Specificatii
1936, Mons. Dr. Anton Gabor, Romania, camerier papal, fondatorul si
dir Institutului Presa Buna, catolicism, Biserica Catolica, memorie
istorie /// Anton Gabor s-a născut în ziua de 6 iunie 1883, la
Tămăşeni. A urma şcoala elementară în satul natal, până la vârsta
de 13 ani, când în ziua de 7 octombrie 1896 a intrat în Seminarul
episcopal din Iaşi. După 10 ani de studii, în anul 1906 a fost
trimis pentru studii superioare la Innsbruck, în Austria de astăzi.
Reîntors în ţară, a fost sfinţit preot în ziua de 31 august 1908,
la Iaşi. Apoi a mai continuat studiile de specializare până în anul
1911. La întoarcerea în Dieceza de Iaşi a fost numit profesor la
Seminarul Catolic din Iaşi, până la închiderea acestui din cauza
Primului Război Mondial. Fiind însă seminarist, Anton Gabor află că
în anul 1903 a apărut la Bacău "Calendarul catolic", îngrijit de
preoţii franciscani, o carte deosebită care i-a captivat pe toţi
preoţii şi seminariştii din Dieceza de Iaşi. Părintele Iosif
Malinowski (1857-1916), care publicase mai multe cărţi, la 16
decembrie 1908, fiind preşedintele unui comitet de înfiinţare a
"Foii catolice", lansează un apel pentru publicarea unei reviste.
Motivaţia stătea în contracararea presei care iese din făgaşul
îndrumării spre bine şi în posibilitatea pentru catolici de a fi
apăraţi împotriva calomniilor. Din apel aflăm că de mult timp se
discutase despre apariţia unei publicaţii catolice: o foaie
săptămânală sau un cotidian în română sau în franceză. Câţiva
preoţi şi laici s-au întrunit de mai multe ori, au discutat şi au
decis ca mai înainte de publicarea revistei să vadă dacă apariţia
acesteia se bucură de interes în rândul preoţilor şi
credincioşilor. După ce au obţinut binecuvântarea episcopului
Nicolae Iosif Camilli, s-a format comitetul care a trimis apelul:
"Credem deci că a sosit momentul să scuturăm inerţia noastră şi să
ne adunăm toate puterile la un loc, spre a aduce odată la
îndeplinire idealul dorit de atât amar de vreme". Programul
publicaţiei şi un chestionar cu şapte întrebări au fost trimise mai
multor preoţi şi laici din Arhidieceza de Bucureşti şi din Dieceza
de Iaşi. La acest apel au răspuns doar 293 de persoane,
prognozându-se peste 3000 de abonaţi. Numărul persoanelor fiind
considerat prea mic, s-a amânat redactarea unei reviste, dar a
continuat apariţia "Calendarului catolic". După ce a finalizat
studiile doctorale la Innsbruck, în toamna anului 1911, părintele
Anton Gabor s-a întors la Iaşi şi a fost numit profesor la
Seminarul diecezan. În discuţiile pe care le-a avut cu părintele
Iosif Malinowski, părintele Gabor a reluat ideea publicării unei
reviste, după proiectul lansat în anul 1909. Însuşi părintele Gabor
ne-a împărtăşit împrejurările în care intră în contact cu această
publicaţie şi cum ia primele lecţii de jurnalism chiar de la pr.
Malinowski: "Şcoala publicisticei o începusem sub direcţiunea
Sfinţiei sale îndată ce m-am întors de la studii în următoarele
împrejurări. Păr. Andrei Florea, actualul paroh de Grozeşti, pe
atunci vicar la Bacău, făcându-ne o vizită la Seminar, se pronunţă
mâhnit, că pe anul 1912 nu mai tipăreşte Calendarul catolic,
deoarece nu mai este vreme. Am stăruit pe toate căile să nu facă un
asemenea lucru, fiindcă ar fi păcat. Totodată i-am propus
colaborarea, pe cât ne va fi cu putinţă. În sfârşit şi-a dat
consimţământul şi, trimeţându-mi de la Bacău o parte din manuscris,
am început tipărirea calendarului la Iaşi. Ca vicar general a
Eparhiei, păr. Malinowski avea censura cărţilor şi aşa am ajuns în
contact cu dânsul. Într-un chip cruţător mă făcea atent asupra
tuturor greşelilor de limbă, asupra construcţiunilor frazei şi aşa
mai departe, iar eu, dându-mi seama de vastele lui cunoştinţe, mă
supuneam, deşi nu mă convingeam totdeauna". În acest context, află
de la părintele Malinowski despre planul vechi al publicării unei
reviste şi despre mijloacele puţine de a duce la împlinire un
asemenea plan. În lunile următoare se conturează gândul de a duce
mai departe ideea publicării revistei: "În noembrie al aceluiaş an
(1912) îi comunic planul de a începe cu 1 ianuarie următor
tipărirea revistei Lumina creştinului. La început se cam temea, dar
când i-am arătat hotărârea tare de a-mi aduce la îndeplinire
planul, mi-a dat îndrumările şi sfaturile trebuincioase pentru
această grea întreprindere. Pe lângă câţiva alţi confraţi,
părintelui Malinowski îi datoresc cel mai mare sprijin în începerea
acestei reviste". Îndrumat de părintele Malinowski, în decembrie
1912 tânărul preot Gabor începe prin a se adresa preoţilor şi
credincioşilor din Diecezele de Iaşi şi de Bucureşti,
comunicându-le intenţia de a începe publicarea revistei. Nu a
primit decât 18 cereri pentru abonament, dar nu s-a descurajat.
Şi-a propus să pornească la drum invers: mai întâi să scoată
revista şi apoi să vadă reacţia cititorilor. Pe cheltuiala proprie,
în ianuarie 1913, cu aprobarea şi binecuvântarea episcopului
Nicolae Iosif Camilli, scoate primul număr din "Lumina
creştinului", în 16 pagini, format mic, B5. La finalul lunii
decembrie 1912 revista era tipărită. La 30 decembrie 1912, trimite
un exemplar arhiepiscopului Raymund Netzhammer, iar în scrisoarea
care însoţeşte revista trimisă, părintele Gabor îşi exprimă
greutăţile, îngrijorările, dar şi bucuria: "Am deosebita plăcere că
după oarecari greutăţi vă pot trimite numărul întâiu al foii
catolice Lumina creştinului. Vă rog, Înalt Prea Sfinţite, să îl
primiţi cu aceiaş inimă cu care vi se trimite. Înainte de toate, vă
rog cu cel mai profund respect de a-mi acorda binecuvântarea mie şi
acestei neînsemnate foi, pentru ca lucrul început să poată urma
cursul său înainte spre binele catolicilor. De binecuvântarea lui
Dumnezeu prin mâinile Prea Sfinţiei Voastre am nevoie într-un chip
cu totul deosebit. În locul al doilea, vă rog din inimă să ne
ajutaţi atât cu preţiosul sfat al Înalt Prea Sfinţiei Voastre, cât
şi cu alte mijloace pe care le veţi crede de cuviinţă. Vă rog mai
departe, Înalt Prea Sfinţite, să fiţi blând în judecata acestei
foi, în starea ei actuală. Erau multe greutăţi şi de aceea cu mare
sforţare am voit să apară odată numărul întâiu, apoi la celelalte
se vor face îndreptările cuvenite" Revista "Lumina creştinului" din
ianuarie 1914 şi "Calendarul catolic pe anul 1914" redau câteva
cuvinte prin care episcopul Nicolae Iosif Camilli aprobă revista
"Lumina creştinului": "Bucuros dăm învoirea cerută împreună cu
binecuvântarea noastră întru Domnul" (la 26 iulie când s-a cerut
învoirea în scris), după ce 3 ianuarie 1913 scria din
Monterubbioano (Italia): "Mă bucur şi te felicitez; mulţumindu-ţi,
îţi dau din inimă binecuvântarea cerută". De asemenea, sunt notate
şi cuvintele arhiepiscopului Raymund Netzhammer de la Bucureşti
dintr-o scrisoare din 27 decembrie 1912 prin care îi răspunde
părintelui Anton Gabor: "Eu îmbrăţişez cu căldură gândul Sfinţiei
Voastre şi binecuvântez din inimă această întreprindere. Nu rămâne
îndoială că aşa ceva este trebuincios şi că va avea o bună
reuşită". Primele 2.000 de exemplare au fost expediate părinţilor
parohi şi unor credincioşi. Interesul a crescut şi, la sfârşitul
anului, părintele a scos cheltuielile făcute cu tiparul, hârtia şi
expediţia. "Noi nu aşteptam să meargă aşa, cum a mers pentru un
început, mai ales la nou unde catolicii nu sunt încă deprinşi cu
aşa ceva", este notat în numărul din ianuarie 1914. "Cu numărul
acesta - precizează părintele în revista din decembrie 1913 -,
Lumina creştinului împlineşte un an de când a început să apară.
Multe greutăţi a avut în cale, ca oricare început, dar cu ajutorul
lui Dumnezeu ele au fost înlăturate cel puţin în parte, aşa că
această foaie a putut să-şi continue destul de regulat drumul către
locuinţele acelora, cari au binevoit să-i dea ospitalitate în sânul
familiei lor". Redactorul cere, de asemenea, ca cititorii să vină
cu sugestii şi propuneri, îşi exprimă speranţa că numărul
cititorilor va creşte şi că este hotărât să meargă înainte cu
lucrarea începută. Iată câteva paragrafe din primul articol al
revistei: "Primeşte, aşadar, iubite cititor, această «Lumină a
creştinului», care bate cu oarecare sfială la uşa ta; primeşte-o,
căci îţi va fi întotdeauna un prieten şi sfătuitor la bine în toate
împrejurările. Dea Dumnezeu, ca această «Lumină» să pătrundă până
în cea din urmă locuinţă, unde se află un catolic, spre a-i aminti
ceva despre credinţa, despre datoriile lui, şi astfel să-şi dea
bine seama, de ceea ce trebuie să facă spre a se putea mântui. În
chipul acesta «Lumina creştinului» ar fi un adevărat ajutor şi
întrucâtva un suplinitor al preotului acolo, unde el nu poate
pătrunde decât rareori, şi atunci numai în grabă. Această «Lumină»
i-ar sta totdeauna la îndemână, să-l lumineze, când ar lua-o în
mână. Oricine ai fi, cel ce citeşti aceste rânduri aduse ca o solie
de "Lumina creştinului», ia-ţi hotărârea de a sprijini după putinţă
această «Lumină», ca să-şi poată ajunge, câtuşi de puţin, ţinta
propusă. Isus Hristos, adevărata «lumină a lumii», să o
întovărăşească cu binecuvântarea sa în drumul ei, ca să aducă roade
îmbelşugate în inimile tuturor acelora, care o vor primi în
mijlocul lor". De ce s-a ales titlul "Lumina creştinului"? Din
vechiul proiect al preotului Iosif Malinowski s-a păstrat ca
subtitlu "foaie catolică lunară", care apoi se transformă în
"revistă catolică lunară" (din iunie 1914) şi apoi în "Organ al
Apostolatului Rugăciunii" (din ianuarie 1930). Apărea în 16 pagini,
în prima zi a fiecărei luni, în formatul actual (B5: 23,5x18,5),
iar paginile erau numerotate continuu, mai puţin coperţile, până la
finalul anului. Redacţia şi administraţia erau la Seminarul din
Copou (str. Ghica-Deleni 4bis la început, apoi, începând cu iunie
1913, str. Comănescu, 6). Abonamentul pe an era 2 lei, iar preţul
unui exemplar 20 de bani. Pentru a răspândi şi mai mult revista,
părintele instituie premii (exemplu: martie, aprilie, decembrie
1913). La fiecare final de an, cele 12 numere se legau, iar
volumele erau puse la dispoziţia cititorilor. Primul număr, din
ianuarie 1913, conţine următoarele articole: "Eu sunt lumina lumii"
(p. 1-3), Modelul familiei creştine (p. 4-7), Cântarea credinţei
(p. 7-8: poezie de pr. Francisc Mattas), Jubileul de 50 de ani de
preoţie a P.S.S. Mons. Nicolae Iosif Camilli (p. 9-10), Ştiri
diverse (p. 11-13): Principele Luitpold, regentul Bavariei;
Principele Ludovic; Conversiune; Faptă eroică; Misionar premiat (p.
13), Bibliografie (p. 13), Copii dragi în pripă (p. 14: cântec),
Poşta redacţiei (p. 15), Cuprinsul (p. 15), Au apărut (p. 16).
Acest număr se deschide cu un articol program: "Eu sunt lumina
lumii" în care se explică menirea revistei. Articolul porneşte de
la un citat din Evanghelia după Ioan (8,11), din care prima parte
va deveni motoul revistei, aşezat pe copertă: "Eu sunt lumina
lumii". După ce face comparaţie între binefacerile soarelui de pe
cer şi ale soarelui Cristos, care ne-a dat învăţăturile şi harul
său, articolul arată că apostolii şi urmaşii lor sunt trimişi să
propovăduiască aceste adevăruri. Scrierile sunt o prelungire a
misiunii apostolilor. Lumina creştinului tocmai aceasta doreşte să
facă: "Să propovăduiască pe înţelesul tuturora adevărurile aduse
nouă de Isus Hristos; să înlesnească totodată răspândirea acelui
foc dumnezeiesc, despre care vorbeşte el însuşi; să amintească
evenimentele mai importante din lumea catolică, care sunt în stare
să ne întărească în credinţa noastră". Scopurile se vor atinge prin
articole care expun adevărurile de credinţă, poruncile şi
sacramentele, care apără credinţa, explică anul bisericesc şi
ceremoniile, prin pilde ale oamenilor mari şi povestiri morale.
Editorialul se încheie cu îndemnuri de a primi revista, de a o citi
şi sprijini, precum şi cu o rugăciune adresată lui Cristos ca să
binecuvânteze lucrarea şi să facă să aducă roade în inimile
cititorilor. Sub grija părintelui Anton Gabor, încă de la primul
număr al "Luminii creştinului" apar câteva rubrici care apoi se
regăsesc aproape în fiecare număr, precum "Ştiri diverse", cu
informaţii religioase din ţară sau din Biserica Universală; rubrica
"Bibliografie" redă revistele şi cărţile creştine care sunt
recomandate pentru cititori; "Poşta redacţiei" apare de obicei pe
ultima pagină sau pe copertă. De această rubrică răspunde părintele
Gabor care dă răspunsuri la diferite cereri şi întrebări. Tot aici
găsim îndemnuri la a se abona, răspândi sau a scrie articole:
"Către Cucernicii părinţi parohi şi domnii dascăli. Vă rugăm să
binevoiţi a lămuri pe catolicii noştri despre însemnătatea
scrierilor bune şi să-i îndemnaţi a se abona la «Lumina
creştinului» sau: "Un mare ajutor ar fi pentru «Lumina
creştinului», dacă fiecare catolic ar căuta să răspândească această
foaie printre prietenii săi. Numere de probă se vor trimite
totdeauna gratis. Aceia, care ar voi să ne pună la dispoziţie
diferite articole - şi îi rugăm pe fraţii noştri preoţi mai cu
seamă pentru aceasta - pot vedea din expunerea scopului şi a
mijloacelor, în ce chip ar putea să lucreze". Părintele Anton Gabor
a scris foarte mult, întrucât cele mai multe articolele nu sunt
semnate. Toate aparţin redacţiei, adică sunt scrise de redactor,
care uneori se semnează "G." (februarie 1913) sau "A.G.", "Dr. A.
Gabor" (mai, iunie, august, septembrie 1913), "Dr. Anton Gabor"
(octombrie 1913). Începând cu februarie 1913, la finalul revistei
se notează: "Pentru redacţie răspunde: dr. Anton Gabor". Revista a
fost tipărită la Institutul de Arte Grafice "N.V. Ştefăniu & Co."
Iaşi (Str. Ştefan cel Mare, 38) (ianuarie 1913 - august 1916), după
care au fost alese şi alte tipografii. Aşa cum am scris în urmă cu
câteva zile în medalionul dedicat părintelui Iosif Tălmăcel, la 14
aprilie 1913 apare la Săbăoani publicaţia "Viaţa", mai întâi
buletin parohial care devine revistă redactată de părinţii
franciscani. Noua publicaţie este apreciată de "Lumina creştinului"
în numărul din luna mai: "Cu deosebită bucurie salutăm apariţia
Buletinului Parohiei Catolice din Săbăoani Viaţa. Oricine îl
răsfoieşte - şi se răsfoieşte cu mult drag, mulţumită materialului
bogat, felurit şi în adevăr bine scris - se convinge, că niciodată
bunul Dumnezeu nu lasă neîncununată de succes munca plină de râvnă
a preotului (...). Acestea sunt toate numai începuturi! Cinstit să
fie numele unor asemenea preoţi şi Domnul totdeauna cu dânşii, ca
să lucreze şi mai departe cu aceiaş râvnă pentru a da sfintei
Biserici fii credincioşi şi luminaţi şi patriei române cetăţeni
cinstiţi şi cu dragoste de ţară!" La finalul anului 1913, părintele
Anton Gabor, într-un articol intitulat "O operă ce trebuie
înfăptuită", trage concluziile: "Ca pasărea ascunsă în desişul
verde al copacului, care cântă de dragul ce vor s-o asculte, aşa
pornit-am şi noi - cu sfială, se înţelege - însă hotărâţi să scriem
pentru cei ce vor să ne citească (...) Am umplut o mică parte din
golul ce era în populaţia noastră catolică (...) Am văzut cu multă
mângâiere că «Lumina creştinului» a păşit pragul multor case şi că
a fost întâmpinată cu căldură şi dragoste. Fapt care ne dovedeşte
iarăşi pe de o parte că era nevoie de o asemenea publicaţie, pe de
altă parte că dorul de citit a pătruns nu numai printre orăşeni,
dar şi în însăşi inima celor de la ţară". Publicaţia de la Iaşi a
fost apreciată în publicaţiile vremii. Notăm câteva reacţii.
Calendarul catolic pe anul 1914, în cadrul rubricii "Cronica",
scrie: "De la 1 ianuarie se tipăreşte la Iaşi «Lumina creştinului»,
o revistă lunară scrisă pentru poporul catolic, cu scopul de a-l
instrui şi de a-i face cunoscută viaţa catolică din celelalte
părţi". Calendarul notează pe scurt şi reacţia pozitivă a
publicaţiei "Revista catolică" din Bucureşti, amintind şi de
aprecierea pozitivă a revistei "Cultura creştină" din Blaj. Mai pe
larg reacţiile respective pot fi citite în respectivele publicaţii.
"Revista catolică": "«Lumina creştinului», foaie catolică lunară,
redacţia şi administraţia: Iaşi, str. Ghica Deleni, 4bis. Începând
cu 1 ianuarie a anului nou, apare în capitala Moldovei o revistă al
cărei scop e: răspândirea adevărurilor descoperite de Isus, şi
întărirea sentimentului religios. Spre a ajunge acest scop, «Lumina
creştinului» va spune - pe înţelesul tuturor - învăţătura Bisericii
şi va înşira faptele mai însemnate din Biserica Catolică (...)
"Salutăm cu bucurie apariţia acestei reviste şi dorim să fie
răspândită în straturile cele mai largi ale tuturor celor ce se
interesează de învăţătura Domnului". "Cultura creştină": "Mişcarea
catolică din ţară ne-a surprins anul acesta cu o nouă publicaţie
lunară intitulată: «Lumina creştinului». Ea iese din Iaşi şi este
îngrijită de preoţii catolici din anturajul arhiepiscopului de
acolo, Mons. Nicolae Iosif Camilli, care nu putea să prăznuiască
mai demn jubileul preoţiei sale de 50 de ani - decât contribuind cu
îndemnul şi sprijinul său la scoaterea unei publicaţii, menită să
întărească în credincioşii săi alipirea de legea lor... Foaia
catolică lunară a ieşenilor, care costă anual numai 2 cor., se
îndreaptă mai ales către credincioşii celor două eparhii catolice
din ţară, dar va găsi, credem, şi la noi sprijinul material pe îl
merită". Aşadar, în anul 1913, părintele Anton Gabor a dat naştere
unui proiect în care se doreşte tipărirea de cărţi bune: Societatea
"Sfântul Iosif". Pentru aceasta în mai multe numere cere sprijinul
cititorilor, să se înscrie în această societate şi să contribuie
financiar, arătând avantajele: "Cu câtă plăcere în serile lungi şi
viforoase de iarnă, adunaţi roată la gura sobei, nu veţi asculta de
glasul acestor cărţi, ce vă vor vorbi de credinţa voastră dragă,
despre patrie şi vremile trecute, pline când de mândrie, când de
amarnică răstrişte; sau vă vor înşira poveşti frumoase, curate,
înălţătoare de suflet! Şi plăcerea ta va fi cu atât mai mare, cu
cât cugetul îţi va şopti: şi tu ai părticica ta de muncă în
întruchiparea acestui mândru sol de bine: autorul, cu mintea şi
scrisul lui, şi tu cu banul ce-ai contribuit, ban, câştigat
cinstit, cu mare trudă şi sudoarea frunţii". Pentru a vă delecta cu
stilul jurnalistic al părintelui Anton Gabor, vă propun un text
scris în urmă cu 100 de ani, când a fost consacrat şi înscăunat
episcopul de Iaşi Alexandru Teodor Cisar: "Cu toate că nu ne puteam
pune cu Bucureşti, totuş ne-am depus toate puterile pentruca
primirea la Iaşi să fie cât mai bine reuşită. În acest scop s'a
întors din Bucureşti P.S. Sa Păr. Ulderic Cipolloni, îndată ce a
putut isprăvi conferinţele cu Î.P.S. Sa Episcopul nostru asupra
afacerilor Eparhie, spre a lua toate măsurile de primire împreună
cu Păr. Dr. Diomede Ulivi, Parohul Catedralei. Unii preoţi sosiseră
de Marţi sara, iar ceilalţi erau aşteptaţi Miercuri dimineaţa. În
curtea Catedralei se luau ultimele măsuri de aranjare. Întrucât se
anunţase în jurnale şi ora sosirii, multă lume se adunase şi
aştepta cu nerăbdare pe noul Păstor. Un lucru neliniştea pe toţi,
nu cumva trenul să aibă o neobişnuită întârziere şi atunci s'ar fi
făcut o mare încurcătură. Întârziere a fost, dar destul de mică
pentru a se lua samă pe asemenea timpuri. La ora hotărâtă toţi eram
însă pregătiţi pentru sosire. Un număr restrâns de invitaţi plecară
la gară întru întâmpinare în frunte cu Prea Sfinţia Sa P.
Cipolloni, restul poporului trebuia să se adune în curtea Bisericii
Catedrale. Catedrala era special împodobită de către Călugăriţele
Notre Dame de Sion; ograda era înconjurată de steguleţe tricolore
şi de ramuri de stejar. În răstimpuri erau stâlpi cu steagul papal.
Tot astfel şi din turnul bisericii steagul papal era înconjurat de
steagurile tricolore ce fâlfâiau lin în adierea vântului. La
intrarea în ogradă se ridica un mic arc de triumf. Direcţiunea
şcolii primare de la Notre Dame îngrijise ca toate fetele să fie de
faţă, îmbrăcate în alb, cu cununi de trandafiri pe cap; tot astfel
şi orfelinele dela acea mănăstire veniseră îmbrăcate în voal alb.
Aceste copile luaseră loc sub bolta ce conduce în ograda bisericii,
unde îl aşteptau pe noul Episcop. Era o privelişte încântătoare,
când priviai depe stradă această mulţime de fetiţe drăgălaşe, unele
cu steguleţe în mână, altele cu flori pentru a le arunca înaintea
iubitului Păstor. În fruntea cortegiului stăteau reprezentanţii
Societăţei catolice cu steagul, urmau îndată trei fetiţe cari
trebuiau să ofere Î.P.S. Sale câte-un buchet de flori întovărăşit
de cuvinte de bun sosit în mijlocul nostru. Şi preoţii, cari nu
plecaseră la gară, aşteptau îmbrăcaţi în cote. Ne uitam din când în
când pe strada Ştefan cel Mare în direcţia de unde trebuia să vină,
dar de multe ori trebuiam să ne întoarcem fără rezultat. Deodată
apar vreo două trăsuri. Era venerabila doamnă Ana Cisar, care
venise cu trenul prin Vaslui. Neliniştea deveni şi mai mare, căci
nu ştiam ce s'a petrecut cu Episcopul nostru. Însă nu mult după
aceea ştafeta noastră depe strada Ştefan cel Mare ne aduce vestea
că vin. În adevăr în depărtare se zărea un şir de trăsuri în frunte
cu un cupeu, ce venia destul de dămol. Un fior de emoţiune trecu
prin inimile tuturor, şi fiecare căuta să-şi ocupe locul destinat.
Într'aceea şi cupeul ajunge înainte bolţii. Mergem înainte spre a
da ajutor să se coboare înaltul oaspete. Când deschidem uşa, vedem
foarte multe buchete cu flori depuse la picioarele lui. Erau
primite în decursul călătoriei dela diferite delegaţiuni eşite
întru întâmpinare. Cel dintâi preot din Eparhia de Iaşi care a eşit
întru întâmpinare la gară a fost Prea Cucernicia Sa Păr. Paul Mosel
O.M.C., Paroh de Bacău, şi Vicarul Foran al districtului cu acelaş
nume. La Roman îl aşteptau delegaţii de săteni din mai multe sate
în frunte cu preoţii Grigorie Enariu, Iosif Berni O.M.C., Mihail
Dumea şi Dr. Ioan Ferenţ. Cel dintâi ţinu un mic discurs de
salutare în numele sătenilor adunaţi, cari apoi prezentară buchete
de flori. Episcopul se întreţinu cu dânşii în mod familiar până la
plecarea trenului, în care se suiră şi preoţii amintiţi spre a veni
împreună la Iaşi. În gara Mirceşti erau adunaţi numai săteni de
prin satele învecinate, cari făcură ovaţiuni călduroase noului
Păstor. La Hălăuceşti i se făcu iarăş o primire foarte frumoasă.
Afară de mulţi poporeni erau de faţă Părinţii Franciscani Francisc
Mattas, Petru Morariu, Felix Rafaelli, Anton Bişoc, Iosif Tălmăcel
şi Petru Pal. Tot aşa au fost orfelinele în frunte cu Contesa Lucia
de Rochefort şi Maicile Franciscane. La Paşcani Păr. Iacint Bock
O.M.C. a îndemnat pe enoriaşi de a eşi la gară întru întâmpinarea
Î.P.S. Sale. Şi Păşcănenii au făcut-o bucuros. Şi aci a căpătat
multe flori. La Tg. Frumos s'au urcat preoţii Iuliu Abescu, paroh
de Butea şi Gheorghe Istoceanu, paroh de Oţeleni. Iată deci de unde
se adunaseră acele buchete.