Într-un colț de lume, chiar în acest moment, cineva spune o
poveste. Un părinte îi citește dintr-o carte unui copil cu ochi
mari și curioși sau un bunic deapănă firul unor amintiri
de-altădată, mângâindu-și pe cap nepotul. Și mai e și domnul
François Cuferescu, cel care îi povestește istorioare lui Jean
Pierre Trombon. Dar acest act narativ nu rămâne la statut de
complicitate între emițătorul François și receptorul Jean Pierre;
autorul Matteo Rizzini și ilustratoarea Sonia Maria Luce Possentini
au surprins verva celor doi și au cuprins-o în cartea „Plec, poate
mă rătăcesc”.
Neobișnuitele personaje locuiau
într-o mansardă călătoare secretă, veche și prăfuită, printre
cufere, valize și sipete. Domnul Cuferescu era și căutător de
obiecte învechite și aduna toate lucrurile la care alți oameni
renunțau, convins că ele au o poveste demnă de a fi spusă. În acest
context, nu era de mirare că spațiul devenise cam… aglomerat! Însă
François ținea haosul sub control: într-o zi din an, decretată ca
„zi a curățeniei”, acesta ștergea praful din încăpere și alegea un
obiect pentru a-i istorisi aventurile. În acest răstimp, Jean
Pierre colinda străzile, cântând la trombon din toate puterile, dar
și având grijă să se întoarcă la mansardă înainte ca aceasta să își
mute locația. Aici, domnul Cuferescu îl aștepta deja răbdator și
pregătit să-și înceapă povestea. Istorisirea de azi are loc în
regatul Calcea, unde domnea regele Ferdinand de Damasc, alaturi de
regina Elisabetta de Cracovia și de sfătuitorul regal, marele duce
de Socus. Înconjurat de nobili și supuși pantofi, regele era mâhnit
din pricina șosetelor sale găurite și aștepta cu emoție nașterea
Prinților Șoseți regali, moștenitorii picioarelor sale. Ziua mult
așteptată a sosit, însă pe lume a venit doar prințul Ciorăpel.
Regele era consternat, iar regina nu înțelegea cum s-a putut
întâmpla o așa grozăvenie. Pe de altă parte, marele duce de Socus a
poruncit crearea unei sosii, pentru ca șoseta să nu fie
desperecheată. Dar prințul nu-și dorea o sosie, așa că le scrisese
părinților săi un bilet laconic, începând chiar așa: „Plec, poate
mă rătăcesc…”. Încotro a luat-o Ciorăpel și până unde a ajuns? Iar
rătăcindu-se cu adevărat, a reușit să se și regăsească? Lectura
integrală a cărții „Plec, poate mă rătăcesc” îi va dezvălui
cititorului deznodământul surprinzător al istorioarei cu iz nobil,
sistând totodată și manifestările creative ale celor doi locuitori
ai mansardei călătoare. Însă, odată ajuns la final, acesta nu va fi
descoperit numai o poveste fascinantă, ci și o structură narativă
aparte, esențială pentruevidențierea sensurilor țesute în urzeala
textuală. Cu alte cuvinte, avem de-a face cu o povestire în
ramă:istorisirea depre prințul Ciorăpel este inserată în narațiunea
despre François Cuferescu și Jean Pierre Trombon. Ca artificiu de
construcție al lumii epice, povestirea în ramă aduce în prim-planul
receptor situația neobișnuită relatată, nu contextul-cadru. Acesta
din urmă reprezintă liantul dintre lumea exterioară/reală și miezul
narativ, familiarizând cititorul cu atmosfera operei și
pregătindu-l totodată pentru părăsirea spațiului ficțional. Din
acest punct de vedere, domnul Cuferescu și domnul Trombon
intermediază accesul lectorului la o povestire care problematizează
în subsidiar chestiuni legate de identitate, respectiv despre
menirea individului în lume. Astfel, deși născut în sânul unei
familii regale, Ciorăpel poartă pecetea „păcatului”… desperecherii.
Iar raportarea familiei la această întâmplare reduce statutul
prințului la utilitate: șosetele se nasc întotdeauna două și
Ciorăpel nu își poate împlini rolul pentru care a fost creat. În
acest context, prințul înțelege că nu poate exista pentru ceilalți
decât în măsura în care le este de folos, dar le refuză coerciția
de a fi îmbunătățit și pleacă. Reacția familiei reiterează această
receptare, deoarece odată plecat, aceștia refuză să îl caute. Pe de
altă parte, șoseta regală se împlinește ca individ tocmai prin
faptul de a fi unic. Stăruința lui în păstarea valorilor sale
nealterate îi asigură reușita, în timp ce drumul parcurs de la
plecarea de acasă îi prilejuiește regăsirea sinelui în raport cu
sine, dar și cu ceilalți. Devenirea sa este încununată de
înțelegerea menirii sale pe pământ, dar este,în același timp, și un
cumul de experiențe faste și nefaste. Întâlnirea cu încălțările
murdare sau intrarea în Pădurea Acelor cu Gămălie metaforizează
înrâurirea deformatoare a lumii exterioare asupra individului. Ca
anticipare a finalității în cheie pozitivă, Ciorăpel întâlnește
balonul de săpun, cel care îi amintește că desăvârșirea individului
se fundamentează pe efortul de a ieși din zona de confort, pe
hotărârea de a nu renunța și pe respectul de sine închegat în jurul
valorilor personale. În fond, aflarea rostului în viață nu este
legată de aspectul fizic, ci de felul în care ne raportăm la noi
înșine, pentru a fi văzuți de ceilalți. Copilul este cucerit de
prințul Ciorăpel nu datorită înfățișării sale regale, ci datorită
faptului de a fi văzut în el ceea ce restul nu izbutiră – esența.
Așadar, totul se termină cu bine în mansarda călătoare secretă,
veche și prăfuită. François Cuferescu și Jean Pierre Trombon se pot
bucura acum de odihna senină pe care o merită cu prisosință. Dar nu
pentru multă vreme, căci mansarda își va lua iar zborul, apărând în
cine știe ce colț de lume. Dar poate că Matteo Rizzini și Sonia
Maria Luce Possentini vor fi martori și următoarei zile de
curățenie și vor mai consemna o poveste pentru noi,
cititorii.