Romania lui Iosif Berman fotograf interbelic album interbelica 200 ilustratii
-
Produs:Second Hand, Fără garanție
-
Numar articol:211677998
-
Disponibilitate:Indisponibil
-
Preț:250,00 Lei
-
Anuntul a expirat la:26.11.2021, 23:52
-
Ai o nelamurire?
-
Vandut de:
-
Vinde si tu:Pune in vanzare un produs ca acesta
-
Optiuni:
Descriere
Vânzatorul este direct răspunzator pentru produsul afișat în această pagină.
Disponibilitate: Indisponibil - Vezi produse similare
Specificatii
Autor: Anca Beatrice Todireanu
An aparitie: 2015
Nr. pagini: 207
200 ilustratii
Format mare
Hartie de calitate
Tip coperta: cartonata
Limba Romana / Engleza
starea cartii: foarte buna
Descriere: Albumul ”România lui Iosif Berman / Iosif Berman's Romania” a fost editat de Asociația România Culturală, grație unui proiect co-finațat prin AFCN, sub coordonarea doamnei drd. Anca Beatrice Todireanu avându-l ca editor pe dr. Cătălin D. Constantin și consultant științific pe acad. Răzvan Theodorescu. Acesta din urmă semnează prefața, din care spicuim: ”Pragmatismul observatorului atent al ”vieții adevărate” l-a făcut pe Berman să devină ilustratorul lucid și necruțător al mahalalei - cea care devenea erou literar printr-un George Mihail Zamfirescu -, al unei marginalități sociale în care intrau și lazaretele cu leproși și holerci, dar și straniul iluminat Patrache Lupu de la Maglavit. [...] Timp de un deceniu, între 1925-1935, la Nereju și Drăguș, la Runcu și Cornova, Berman devenea, de fapt, întemeietorul ”fotografiei etnologice” din România, cu imagini, nu odată subtil regizate, ale unor țărani la coasă sau în fața unor troițe, la horă, sau chiar cochetând.
Albumul este format mare (29 x 24 cm), cu coperta
cartonate, având ca semn de carte o panglică tricoloră - de altfel
singura pată de culoare într-un album eminamente
alb-negru. Imaginile (alb-negru, cum altfel?)
sunt de o frumusețe copleșitoare. Ele evocă o lume de mult
dispărută, o lume idilică a României Interbelice. Selecția este
făcută pe baza arhivei proprietate testamentară a d-nei Adina
Ștefan. Multe dintre fotografii sunt inedite, fiind fotografii ale
familie Berman.
Întreaga poveste
a lui Iosif Berman este descrisă de
articolul ”Berman inedit” scris de
doamna Adina Ștefan pe baza relatărilor fiicei celei mari a
fotografului, Luiza Berman. Iată o mărturisire a fiicei artistului,
care spune multe despre atenția la detalii - una dintre
caracteristicile marilor fotografi: ”În
asemenea ocazii, tata făcea multe poze cu noi. Așa că știu cât de
mult șinea la cele mai fine nuanțe de lumină. De multe ori mă
plictiseam pândind, împreună cu el, mișcarea norilor pe cer, până
făcea fotografia. Și, din acest motiv, i-am spus vânătorul de nori!
Și așa i-a rămas numele.
Emanuel Bădescu semnează
articolul ”Omul cu aparatul de
fotografiat” în care vorbește printre altele de
fotografiile lui Iosif Berman ce se găsesc în Arhiva fotografică a
lui Dimitrie Gusti și în fondul Carol II. Emanuel
Bădescu: ”Au existat oameni cu spirit
de pătrundere - toți unul și unul - care au remarcat interferența
dintre adevăr și poezie în ceea ce se poate considera concepția
artistică a lui Iosif Berman, nota dinstinctivă a operei sale
fotografice, într-un cuvânt valoarea ei.” Tulburător
este și episodul în care artistul a fost dat la o parte în
septembrie 1940 de către mișcarea
legionară: ”Era o victimă a
circumstanțelor. I s-a închis atelierul de la Adevărul, apoi și
studioul pe care și-l amenajase pe strada Doamnei, luându-i-se până
și dreptul de a fotografia. La începutul lunii septembrie 1940,
imediat după ce regele Carol al II-lea a părăsit Tronul și Țara,
fotograful a intenționat să imortalizeze înscăunarea noilor
autorități. Legionarii lui Horia Sima i-au interzis să
fotografieze. [...] ”Totul s-a sfârșit, și viața și profesia mea”
le-a spus soției și fiicelor după ce fusese alungat de lângă gardul
Palatului Regal."
În fine, ultimul articol al Albumului care are 208 pagini,
este semnat de Acad. Sabina Ispas și se
intitulează ”Drumurile fotografice ale lui
Iosif Berman” în care prezintă activitatea de teren a lui
Iosif Berman de la Nereju (1927), Fundu Moldovei (1928), Drăguș
(1929), Runcu (1930) sau Cornova (1931). Așa cum bine remarcă
autorul studiului, Iosif Berman reușește să surprindă în
fotografiile
sale drumul - ”Când
este larg, ”de pământ”, de obicei, unește locurile din câmp, unde
lucrează oamanii, cu satul. Așezarea, aflată undeva mai departe, nu
se vede în imagine, d ecele mai multe ori. Pe drum circulă carele
cu boi încărcate cu fân sau cu alte produse
Albumul ilustrat cu fotografii din Colecția Luiza Berman - ce i-au
revenit prin testament doamnei Adina Ștefan - evocă o lume a
satului românesc dar și a urbei în faza de industrializare.
Artistul fotograf reușește, folosind tehnica de atunci, să
realizeze fotografii de o claritate de invidiat chiar și de către
mulți ”fotografi digitali” de astăzi. Căci, adevărata fotografie
este cea alb-negru, în care autorul trebuie să folosescă cele mai
rafinate tehnici, trebuie să se joace cu lumina într-un mod aproape
mistic, pentru a suplini lipsa culorilor. Iată de ce, acest
excepțional album de fotografie, ar trebui să se regăsescă în
biblioteca oricărui iubitor de frumos.
Modalitati de livrare si plata
LIVRARE
In Bucuresti
-
- Predare personala in max. 1 zi lucratoare
-
posta, ramburs
PLATA
- - La predare
- - Ramburs
Politica de retur
- - Produsul nu se poate returna.