Specificatii
Chivotele ecumenice ale lui Petru Rareș și modelul lor ceresc --
sau despre cele trei "intrări În Europa" ale neamului românesc
Pentru a putea descoperi motivația profundă a ridicării unei serii
Întregi de chivote ecumenice, programate În mod deliberat de
ctitori să simbolizeze arhitectonic și iconografic aspectul,
funcția și vocația transcedentală a cerescului edificiu de sorginte
spirituală, din vedenia Sf. Nifon al Constantianei, trebuie
cunoscută, fie și sumar, biografia instituționalizării vieții
bisericești În România, În mod special În Moldova și În ținuturile
Învecinate și, decurgând direct din această, cadrul și principalele
trăsături ale mentalității ecleziale ale ctitorilor. Imaginea
comună asupra Moldovei acelei Întinse perioade de timp este a unui
teritoriu aproape pustiu, chipurile, netocmit politic și religios,
populat incert de o romanime haotică, dominată la fel de haotic de
cumani și cu o configurație confesională vagă și fluidă, depinzând
de vigoarea, mai mare sau mai mică, a navalitorului barbar sau
confesional! Puținele documente de care dispunem ne informează că
pământul Moldovei ancestrale, că de altfel și al țării Românești,
care, până În preajma schismei de la 1054 și, potrivit lui Iorga,
erau ambele "acoperite de mlaștini și păduri, iar cele câteva sate
ascunse În poiene nu erau În stare să ațâțe poftă de cucerire a
nimănui; Încât (...) trebuie să spunem că rază culturii mai Înalte
se opria cu totul la hotarele noastre" (N. Iorga/Istoria Bisericii
Românești/1928/pag.20), devenise În secolul XII, sporind masiv
Înspre mijlocul celui de-al XIII-lea, țintă unei puternice
colonizări catolice, lucrată la Început cu zel dominican, pentru
că, Începând cu 1297, să fie preluată de fervoarea și tenacitatea
prozelitismului franciscan. În realitate, râvnă misionară a
Apusului creștin a primit totuși o replică, pe cât de insolită, pe
atât de eficace și imposibil de anihilat, din partea unor pustnici
români, trăind În locuri singuratice, dar care erau frecvent
vizitați, atât de credincioși bășținăși cât și de ierarhi sau de
demnitari aparținând neamurilor străine, Învecinate. Potrivit lui
Iorga, acești "egumeni-vladici", În majoritatea cazurilor
necanonici, perpetuând tipologia creștin-orientală, bizantină, dar
cu legături destul de sporadice cu Constantinopolul postschismatic,
se bucurau În rândul poporului credincios de o imensă notorietate.
În acele vremuri tulburi, puterea acestor episcopi-egumeni
underground reușise, În lipsa unor instituții oficiale ecleziastice
și statale, să țină În mâna și ordinea statală, și cea religioasă:
"Creștinism fără episcopi canonici a fost cu putință aici chiar și
peste o mie de ani de la aceste timpuri Întunecoase, deci cu atât
mai mult atuncea: religie prinsă de la o bucată de vreme În forme
stricte și sfinte, imutabile și eterne, el a putut trăi, În anumite
locuri și Împrejurări, până foarte târziu și fără ele. Darul
hirotoniei, "punerii mâinilor" asupra preoților și darul sfințirii
lăcășurilor sfinte - sarcina cercetării lor are mai puțină
Însemnătate și se lasă dese ori la o parte - le exercitau atunci
preoți mai bătrâni și singurateci, călugări vestiți pentru evlavia
lor. În acest timp, de altminterea, episcopii, al căror nume e nou
- cei vechi ziceau piscup și, slavonește, Vlădică, "stăpân" - se
alegeau, cum se știe, de cetățenii unui oraș, de poporanii unei
biserici, și ei puteau fi ridicați oricând din rândurile mirenilor,
fără a fi sfințiți măcar În forme canonice reale". (N.
Iorga/Istoria Bisericii Românești/1928/pag.16) Prestigiul lor și
modul deopotrivă camuflat și discreționar de a-și afirmă calitatea
de Intaistatatori poate fi identificat cel mai bine și mai
convingător Într-un document papal citat tot de Iorga, datând din
1234, În care "Papa se plânge că În episcopia să românească, a
Cumanilor - cum vom vedea În părțile Buzăului, Putnei și Bacăului -
"falșii episcopi", pseudo-episcopii, zice documentul, ai românilor,
au ispitit la ei până și pe unii din regatul Ungariei, Unguri că și
Germani și alți catolici, care vin la dânșii că să ramâie statornic
și alcătuiesc unul și același popor cu Românii, adecă locuitorii
târgurilor de munte pe care străinii de altă lege le Intemeiasera
de curând" (N. Iorga/Istoria Bisericii Românești/1928/pag.22).
Autor: Sorin Dumitrescu Titlu: Chivotele lui Petru Rareș și Modelul
Lor Ceresc Editura: Anastasia An Apariție: 2001 Nr. pagini: 452
Format: 21 x 28 cm Coperți: Broșate Carte în Limba: Română Stare:
Foarte Bună ISBN: 973-9374-92-1