rara ATELIERELE de ARTE Venetia & New York Vol. I II III 1 2 3 Coriolan Babeti Cronici de Arta Eseuri Critice Critica 1229 pag ilustrate Tiraj 300 ex.


Descriere
Raporteaza produsVânzatorul este direct răspunzator pentru produsul afișat în această pagină.
Specificatii
___
Pentru a verifica
disponibilitatea acestei carti
intrebati va rog pe forum folosind functia "intreaba
vanzatorul".
Toate cele 3 volume
ATELIERELE de ARTE Venetia & New York
Autor: Coriolan Babeti
2014/2015 Editura Curtea Veche
Editie mica, limitata, 300 exemplare
(specificat)
Grafica, hartie si tipar de calitate.
Brosata, coperta semirigida, cu flap-uri
Stare ca noua conform pozelor.
Format: 23,5x17 cm, grosime circa 9 cm impreuna, greutate: peste 3
kg impreuna.
• Vol I – 412 pag
Paradigma civilizatiilor insulare.
Eseu depre rizomii modernitatii si ai postmodernitatii in
arhitectura si arte vizuale.
Cu un eseu introductiv de Massimo Cacciari
• Vol II – 346 pag
Venetia – “iesirea in larg”. Marile si micile sarbatori ale
artei.
Cronici de arta si eseuri critice 1991-2011.
• Vol III – 471 pag
New York, capitala mondiala a artei.
Cronici de arta si eseuri critice
1997-2013.
Consultati va rog pozele /
cuprinsul pentru mai multe detalii.
Descrierea
editorului
După apariţia volumelor Atelierul de Arte Timişoara, Editura Brumar
& Fundaţia Triade, 2009, 2010 – un generic care acoperă de facto o
„istorie trăită“ a artei contemporane din România anilor 1969-1989
–, autorul a luat în considerare încheierea conturilor profesionale
şi morale cu exerciţiul criticii de artă printr-un capitol distinct
al biografiei personale, consumat în cele două mari capitale ale
artei internaţionale, Veneţia şi New York, între anii 1991 şi 2013
(metropola americană fiind, după retragerea lui Coriolan Babeţi din
viaţa publică în anul 2003, şi oraşul său de reşedinţă).
Abia prin experienţa nemijlocită acumulată în ambianţa artistică a
celor două oraşe aureolate, fiecare, de o indicibilă „unicitate“,
istoricul şi criticul de artă Coriolan Babeţi consideră că a avut
privilegiul de a-şi împlini prin studii titlul de licenţiat în
acest domeniu, pe care, formal şi juridic, l-a obţinut în 1967 ca
absolvent al clasei profesorului Virgil Vătăşianu din cadrul
Facultăţii de Istorie-Filosofie a Universităţii Babeş-Bolyai din
Cluj.
Ca prim director al Institutului Român de Cultură şi Cercetare
Umanistică de la Veneţia în intervalul 1991-1997, alături de Dan
Hăulică, preşedintele de onoare al Asociaţiei Internaţionale a
Criticilor de Artă, a interpretat rolul de comisar secund al
Pavilionului României la ediţiile Bienalei de Arte din anii 1993,
1995, 1997.
În intervalul 1997-2002, director al misiunii diplomatice culturale
a României de la New York, autorul a beneficiat de lecţiile
discrete, dar persuasive, servite de arhitectura metropolitană, de
cadrul de studii, ca şi de alerta agendă culturală a muzeelor şi
galeriilor oraşului.
Sub genericul Atelierele de arte Veneţia & New York, înainte ca
volumele al II-lea şi al III-lea, Veneţia – „ieşirea în larg“.
Marile şi micile sărbători ale artei şi New York – capitala
mondială a artei, să antologheze doar o parte din critica de artă
elaborată în contextul venerabilei Bienale sau cu ocazia
evenimentelor organizate de galeriile de artă ale celor două
institute culturale, volumul de faţă, I, încearcă, apelând la un
mixaj de perspective – antropologie culturală, istoria artei şi
estetică aplicată –, să traducă impresiile produse de impactul
autorului cu devenirea şi rolul – pentru el copleşitor – al celor
două oraşe insulare, jucat în prefigurarea şi modelarea
imaginarului modern şi postmodern în artele vizuale.
Prin subtitlul volumului de faţă, Paradigma civilizaţiilor
insulare. Eseu despre rizomii modernităţii şi ai postmodernităţii
în arhitectură şi arte vizuale, Coriolan Babeţi lansează o teză pe
cât de risca(n)tă, pe atât de inedită despre „tradiţiile“
modernităţii şi postmodernităţii, identificate în gândirea
artistică a oraşului ca anatomie a corpului, secretată şi
materializată în cele două „instalaţii holistice“ de imaginarul
insular, la Veneţia şi New York.
Explorarea evoluţiei morfologice şi sintactice în arhitectură,
urbanism şi arte vizuale a celor două arhipelaguri-insule îl
conduce pe autor la concluzia „naturală“ că în istoria civilizaţiei
imaginii – simptomul şi emblema modernităţii – sentimentul libertar
indus de orizontul mării, ca şi constrângerile ce au definit
paradigma insulară, spiritul intrepid şi avangardist al
societăţilor bazate pe liber-schimbism, au constituit premisa
rizomatică a libertăţii şi evoluţiei imaginii moderne în artele
vizuale. Limitele teritoriale ale acestor două emporii-oraşe şi
deschiderea minţii în orizontul mării au eliberat valenţele unei
neconvenţionale creativităţi orientate de o profundă pulsiune
identitară şi autoportretistică. Gravitaţiei impuse construitului
în oraşele de terraferma i-a luat locul flotabilitatea, iar
aşezării ferme într-un loc de pe pământ i s-au substituit
mobilitatea, călătoria, neonomadismul, liber-schimbismul, dialogul
cu „celălalt“ în orizontul întinderilor lichide.
Originile modernităţii şi ale informalei sale succesoare,
postmodernitatea, se identifică în rizomii libertăţilor
republicane, în istoriile fondate pe principiul drepturilor omului
şi libertăţilor civice, ca şi pe structuri instituţionale şi
juridice democratice exersate în tradiţii veneţiene, olandeze şi
newyorkeze cu mult înainte ca ele să devină regimuri politice
legale prin revoluţiile din secolul al XVIII-lea.
Mlădiţă desprinsă din trunchiul studiului de macro-istorie grupat
în suita eseurilor ce alcătuiesc trilogia Democraţia, o religie a
Marii Mame, sau despre triumful Ereziei Europene (Curtea Veche
Publishing, Bucureşti, 2009), eseul volumului I ilustrează prin
analizele arhitecturii, urbanismului şi artelor vizuale create în
cele două oraşe Veneţia – New York, ca şi prin comparaţia dintre
ele, o evidenţă tangibilă din vastul proces de schimbare a sexului
transcendent al imaginarului colectiv şi individual. Reactualizând
conceptul heraclitean al enantiodromiei, răsucirea progresivă a
oricărui lucru, eveniment, imagine sau idee în contrariul său,
autorul îl foloseşte ca reflector de urmărire a complexităţii
valorilor religioase, politice, sociale, culturale, artistice.
Veneţia şi New York sunt laboratoarele în care, prin imago urbis ca
operă de artă sinergică, auctoritas se răsuceşte spre libertas,
patternul ubicuu al Unului, monarhie, tiranie sau dictatură
contemporane, doctrină religioasă, lege sau normă socială, cedează
întâietatea patternului pluralismului, democraţiei liberale, în
toate domeniile şi, nu în ultimul rând, pe palierul ireprimabil al
imaginii artistice. Stereotipul masculin ce a guvernat în ultimii
5000 de ani se răsuceşte de secole bune, şapte, opt, spre Arhetipul
feminin fondat pe religia egalitarismului, libertăţii şi toleranţei
arătate tuturor fiilor depresurizaţi de dictate şi galvanizaţi de
principiul Erosului, adunaţi sub mantia lui Mater Omnium.
**
Sejurul venețian, urmat de Bursa de Studii oferită de Universitatea
Ca’ Foscari din Veneția în anul 1996-1997, i-a prilejuit
declanșarea studiului de macroistorie despre ideea feminină ca
arhetip al imaginarului social, politic, cultural și ca rizom al
modernității…
În intervalul 1997-2002, director al misiunii diplomatice culturale
a României de la New York, autorul a beneficiat de lecţiile
discrete, dar persuasive, servite de arhitectura metropolitană, de
cadrul de studii, ca şi de alerta agendă culturală a muzeelor şi
galeriilor oraşului.
Spațiul Galeriei East-West a Centrului Cultural Român din New York
a devenit epicentrul manifestărilor artistice ale creatorilor
români veniți din țară, ale celor din diaspora română din SUA, ca
și din alte țări ale occidentului European, dar și ale artiștilor
americani care au mărturisit prin opera lor interes pentru România
și cultura sa.
*
Coriolan soseşte la Veneţia în 1991, cu onorabila, dar
împovărătoarea sarcină de a resuscita „Casa Romena“ fondată de
Nicolae Iorga, unul din palatele Correr, cel din San Felice, din
faţa monumentului lui Paolo Sarpi, pe care conjuncturile din anii
războiului şi de după război l-au acoperit de uitare atât dincolo,
cât şi dincoace de Cortina de Fier.
Coriolan a făcut să renască astfel Institutul Român de Cultură şi
Cercetare Umanistică, destinat să devină o instituţie prestigioasă,
perfect integrată în viaţa culturală a Serenissimei.
Nu ştiu dacă a nutrit dragoste pentru Serenissima înainte de a veni
la Veneţia sau dacă din această exaltantă experienţă s-a născut
sentimentul învăluitor şi de neclintit care i-a marcat
biografia.
Chiar de la prima noastră întâlnire, între noi s-a instalat,
durabil, empatia. Cel care scrie se găsea atunci în anii cei mai
creatori ai carierei, eliberat, prin numirea sa ca şef de catedră,
de fastidioase obligaţii de subordonat ce nu mai putea fi
constrâns, manipulat şi „exploatat“.
Pe aripile entuziasmului, împreună cu un coleg, am iniţiat un grup
de studii pe tema „Continuităţii şi discontinuităţii în istorie“,
cu o specială atenţie dată Europei Centrale şi Orientale şi
regiunii danubiano-balcanice. Coriolan a aderat pe loc la
iniţiativa noastră […]
Un lung şir de manifestări au implicat, în afară de instituţii
româneşti, oraşul Veneţia şi Universitatea din Veneţia. La
sfârşitul mandatului lui Coriolan, primarul Veneţiei i-a oferit
statueta „Leului înaripat“, Il Leone allato, emblema milenară a
Serenissimei şi a lui San Marco.
Cel din urmă moment al colaborării noastre l-a constituit
organizarea de către Institutul Român de Cultură de la Veneţia,
Fundaţia Cini şi Universitatea Ca’ Foscari din Veneţia a primului
Congres Italo-Român de după al Doilea Război Mondial: Due popoli e
due storie a confronto. O confruntare îndelung amânată, din care a
renăscut posibilitatea de a institui o dezbatere interdisciplinară
pe teme care se întind de la Evul Mediu la zilele noastre.
Congresul i-a încoronat, în ultimul act, rolul de director al
institutului pe care l-a adus la viaţă şi, în scurt timp, la o
înfloritoare maturitate.
Profesor Gianfranco Giraudo
Università Ca’ Foscari, Venezia
***
Privite holistic, Atelierul de arte Timişoara şi Atelierele de arte
Veneţia & New York explorează largi teritorii ale artei româneşti
şi internaţionale, punând în evidenţă şi definind tendinţe şi
personalităţi artistice, manifestări care au ocupat prim-planul
scenei lumii artei de-a lungul unei jumătăţi de secol. În acest
interval s-a produs – în opinia multor artişti, teoreticieni,
filozofi – ceea ce Gianni Vattimo a numit „sfârşitul modernităţii“
şi survenirea postmodernismului, altfel spus, ecloziunea unei alte
condiţii a artei, culturii, vieţii. În anii de început ai perioadei
respective în lumea românească, putem vorbi de un adevărat eroism
al acelor artişti timişoreni şi bucureşteni care au ieşit din
cămaşa de forţă a realismului socialist, impulsionaţi de ideea
libertăţii de creaţie. Urmarea firească a fost o artă care vădea o
intensă conştiinţă a libertăţii şi o creativitate ce îşi va contura
un profil distinct prin recursul la limbaje artistice contemporane,
într-o propensiune de sincronizare deloc mimetică sau redescoperind
tradiţii spirituale insuficient explorate. Reuşita multora dintre
experienţele acestea a fost confirmată – aşa cum se poate vedea din
paginile eseurilor – atunci când ele au fost prezente în cadrul
diverselor expoziţii şi manifestări internaţionale.
Exprimat simplu, acesta e într-un fel nucleul poveştii prodigioase
şi fascinante pe care ne-o spun cărţile lui Coriolan Babeţi,
lăsându-ne mai mult să deducem aportul său, extrem de important
atunci când e vorba de arta românească, în multitudinea de acte şi
evenimente ale acestei istorii.
Încercând să găsim termenii care să surprindă evoluţia traiectului
criticului, constatăm că el a debutat şi s-a situat, într-o primă
fază, sub auspiciile unei tratări în priză directă a creaţiei
artistice, observând geneza ei în incinta atelierelor, ajungând
apoi, în ultimul sfert de secol, la conturarea unui tip de
apropriere ce integrează arta în civilizaţia şi viaţa istorică în
care emerge şi în care este activată. E prezentă în mutaţia aceasta
– aşa cum o ilustrează cu prisosinţă Atelierele – o viziune
antropologică ce irigă o hermeneutică erudită şi percutantă, de o
mare forţă şi bogăţie poetică şi stilistică. Rezultatul, cum se
poate constata, este o somptuoasă construcţie critică, ilustrată de
o iconografie pe măsură. Ea va conta, cu certitudine, în spaţiul
istoriei artei româneşti şi în dezbaterile actuale asupra artei, a
locului ei într-o lume aflată mai mereu la răspântii. Urmărind
periplul autobiografic al autorului, diseminat în retrospectiva
critică, descoperim profilul unui critic, al unui intelectual de o
rară comprehensiune şi performanţă hermeneutice, pasionat de
mirifica lume a artei, atent la mersul ei, ca și la cel al
macroistoriei, la polifonia valorilor și la integrarea vocilor de
acasă în concertul universal al unei lumi fluide, permeabile,
devenită ea însăși o operă deschisă, disponibilă unei aculturații
continue.
Ioan Vultur
Modalitati de livrare si plata
LIVRARE
In Bucuresti
-
- Predare personala in max. 5 zile lucratoare
PLATA
- - La predare
Politica de retur
- - Produsul nu se poate returna.
Spune-ti parerea acordand o nota produsului