GEORGE VAIDA - MATRAGUNA (POEME) [FRIZE, IASI 1942/prefata de MIHAIL CHIRNOAGA]


Descriere
Raporteaza produsVânzatorul este direct răspunzator pentru produsul afișat în această pagină.
Specificatii
Volum postum, 96 pag. format 13,2/19,8 cm [uzura coperti cf. foto, cateva sublinieri in prefata ca in exemplele din poze]
Doua cronici din epoca:
Volumul de fata, întocmit cu pietate si dragoste de D. Mihail
Chirnoaga, dupa moartea poetului (18 august 1941, în luptele din
fata Odesei), nu reprezinta decât într-o mica masura ceea ce
talentul lui George Vaida ar fi putut darui literaturii noastre în
realizarile lui viitoare. Hartuit de o cariera cu totul straina de
preocuparile literare, nedispunând de suficient timp liber pentru
a-si ordona munca într-o continuare fireasca, poemele acestea au
fost scrise pe apucate, mereu refacute si transcrise, încât numai
câteva pot fi socotite ajunse în forma lor definitiva (D. Mihail
Chirnoaga marturiseste în introducere: «Dupa repetate analize,
scriitorul ajunsese sa-si clasifice singur poemele dupa calitate: 4
foarte bune, 2 bune; 3 traduceri foarte bune», p. 9) . Faptul
acesta se datoreste si scrupulozitatii de ultima ora la care
ajunsese poetul. Dupa experienta de început din “Calm exterior”,
volum aparut în 1938, unde era un adept si un urmas al ermetismului
barbian, amestecat cu influente blagiene, asa cum era în buna parte
toata poezia noastra tânara de atunci, George Vaida pare a se aduna
si a reveni la expresia fireasca a talentului sau, orientându-se
catre balada si catre poezia de idei, în forma lor clasica si
traditionala. Din aceasta categorie fac parte frumoasele poeme:
Naerul (p.63), Balada unui alt Villon (p. 69), Balada fetei de pe
strada (p. 71), Întoarcerea lui din ceata (p. 73), etc., pline de o
tristete grea si resemnata, a nimicniciei vietii si a zadarniciei
idealurilor umane. Apele ravasite si spumoase s-au adunat între
maluri, imaginea scânteietoare si gratuita este lasata în parasire.
În locul lor, poetul întrebuinteaza expresia directa si simpla,
naratiunea si verbul, nu odata amintindu-l pâna la asemanare pe
Eminescu. În aceasta privinta, numai un singur poet tânar poate fi
asemanat cu George Vaida, ofiter si el, la fel pornit din
claustrarile barbiene si ajuns sub tutela marelui nostru clasic,
anume Aurel Marin. În amândoua cazurile însa, dupa cum aminteam si
altadata, asemanarea acestora a ajuns primejdioasa. În afara de
baladele si poeziile de idei, o mentiune deosebita merita bucatile
cuprinse în ciclul: Camera poetului, precum si cele în care este
cântata trecerea timpului si îmbatrânirea. O tristete generala
învaluie fiecare vers din aceste poezii, asemanându-se cu o
plângere monotona si calma, ca o ploaie de toamna târzie. Revin
mereu versuri ca acestea: M-am încrezut prea mult în steaua mea, /
Frumoasa lira, palida iubita. / Azi inima-i de blocuri mari
strivita / Iar mâna tot mai rece si mai grea. (25 de ani, p. 59) Si
parca sunt un ram / Ce-ngân stravechi litanii / Din carti ce nu le
am. (Între lumini, ca luna, p. 44) Prieteni, prieteni, doar anii /
Ne-apropie lin de trecut, / Cu-abia auzite litanii, / Sub cerul
noptatic si mut. / Si dragostea, noaptea si luna, / Aceleasi
coboara în noi. / Dar unde-i bataia, nebuna, / A inimii, ca un
suvoi? (Cântec pentru prieteni, p. 39) Nemultumit de viata si de
oameni, ajungând sa aiba o tot mai mica încredere în el însusi,
poetul se trezeste dintr-odata în fata marilor probleme ale
existentei, este patruns pâna în fundul sufletului de certitudinea
unei morti apropiate si de zadarnicia vietii pe care a dus-o. Cu
asemenea preocupari de adânc continut, este firesc ca atentia lui
sa paraseasca imagismul usor al poeziilor de început si sa se
orienteze tot mai insistent catre poezia de respiratie generala.
Printre poetii tineri, experienta aceasta este dintre cele mai
pilduitoare si mai esentiale. De aceea, moartea lui George Vaida
este o mare pierdere.
Volumul de poeme „Matraguna" al lui George Vaida a fost tiparit
prin îngrijirea d-lui Mihail Chirnoaga, fiindca autorul a
închis ochii acum un an, pe front, înainte de a-i fi dat forma
definitiva. Gestul d-lui M. Chirnoaga este un pios omagiu adus
unui poet care promitea atât de mult si de aceea merita toata
lauda. George Vaida era unul din ofiterii de cariera, delà noi,
care se îndeletnicea cu literile. Delà primele versuri te întâmpina
o atmosfera de modestie, de discretie. Nimic fortat, nimic pentru
efect ; poate prea multa truda în faurirea versului. Desigur
ca George Vaida s'a chinuit mult pâna sa dea forma definitiva a
unei poeme. Aceasta credem ca e o explicatie de ce a întârziat
sâ-si publice volumul, când la noi sunt atâti tineri setosi de
succesul ieftin, care alearga sa-si tipareasca versurile înfiripate
in aceeasi zi. Versurile :Si câte visuri, câte nadejdi n'am pus
cândva In versul asta trudnic, în palida mea stea, nu sunt
întâmplatoare. Dar lupta dusa de poet cu gândul amorf, care trebue
sä ia forma poeziei, se întrevede si din faptul ca sacrifica
imaginea, ideea chiar, numai ca versul sa aiba rotunzime. De aci
poate si lipsa de caldura a poeziei lui George Vaida. Urechea
retine cadenta ei ritmica, ochiul luneca fara oboseala si sfârseste
cartea admirându-i frumusetea rece si totusi tulburatoare. De aceea
nu este o întâmplare ca George Vaida a cântat cu predilectie natura
moarta. Orice impuls de vieata se pierde înainte de a-1 cuprinde pe
poet. La masa peste care atâta vreme Am stat cu creanga visului
plecat, Simt brate dragi c'ar vrea sa mâ mai cheme Dar in
singuratate s'au uscat. E atâta teama de vieata si de sgomot în
poezia lui George Vaida ca si bataile ceasornicului parca se
întâmpla numai in vis. In leganarea limbii de alama Tu n'ai pus cea
mai mica turburare, Nici un fior din urma nu te chiama Si nici un
gând spre vremuri viitoare. Pâna si primavara, când toata vieata
irumpe, poetului nu-i trezeste decât regrete si-1 face parca sa se
ascunda cu sfiala. Si deodata ma încolaceste lin Regretul ca nu-i
toamna si ca nimic nu moare, Când din atâtea zile cu atâta aprig
soare Nu am putut sa darui si inimii putin. Poezia lui George Vaida
e scaldata în melancolie, se desfasoara sub semnul ei ; o
melancolie usoara, de regrete abia schitate, de nostalgii abia
ghicite. Gândul lui se zavoreste între cei patru pereti ai camerei
în care locueste, oprindu-se asupra cartilor, ceasornicului,
portretului drag, ori alearga în trecut. Nicio privire spre viitor.
Prieteni, prieteni, doar anii Ne apropie lin de trecut, Cu abia
auzite litanii Sub cerul noptatec si mut. Vieata nu-i mai ofera
nimic. Cu vremea scursa s'au lacatuit si bucuriile si sperantele.
Au mai ramas doar visurile si regretele. Si poetul alege tonul
elegiei, singur potrivit si cel mai propriu firii sale. Nimic din
toate acestea câte sunt In clipa aceea n'o sa ma 'ntristeze, Voiu
fi un bulgar rece de pamânt Ce 'n negura 'nvechindu-se va vrea In
flori si 'n ierburi sa se înfioreze, Suind spre cer sa soarba
linistea. George Vaida a încercat si traduceri si a ales pe
Baudelaire si Verlaine. Nici autorii si nici bucatile alese nu sunt
luate la întâmplare. S'a oprit la cei doi mari lirici fiindca avea
afinitati cu ei si a tradus poemele „Albatrosul", „Nimicirea",
„Moartea saracilor” si „Convorbire sentimentala", ca unele care
corespundeau mai bine înclinatiilor sale. George Vaida a cântat
natura moarta, a cântat în balade, a pictat cu vorbe maestrite dar
retinute, portrete. A încercat de toate. Era fara îndoiala înca pe
drumul cautarii, al formarii. Moartea i-a curmat cântecul mai
înainte ca acordurile sa fi rasunat în toata bogatia lor. Ne-a
lasat însa câteva bucati în care talentul lui a închis armonii si
imagini ce-i vor fixa un rând în lirica noastra elegiaca.
VASILE GIONEA
Modalitati de livrare si plata
LIVRARE
In Bucuresti
-
- Predare personala - Metrou Aurel Vlaicu/Victoriei/Universitate in max. 1 zi lucratoare
-
- Prin Posta Romana - Coletarie - 18 Lei in max. 4 zile lucratoare
In Romania:
-
- Prin Posta Romana - Coletarie - 18 Lei in max. 4 zile lucratoare
PLATA
- - La predare
- - Ramburs
- - Avans
Politica de retur
- - Produsul nu se poate returna.
Spune-ti parerea acordand o nota produsului