În România, vânătoarea este percepută, de peste 50 de ani, ca
o activitate rațională, desfășurată în scopul menținerii, cu arma
de vânătoare, a echilibrului în natură. Mai exact spus, în scopul
menținerii echilibrului dintre speciile de vânat prădător și cele
de vânat plantivor, și dintre speciile de vânat în general și
mediul acestora, abiotic și biotic, de viață.
Această concepție s-a impus întrucât echilibrul actual din
natură nu mai este un echilibru natural în adevăratul sens al
cuvântului, ci un echilibru menținut într-o stare de relativă
stabilitate prin intervenția înțeleaptă, motivată ecologic și
economic, a factorului VÂNĂTOR.
Așadar, vânătoarea este o activitate conștientă, prin care se
exploatează durabil o resursă naturală regenerabilă. Este percepută
astfel de managerii în materie, care urmăresc permanent evoluția
populațiilor de vânat din punct de vedere cantitativ și calitativ,
și care stabilesc, prin metode și mijloace cu pretenții
științifice, cotele anuale de vânare, diferențiate pentru multe
specii de vânat sedentar pe sexe, pe clase de vârstă și pe
categorii de calitate. Ei merg cu logica mai departe, urmărind
menținerea în permanență a unor efective optime de vânat, de
asemenea corect structurate, așa încât să se beneficieze de cote de
vânare cât mai mari, în condițiile unor prejudicii cât mai mici
produse de vânat mediului agricol și/sau forestier de viață.
Influența și rolul pozitiv al vânătorii rezultă din nenumărate
date arheologice, desene rupestre și înscrisuri antice, scrieri
medievale și tratate moderne de cinegetică. Grăitoare sunt și
numeroasele basoreliefuri și sculpturi străvechi, statuetele,
statuile și sculpturile mai recente, tablourile și fotografiile
epocii moderne și multe alte asemenea opere de artă, având ca
motivație vânatul și vânătoarea. Folclorul și toponimia constituie
și ele dovezi certe, ca de altfel și nenumăratele și nemuritoarele
opere scrise și/sau interpretate. Toate vin să argumenteze
susținerea conform căreia vânatul și vânătoarea au constituit un
nesecat izvor de inspirație pentru artiști și au influențat
covârșitor, de-a lungul timpului, evoluția societății umane, care,
la rândul ei, le-a influențat în aproape aceeași măsură.
Pentru protecționiștii naturii și chiar pentru tinerii
„verzi”, care au categoric mult mai puțini ani de activitate în
materie de protecția naturii, vânătorii sunt încă exemple demne de
urmat. Pragmatici fiind, vânătorii și-au impus singuri opreliști în
practicarea vânătorii, limite clare în timp și spațiu, așa încât să
nu pericliteze, în nici un fel, durabilitatea activității. Au fost,
de asemenea, primii care au sesizat și au luat poziție împotriva
deteriorării habitatelor vânatului, înțelegând înaintea tuturor că
protecția vânatului, fără o protecție corespunzătoare a
habitatelor, rămâne o simplă utopie. Așa cum utopică rămâne și
teoria protecției totale a unor specii de vânat sau a vânatului în
anumite arii protejate, fără o motivație convingătoare a
interesului pentru o astfel de protecție.
Având aceeași dragoste comună „natura”, care include și
vânatul, protecționiștii, tinerii „verzi” și vânătorii au, în
genere, aceleași interese. Numai că unii au, așa cum am precizat
deja, spirit pragmatic și milenii de experiență în urmă, pe când
ceilalți sunt „juniori” în activitate și susțin încă teorii
iluzorii, lipsite adeseori de interesul material concret în acest
sens.
Trecând peste unele „neînțelegeri” inerente, fiecare dintre
părți monitorizează influența civilizației asupra echilibrului în
natură și fiecare încearcă să intervină în favoarea celui din urmă,
pentru a o favoriza pe cea dintâi. Deși acționează separat, dar în
același sens, împreună vor trebui să-și asume, de acum înainte,
responsabilitatea pentru ceea ce vor lăsa moștenire generațiilor
viitoare.
De acționat efectiv cu arma, pentru menținerea echilibrului
dintre vânat și mediu, vor acționa însă doar vânătorii. Nici pentru
sportivi, vânătoarea nu reprezintă un simplu sport, deși implică
efort fizic, uneori până la adânci bătrâneți, și spirit
fair-play.
Această activitate nu se poate confunda nici cu disciplina
tirului, deoarece are cu totul și cu totul altă motivație,
practicându-se în condiții cu mult mai puțin previzibile decât în
poligon. Vânătoarea presupune cunoștințe multiple despre natură,
despre vânat și despre tehnica vânătorii, rațiune și inspirație,
înzestrare fizică și pasiune, autoeducare și autocontrol, talent și
experiență, dar și trăiri sufletești aparte, care motivează efortul
fizic depus și refugierea temporară din tumultul vieții
cotidiene.
Pentru veterinari, similar confraților din Uniunea Europeană,
vânătoarea constituie doar o activitate utilă societății, definită
neinspirat „ucidere a animalelor sălbatice”, prin care se introduc
în circuitul economic anumite produse animaliere (carne, blănuri,
coarne etc.). Definiția dată de aceștia vânătorii este însă
simplistă și supărătoare, deoarece vânătorii nu ucid vânatul, ci,
așa după cum s-a arătat, îl vânează de regulă selectiv. Deși
noțiunile sunt oarecum similare, ele nu se pot totuși confunda fără
riscul căderii în ignoranță. Un risc pe care veterinarii
contemporani și l-au asumat, determinând nenumărate proteste la
nivelul organismelor naționale și internaționale în domeniu.
Percepțiile referitoare la vânătoare sunt așadar diferite,
influențate fiind covârșitor de profesiunea celor preocupați,
într-un anume fel, de activitate. Aceste percepții sunt însă
generatoare de imagine în societate. De aceea, vânătorii moderni,
conștienți de riscul actual al perceperii greșite a activității
practicate de ei cu bună credință, susțin, pentru publicul larg,
adevărul de necontestat conform căruia desfășoară, din pasiune și
pe cheltuială proprie, o activitate utilă echilibrului în natură și
societății. Dacă nu ar face-o ei, societatea ar fi nevoită să
angajeze profesioniști în acest scop, pe cheltuială publică. Altfel
ce s-ar întâmpla cu populațiile de urși și de mistreți scăpate de
sub control? Dar cu cele de lupi, vulpi, jderi, dihori și ulii
porumbari, precum și cu populațiile altor specii care pot decima
vânatul plantivor și pot căuta ulterior resurse alternative de
hrană prin gospodăriile sătenilor? Aceasta fără a ne mai gândi la
populațiile de vânat plantivor, care, înmulțindu-se haotic, ar
putea deveni, la rândul lor, extrem de păgubitoare pentru
agricultură și silvicultură.
Iată doar câteva motive pentru care vânătoarea contemporană,
așa cum a fost succint prezentată, se impune a fi redefinită concis
ca fiind un hobby al vânătorilor, util în egală măsură echilibrului
în natură și societății umane.