Se spune că frumusețea stă în ochii
celui care privește. Pesemne că și blândețea, curajul sau iubirea
cu care ne întâmpinăm aproapele sunt, de asemenea, dozaje ale
propriului sine manifestate în exterior. Aceste valori ne ajută să
anulăm alteritatea, să receptăm și să înțelegem lumea. Și iată – de
la aparență la esență, de la incolor la culoare, de la uitare la
viață – să avem curajul de a privi cu blândețe ochii celuilalt,
pentru a-i vedea frumusețea sufletească și pentru a-i simți
iubirea! În fond, cu-acest deziderat începe totul! Sau, cel puțin,
așa începe narațiunea „Dora și CapcăBunul”, scrisă de Matteo
Razzini și ilustrată de Sonia M. L. Possentini. Prima dată, Dora și
Franco s-au întâlnit în stația de autobuz. Ea era o fetiță
curioasă, iar el era un vlăjgan cu chip bătrânicios. Ea l-a privit
stăruitor, iar el i-a scris o poezie: „Caut-o cu capu-n jos sau
mijește-ți ochii-n sus. De vrei, du-te și-n Peru. Însă de n-o
găsești, ține bine minte: poezia ești chiar tu!”. Citindu-i bucuria
în ochi, Franco îi mai scrise una, însă de-această dată pe dosul
palmei stângi. Și au mai urmat și altele, vreme de douăzeci și unu
de ani. În total, cincisprezece mii cinci sute cincizeci și cinci
de poezii! Și totuși, cine era acest Franco? Franco era un căpcăbun
care își petrecea timpul colindând orașul și scriind poezii pe care
le oferea în dar persoanelor întâlnite. Frazele erau magice pentru
oricine, însă pe Dora o ajutau să lupte împotriva lui Igor
Șterge-Margini, bătrânul învățător de la școală care confisca orice
bucurie din oameni și din lucruri. Iar în jurul acestui echilibru
se și scurgea timpul: ceea ce azi înlătura Igor Șterge-Margini,
mâine înfrumuseța iar Căpcăbunul. Însă toate acestea până-ntr-o zi,
când lui Franco i s-au terminat bilețelele din buzunar și cerneala
din stilou. Această întâmplare avu și un deznodământ nefast, căci
Igor Șterge-Margini îl ucise pe Căpcăbun, îndepărtându-l de pe
suprafața Pământului. În acest context, nici nu era de mirare că un
văl de tristețe se așternu peste oraș și că viața își pierduse
culoarea, lăsând lucrurile și oamenii în anostie. Odată cu
personajul excentric au dispărut nu numai poeziile, ci însăși ideea
de frumos, moartea lui Franco căpătând astfel și conotație
simbolică. Cu toate acestea, valorile sunt constante imuabile în
plan existențial, iar la înmormântarea Căpcăbunului, în
uniformitatea searbădă, se distinge silueta Dorei – o pată suavă de
culoare într-o mulțime estompată. Depozitară a mărgaritarelor
primite-n dar, ființa ei oglindea și acum frumusețea cultivată de
bătrânul poet, revelându-și astfel influența. Franco o alesese pe
ea nu doar ca beneficiar al comorilor sale, ci și ca discipol, iar
mâzgâlitura de pe dosul palmei stângi era dovada elocventă în
sensul acesta. Amintirile Dorei rămân vii și nealterate, iar
cuvintele magice ale lui Franco atârnă greu în conștiința sa. În
final, imaginația o ajută să valorifice taina primelor fraze –
„Poezia ești chiar tu”, transformând-o într-o militantă pentru
bine, frumos și adevăr. Înțelegându-și menirea, Dora răspândește
prin tot orașul amestecul poetic al lui Franco, ajutând lucrurile
și oamenii să-și recapete vitalitatea. Poezia, ca exponentă a artei
și manifestare a frumosului, este leacul desăvârșit împotriva lui
Igor Șterge-Margini, adică împotriva uitării, a ignoranței, a
nepăsării. Magia lui Franco devenise de-acum magia Dorei, iar
întâlnirea cu fetița slăbuță, parcă amintind de propria-i întâlnire
cu Capcăbunul, confirmă acest lucru. În ochii copilei din stația de
autobuz se citea același curaj nesmintit de aparență și de zvon, ca
al Dorei de odinioară. Lesne de-nțeles că și ființa acesteia
tresări de-aceeași uimire și revelare a neînțelesului citindu-și
poezia, scrisă de-acestă dată de Dora… Zugravită în nuanțe intense
pentru a contrasta ternul și viul, poezia și ignoranța, amintirea
și uitarea, cartea „Dora și Capcăbunul”, scrisă de Matteo Razzini
și ilustrată de Sonia M. L. Possentini, sugerează cititorului
nevoia de prezență constantă a frumosului, binelui și adevărului în
viața individului, prezentându-i totodată acestuia și cenușiul
alternativei. În economia acestei ecuații, putem deveni oricând
exponenți ai acestor valori, recunoscându-le și propagându-le,
fiind astfel schimbarea de care societatea are nevoie pentru o
funcționare echilibrată și armonică.