Problematica dezvoltarii, în general, a celei
psihice, în special, a intrat demult în aria de preocupari a multor
categorii de oameni de stiinta – filosofi, sociologi, antropologi,
medici, biologi, psihologi, pedagogi – si continua sa fie si în
prezent o permanenta a unor studii complexe, interdisciplinare,
axate pe investigarea aprofundata a mecanismelor genezei psihice si
a legitatilor care guverneaza constituirea, evolutia si
functionarea psihismului de-a lungul vârstelor
omului.
Tema este de mare actualitate teoretica si practica, deoarece
deslusirea procesului de prefigurare timpurie, înca din perioada
prenatala, a unor structuri psihice elementare si apoi de
îmbogatire, maturizare si diversificare a lor succesiva, pe
parcursul vietii individului, ne furnizeaza chei de întelegere a
ceea ce este constant si variabil în devenirea psihologica a
fiintei umane, a
ceea ce înseamna normalitate si abatere de la normalitate în acest
proces.
Este evident ca, în functie de imaginea pe
care o avem asupra dinamicii interne a evolutiei psihice – care
începe în zorii copilariei, continua în adolescenta si se
împlineste la tânar, adult si vârstnic – se pot structura anumite
modalitati de raportare practica la personalitatea celui care se
dezvolta si la conduita lui de raspuns specifica pentru un anumit
segment de timp din istoria sa
individuala.
Lucrarea Florindei Golu, intitulata sugestiv
„Psihologia dezvoltarii umane”, reprezinta o
încercare reusita, de înalta tinuta stiintifica, de a raspunde, în
termeni contemporani, acestor probleme complexe, spinoase, dar
fascinante privind ivirea psihismului în zorii plamadirii fiintei
umane si înscrierea evolutiilor si involutiilor lui pe axa
timpului, pâna la momentul final al
vietii.
Autoarea intuieste si demonstreaza, cu o mare
bogatie de fapte si argumente stiintifice, furnizate de literatura
de specialitate consultata si de rezultatele unor cercetari
inedite, efectuate de ea însasi, ca la baza acestui proces de
geneza psihica, rolul decisiv revine modului cum conlucreaza
factorii ereditari, ambientali si educationali, vazuti ca
aflându-se într-o relatie de întrepatrundere, coevolutie si
modelare reciproca.
Aceasta optica metodologica – sistemica si
interactionista – strabate ca un fir rosu întreaga lucrare,
regasindu-se în forme specifice în cadrul analizei fiecarui stadiu
al dezvoltarii. Ea este utilizata de autoare ca fundament
explicativ a ceea ce este comun, constant si variabil pentru
indivizii apartinând aceleiasi perioade de vârsta, dar, practic,
aflati pe paliere diferite ale dezvoltarii. Pe traseele dezvoltarii
se îmbina sistematic similarul, omogenul cu diferitul, generalul cu
particularul si cu unicitatea
individualului.
Structurata pe douasprezece capitole, lucrarea
Florindei Golu ofera o viziune panoramica asupra spectacolului
înlantuirii ciclurilor vietii, cu aspectele lor de contrast,
schimbatoare, cu continuitatile si discontinuitatile lor. Se
insista, cu temei, pe momentele tensionale, conflictuale, de criza,
generatoare de noi motivatii ale dezvoltarii, care imprima acesteia
caracterul de proces framântat, dramatic, în contextul caruia
individul se afla într-o continua si febrila cautare de sine.
Vârstele si stadiile dezvoltarii sunt diferite, cu profiluri
psihologice distincte, dar nu sunt delimitate strict, rigid, prin
granite de netrecut. Dimpotriva, orice nou stadiu se prepara în
sânul stadiului precedent si ofera, la rândul lui, premisele
trecerii catre stadiul urmator. De aici aspectul de istorie unica
si unitara a evolutiei în timp a fiintei umane, care ramâne tot
timpul ea însasi, identica cu sine, dar care, în acelasi timp,
acumuleaza si asimileaza variate modificari – cognitive,
emotionale, comportamentale, actionale – adaptându-se la noile
statute si roluri pe care societatea i le scoate în cale pe fiecare
nou palier de vârsta.
Desigur ca, încercând sa se adaptezele la
cerintele si prescriptiile sociale, actorii dezvoltarii luneca
adesea pe panta anumitor derapari, abateri, deviatii de la modelele
psihocomportamentale expectate. Se produc asa-numitele „erori de
dezvoltare”, care, necorectate la timp, prin mecanisme
educationale, pot sa-l coste scump pe individ, întârziindu-i
evolutia si reducându-i potentialul adaptativ în raport cu viata
familiala, profesionala, personala. Autoarea este foarte atenta la
aceste posibile evolutii deformate, anomice, le identifica, le
semnaleaza celor interesati si schiteaza strategii
ameliorative.
Dincolo de prim-planul analizei, care curge
natural, fluent pe un fagas structurat, am zice, algoritmic si
constant mentinut de autoare, constructia lucrarii contine si un
plan secund, care îmbraca forma unor casete, tabele si imagini, aferente textului,
continând numeroase analize de caz, informatii exemplificative,
materiale iconice care dau suport si substanta tratarii teoretice
si care determina ca, pe ansamblu, textul sa devina foarte
convingator, iar lectura lui foarte
placuta.
Autoarea evita stilul linear, simplist,
superficial de biografiere descriptiv-narativa a evolutiei psihice
a omului si trece la o abordare mai apropiata de realitate,
îmbinând descrierea cu analiza explicativa aprofundata. Aceasta
calitate, asociata într-o maniera fericita cu modul de conducere a
discursului stiintific, care este unul concret, flexibil,
atragator, convingator, determina ca portretul psihologic al
omului, cu diversele lui componente, configurate si esalonate
cronologic, sa capete coerenta, nuanta si culoare, sa devina unul
viu, impregnat de luminile, dar si de umbrele proprii fiecarei
perioade de vârsta si definitoriu pentru fiecare individualitate în
parte. Toate acestea credem ca îl vor motiva pe cititor sa
zaboveasca cu interes asupra textului si sa realizeze o lectura
agreabila si profitabila.
Lucrarea
Florindei Golu se înscrie în traditia scolii psihologiei românesti,
cu rezultate remarcabile în domeniul analizei longitudinale a
evolutiei omului, a modului cum face el diverse achizitii psihice,
cum le gestioneaza si cum se preocupa de multiplicarea lor –
analiza al carei initiator si exponent de marca este prof. Ursula
Schiopu.
Recomandam, cu toata caldura, cititorilor –
psihologi si nepsihologi – cartea Florindei Golu, având convingerea
ca vor gasi în ea atât o informatie bogata, diversa, moderna despre
dezvoltarea psihica a omului cât si sugestii, metode si tehnici de
explorare a universului evolutiv al psihismului si, implicit, de
îmbunatatire a performantelor cunoasterii de sine si a
altora.