şi neaşteptat de actuală, poate depăşind
actualitatea limbajului liric, condusă cu luciditate şi vocaţie de
către un autor care ştie să renunţe la tot ceea ce consideră a fi
balast, nedemn de numele pur al Poeziei. O lume de cristalizări, de
irizări supramundane, de calm sacerdotal însuşit cu dificultate
într-un univers restrictiv în care spiritul nu putea fi liber decît
depăşind bariera corpului, sacrificîndu-l.
Născut la 14 februarie 1940 şi dispărut la 20 octombrie 1989
departe de ţară, după ce, în anii ’80, emigrase cu familia în
Canada, Paul Emanuel (pseudonimul lui Mircea Gh. Niculescu) ocupă
în poezia românească contemporană un loc aparte. Cizelarea pînă la
perfecţiune a versului, continua restrîngere cantitativă a
numărului de poeme în favoarea evidentă a calităţii, dar mai ales
vocea unică a unui poet ce putea face şcoală (fizic nu a mai
rezistat regimului şi a ales exilul, unde şi-a exercitat vocaţia de
teolog), cu o artă poetică asumată şi exprimată, cu alegerea
insurgenţei în forma ei cea mai aleasă (războiul spiritului cu
lumea înconjurătoare, fără stridenţe şi sufocări), toate acestea mi
se par astăzi evidente, mai cu seamă în volumul Astă seară, ultimul
antum al poetului apărut în România acum treizeci şi patru de
ani.
Înainte, însă, de a trece la analiza volumului, cîteva precizări
sunt necesare.
Prieten mai tînăr al lui A.E Baconsky în anii în care urmărirea şi
hărţuirea de către Securitate a poetului Cadavrelor în vid era în
toi, Paul Emanuel a avut, la rîndu-i, parte de neajunsuri de pe
urma acestui mecanism de represiune. De formaţie teolog, extrem de
cultivat şi pasionat de literatură şi filosofie, îşi găsise în A.
E. Baconski un partener de dialog, al unor îndelungi discuţii
despre lume şi creaţia spiritului, despre libertate şi
autenticitate, aflase pe cineva cu care avea păreri comune în
privinţa direcţiei în literatură, în privinţa staturii morale a
creatorului. Nu ar fi renunţat pentru nimic în lume la această
prietenie şi de aceea nici desele anchete la Securitate, nici
supravegherea telefonică nu l-au oprit de la vizitele periodice în
casa prietenului său mai vîrstnic, suportînd consecinţele care,
însă, au fost dezastruoase pentru sănătatea sa. La sfîrşitul
anilor’70, conform dosarului său de urmărire informativă aflat în
Arhiva CNSAS, Baconsky urma să fie arestat. Dispărînd în cutremurul
din 1977, ca şi cum le-ar fi făcut o glumă sinistră, a zădărnicit
planurile Securităţii ...
Toate acestea le-am aflat tîrziu, citind cele şase volume din
dosarul de urmărire informativă (D.U.I) A. E. Baconsky, aflate în
Arhiva CNSAS. Paul Emanuel era bine”reprezentat” în toate volumele,
ca prieten al poetului... Abia astăzi îmi explic irascibilitatea
lui crescîndă, cearcănele ce i se adînceau tot mai mult, sub ochii
albaştri întristaţi pînă la disperare, desele accese de nervi,
continuul leit-motiv despre nemernicia celor ce-l urmăreau,
nemulţumirea lui crescîndă, de om cultivat, într-o ţară în care
cultura adevărată era batjocorită şi arestată. Vedeam, cu timpul,
cu fiecare venire a lui la Casa Scriitorilor, cum starea fizică i
se degradează, cum inima i se îmbolnăveşte, cum, abia la 35 de ani,
se considera “bătrîn”, într-o depresie continuă... Se sufoca pur şi
simplu... Pînă la urmă a ales plecarea definitivă din ţară. Îşi
salva, astfel, familia, copilul şi soţia şi poate că spera şi
într-o salvare a sa. Ultima dată l-am văzut în faţa Mînăstirii
Antim, unde se ducea adesea, uneori ţinînd slujba religioasă, ca
preot. N-am ştiut cînd a plecat. Mi-a lipsit de atunci încoace, îmi
lipseşte şi astăzi fiinţa lui revoltată veşnic, atît de diferită,
în perfectă contradicţie cu poezia lui calmă, limpede, ca un val de
mare cristalin care, în zorii vărateci, se aşterne
protector...
Apărut după 1971 (anul “tezelor din iulie”) şi înainte de anii 80’
(după care România se întunecă), volumul Astă seară (1976, Cartea
Româneasacă) aduce cu sine, încă, şansa afirmării unei voci aparte
în poezia românească. Pregnant, reprezentativ, aparent cu limitele
unui restrîns număr de poeme, volumul este o adevărată bijuterie a
genului liric, în totalitatea lui. Nu i-am găsit vreun cusur nici
acum treizeci şi patru de ani, cînd mi-a fost dăruit de poet, în
ziua de Bunavestire, nici de-a lungul anilor, cînd l-am recitit cu
aceeaşi emoţie ca în faţa unei noutăţi, nici astăzi, cînd nu-l aflu
depăşit de timp.
Pot, astăzi, să-l compar pe Emanuel cu un bijutier care-şi
cizelează opera minuţios, care nu se ridică de la masa de lucru
chiar dacă ar dura zile şi nopţi la rînd, pînă nu ajunge la
perfecţiune. Străbate, în primul rînd, din această carte, un calm
suveran, o răbdare imperială, o iubire necondiţionată şi nobilă
pentru actul scrisului ca gest sacrificial. Pentru poet, nu viaţa
contează, ci doar ceea ce rămîne după ea, în alcătuirea unei lumi
pe care creatorul o aşteaptă fără limite biologice: ”...Presimţeam
o împlinire undeva, / un miros de corolă caldă care subt nea se
pîrguieşte / prin şiretlicuri costisitoare, în bezna cea mai
groasă, vai, adesea. / Şi muta răbdare îşi scrie caligrafia umilă /
şi secretă după mari rătăciri, cînd tîrziu de tot / apare în
deplina dulceaţă aşteptatul. Atunci veghea e / asemeni jeraticului
spre zori: cenuşa – şi noi / acolo sîntem. / Cu cizme înalte prin
zăpada afînată...” (Corale I). Căutarea dramatică în “corola de
minuni a lumii” pare a fi un juvenil răspuns tragic luminozităţii
blagiene: ”Cheltuindu-se lumina. În pervazul anilor, / Suferinţe
uitate demult devin uneori şi tresaltă / Guri deschise ale unor
măşti de piatră / prin care curge o apă otravită la pirueta /
crudei sălcii apriliene ce-ţi albeşte obrazul / tînăr mult. Himera
văzduhului albastru, / dispreţ al timpului fugar pînă la pieptul /
meu: eliberează muta înflorire! / Vor, se vor întoarce rîndunelele
aţipite din / somnolenţi pari marini în subt – /streaşina nopţii?
Şi...”(Marină).
Pregnantă, învăluitoare, receptarea spaţiilor comune lui Hölderlin
se face simţită. Nu-mi dau seama cît asimilase romantismul german,
dar parcurgerea acelor stări, învăluirea autentică în seninătatea
extramundană se face simţită în tot volumul: ”Dintre umbre ce se
prelungesc în altă umbră / ţinuturile verii lasă-n urmă macul,
somnul / turmelor pastorale. Memoria îşi face buciume /
pretutindeni, ornament al acantei şi gustul / vieţii ca măslina
crudă: iată că o pierzi. /.../ Navigatorii mai visează pămînturi
oculte,uită / somnul care le este singura avere şi lumină, /
coboară subt vîntul de mare cu păianjenul / privirii hipnotizat în
crucea mirificei zări.”(Memoria îşi face buciume
pretutindeni).
În peisajul hölderlinian (cel de dinainte de 1802) se introduc,
treptat, ca într-o broderie măiastră peste o ţesătură măiastră,
temele dramei existenţiale într-un spaţiu lipsit de variantele
imaginaţiei, aservit vitezei secolelor ce urmează şi se succed
fulgerător. Cunoscute bine din mişcarea expresionistă germană ce
l-a avut în centru pe Georg Trakl, poetul sfîşiat de dorul
Cîmpiilor Elizee, neadaptat unei vieţi terestre, Emanuel se simte
bine în aceste teme, le dezvoltă la pas într-un stil inconfundabil.
Şi, deodată, reculegerea şi liniştea, specifice volumului, sunt
sparte de tema morţii ce se introduce discret, treptat, deocamdată
printr-un adjectiv: negru: ”Totul e negru. Numai zăpada afînată
ce-nchipuie îngeri / căzuţi şi gulerul meu lord Byron sînt albe,
albe ca / hulubii şi caii....”(Corale I), sau:”Acum vîntul se
despoaie prin crengile arborilor negri / şi neagră e camera din
iarnă; zăpada purifică Poetul; ”(Corale II). Sub aceste auspicii
”inima speră şi se-ntemeiază” (Corale II), poetul va purta numele
nobil al cavalerului şi va fi ”moştenitor lăcaşului din urmă”
(Corale II). Între viaţă şi trecere rămîne hotarul inimii,
salvator, ca-n poemul ce pare o replică Luceafărului eminescian:
”şi eu trebuie acum ca Întotdeauna să mă sacrific aici şi acolo, /
victimă a numărului de aur, / ea nu se gîndeşte decît la viaţa ei
însăşi, / paradisiacă plutire în azur, indiferent, / eternitate
fără surîs.../.../ Într-o viaţă nouă am putea să ne regăsim / Ea
este frumoasă şi zboară deasupra arborilor, fără dragostea mea, / o
frunză roşie se desprinde, o frunză cade între noi ca o inimă...”
(În chip de pasăre galbenă). Balansul între cele două tărîmuri este
o oprire facultativă, o variantă a temei centrale care, evident,
este zborul spre supramundan.
Lumea creată de poet este una perfectă. A tinde spre Paradis, a
ajunge cu cuvîntul clipa în care poţi striga ”iată”, a ţinti cu
privirea muritoare stelele de neatins; Paul Emanuel a reuşit să
ajungă în faţa acestei porţi: ”Un val al lumii de mătase ridici /
chip prea enigmatic / fără iubire, fără moarte, înalt şi sumbru, /
poate pasul unui zeu prin ani deşiră-l / sau giulgiul primăverii pe
care-l străpunge rîndunica” (Un văl al lumii). Aşa se poate ajunge
la finalul terestru, trecînd pe deasupra celor uitate în valea de
jos, şi ea pămînteană: ”Amurgul nu are sfîrşit, palpită în ora lui
de / aramă şi încet-încet se stinge un candelabru / prin ierburi
bolnave de somn. iar şi iar destinul meu / se confruntă cu sine.
Din gîtlej / un strigăt pînă-n stelele oarbe îşi spune / crugul
mirarea şi arama. De-ar fi măcar / cineva prin preajmă ecou tardiv
al apelor / nepăsătoare; / nu mai ştiu nici cine plînge în lan
strein, / cine şi-a lăsat traista jos, în noapte, pipăind / pe
întuneric propria-i suflare încă.”(Amurgul nu are
sfîrşit”).
Şi totuşi prezenţa dispariţiei, a disoluţiei, a morţii se face
simţită pretutindeni în acest volum. Poetul e “bătrîn”, multe se
petrec ”în amurg”, ”în noapte”, ”pe întuneric”, “în umbră”, într-un
cuvînt, pe înserat. Astă seară este titlul cel mai sugestiv cu
putinţă , ca un testament în care ne lasă, tuturor, averea sa, s-o
împlinim şi poate s-o sporim. Reuşite rămîn alte două parafraze
eminesciene: ”La tulpina teiului sfînt inelele anilor / se depun cu
o grijă scumpă, avară, / din sferele de aur, cereştile, înaltele, /
încă lumile rotitoare se hrănesc, adorm.” (Enigmaticul surîs), şi
”floare albastră cu petale străvezii / dăruite piscurilor golaşe de
sus, / iubirea şi moartea-n pieptul meu / otrava pe perina amară //
floare albastră, floare albastră, / nu mi-e dat în lume să te aflu
/ strig la pieptul zilei care trece / corola din fundul mării”
(Floare albastră). Tragedia se petrece surd, blînd şi lent, pe
ample spaţii picturale şi muzicale: ”Tăcere de pămînt subt ursele
mari pustiuri... / Steaua mea fidelă este numai o deschidere în cer
/ unde ar putea să se ascundă / un şarpe trăind pe o ultimă stea...
// Ele au venit pentru a face o eclipsă ./ Eu nu. / Pentru ce
aceste roze şi aceşti irişi? / Ce caută mereu în jurul dragonului
sacru / şi pentru ce moare atît de jos, în iarbă, / punîndu-mi încă
venin pe-o aureolă nedecisă?” (Înaintea iernii). Poetul îşi asumă
dispariţia sperînd să poată desluşi, într-o ultimă încercare,
adevărul lumii din care face parte: ”O, fruct, nu te sfii de
săracul cu har... Vezi tu / eu sînt la vîrsta matură / şi ce n-am
meritat cîştiga-voi cu bătrîneţea. / Dar acolo, dar acolo, foarte
sus, la ferestrele luminate / se alungă subit fantoma altor ani /
şi mă arată. (Inaintea iernii).
Un loc aparte în lirica lui Paul Emanuel îl ocupă influenţa,
declarată de altfel, pe care a avut-o asupra liricii sale poetul
norvegian Rolf Jacobsen (1907 – 1994), cu o carieră ce se întinde
pe mai bine de şaizeci de ani. Poetul a introdus modernismul în
literatura norvegiană, odată cu apariţia primei sale cărţi din
1933. Socotit cel mai ales poet scandinav, a fost tradus în
douăzeci de limbi. Tema centrală a poeziei sale este lupta dintre
natură şi tehnologie. Este numit în Norvegia ”Poetul verde”
(iubitor de natură). După părerea mea, însă, tot ce a păstrat
Emanuel din influenţa tematică a lui Jacobsen este doar “natură şi
tehnologie”, cu vizibilă neadaptare la secolul vitezei. El dezvoltă
în profunzime temele jacobseniene, mai aproape, însă, după cum am
mai spus-o, de mult mai profundul expresionism german, dar să nu
uităm că suntem în România anilor ’70. Posibil pretext, lirica lui
Jacobsen este, în acest moment, o nouă cale de afirmare a crezului
său lăuntric, aşa că volumul se încheie cu 7 poeme din Rolf
Jacobsen dedicate lui A.E.Baconsky. (Volumul apărea în 1976, anul
în care se punea la cale arestarea lui A.E.Baconsky, cu un an
înainte de cutremurul în care acesta avea să dispară). Apărarea
naturii, mai cu seamă a naturii umane, era o formă de insurgenţă,
singura posibilă în acei ani.
Evitînd secţiunea cu cele şapte poeme din Rolf Jacobsen, volumul se
încheie cu o implacabilă, premonitorie sentinţă: ”Te întreb acum
prieten din neunde la ce au folosit toate / acestea pe ţărm gorgona
moartă legată cu un lanţ / de apă salută raţionamentul nostru”
(Epitaf în astă seară). Deşertăciunea deşertăciunilor, iată un
final posibil, poetul răbdător în poetica lui pură nu putea vedea,
la urma urmei, privind în jos, luîndu-şi privirea de la stele,
decît nefastele urmări ale unei supravieţuiri dramatice şi lipsite
de orice speranţă înălţătoare pentru om. Astfel, rostul
”desprinderii” devine unic, invariabil, într-o lume în care, oricît
de vizionar, poetul nu se regăseşte. Versurile cu valoare
testamentară ne cutremură: ”Opreşte-te viaţă acum. / Cîte puteri
irosite în drum / Iluzii, înfrîngeri, iubiri moarte. / Am greşit
uneori mă condamnă Platon / Pînă la urmă duc un destin. // Ah,
bietele mele oase, / Şi carnea mea pe deasupra. / Trebuia să faci o
simplă socoteală. / Cine se hotărăşte să trăiască / Nu invoca
îngerul morţii / Şi sîngele meu pe deasupra / Trebuia să faci o
simplă socoteală. // Voi ştiţi zei ai cerului albastru că n-am avut
pe lume decît dorinţa nebunească, // La gura peşterii au trecut
umbrele suave cu bagajele lor strălucitoare din nimic, cu nimic,
spre nimic. / Mai stau o clipă-n vîntul sărat / Ca să ţip în
prăpăstii de aer cînd vine indianul tatuat cu alb pe faţă şi pe
piept / Şi-mi zvîrle săgeata înveninată drept în inimă.”(Ţipăt de
pasăre).
Există un paradox în realizarea, sub aspect stilistic, a acestei
cărţi: ritmul lent, ”andante”, contrastînd cu un tip original de
textualism ce acordă o enormă pondere lexicului. Efectul este
neaşteptat: cititorul nu percepe avalanşa de cuvinte (neologisme şi
arhaisme aşezate la un loc într-o ordine necontrastantă) ca pe un
impact agitator, ci ca pe o mulţime ce are darul să sugereze
puţinătatea cuvintelor (visată de orice poet!). Intenţia realizată,
poetul se împlineşte stilistic. Apărarea prin folosirea unui lexic
stufos care să-l apere de lumea reală are, de fapt, această
intenţie: între aparenţă şi percepţie există un traseu pe care
zgomotul se pierde, rămîne sunetul stins, uşor, vindecător, iată
marea realizare şi dovada excepţionalei cunoaşteri a limbii în
gramatica poeziei, re-creatoare: ”Torente sublunare se aud vuind
enigmatic. / Parcă fluturi uriaşi plutesc prin văzduh / capete de
fantasme ucise în somn / nechează un cal rătăcit şi sălbatic / şi
adormi părăsit de toate şi de tine însuţi / cu verde întunecat ţi-e
somnul căptuşit / cu aur la căpătîi şi rozmarin nocturn aievea / te
cufunzi lin ca-n apa mării translucidă.” (Sacul de
dormit).
În totalitatea lui, volumul de versuri Astă seară al lui Paul
Emanuel, apărut cu decenii în urmă, este o reuşită excepţională, în
condiţiile restrictive de care nu putem să nu ţinem cont, ale încă
unui om de cultură pierdut în oceanul lumii, care a fost nevoit
să-şi termine viaţa pe alte meleaguri decît acelea cărora le-ar fi
dăruit averea sa de creaţie şi cunoaştere: ”Cunosc teiul ce
înfloreşte într-o dulce neştire / pe colina blîndă din Cotrocenii
copilăriei tale / niciodată nu ai fost prea departe de el... / La
rădăcina lui sînt îngropate amintiri şi vocile / celor dragi pe
care astăzi le-ai pierdut prin lume. /.../ Ce rană ţi s-a vindecat?
Din ignoranţă ai durat o treaptă. / Destinul e-n coroana şi
murmurul acelui arbore / martor al unei vieţi fără moarte.”
(Teiul). Miracolul naturii înconjurătoare, ca ultim refugiu pentru
poet, deschide o fereastră în eternitate, unde vom întîlni spiritul
lui Paul Emanuel.
Modalitati de livrare si plata
LIVRARE
In Baia Mare
-
- Predare personala in max. 1 zi lucratoare
-
- Prin Posta Romana - Coletarie - 15 Lei in max. 4 zile lucratoare
In Romania:
-
- Prin Posta Romana - Coletarie - 15 Lei in max. 4 zile lucratoare
PLATA
- - La predare
- - Ramburs
- - Avans
Politica de retur
- - Produsul nu se poate returna.