Numar articol: 212585077. Vezi produse asemanatoare.
Pune in
vanzare un produs ca acesta
Neopatristica - Nichifor CRAINIC
Primesti 22 puncte in aplicatie
Produs:
Nou, Fără garanție
Politica de retur:
Acest produs poate fi returnat in 3 zile
Detalii
Plata:
- La predare
- Ramburs
- Avans
- Online
Vandut de:
Descriere
Raporteaza produsVânzatorul este direct răspunzator pentru produsul afișat în această pagină.
Specificatii
„Nașterea lui Iisus Hristos e întâia premisă a cugetării creștine.
Ea înseamnă înomenirea lui Dumnezeu cu scopul de a îndumnezei pe
om. Întruparea din ieslea Betleemului în fața căreia îngenunchea
smerită odată cu magii, suprema înțelepciune a lumii vechi și,
odată cu păstorii, veșnica naivitate a lumii simple, alcătuiește,
astfel, argumentul fundamental, metafizic și fizic totdeodată al
perfectibilității sufletului omenesc, perfectibilitate al cărui
ultim termen se cufundă în divinitate. Ieslea Betleemului, care a
legănat în noaptea de pomină perfecțiunea Dumnezeului-Om, e de
atunci încoace Biserica creștină, creatoarea și administratoarea
perfectibilității în mijlocul societății omenești. Creștinește,
omenirea e înțeleasă ca fiind în fiecare clipă noul născut, chemat
la viața desăvârșită prin Biserică, adică prin Iisus Hristos. Sunt
chemați și sunt aleși. Câți sunt aleși din cei chemați, – aceasta
atârnă de atitudinea omului față de Biserică, față de Iisus
Hristos. Fiindcă omul e conceput liber să aleagă și să se lase
ales. Atitudinea omului liber față de Biserică a determinat însuși
creștinismul istoric, adică istoria Bisericii universale. Iisus
cere umilință, adică lepădare de instinctele egoiste. Omul a venit
la dânsul punând condiții: condițiile rațiunii omenești care de
cele mai multe ori nu înseamnă decât teoretizarea instinctelor
egoiste. Aceste condiții pe care rațiunea omenească a ținut să le
impună lui Iisus Hristos se traduc istoricește în fragmentarea
Bisericii creștine, care trebuie să fie unică și e totuși împărțită
în specii și varietăți: în confesiuni și secte. Fărămițarea
doctrinei unice a lui Hristos, înmlădierea ei după feluritele
chipuri de înțelegere a popoarelor, înseamnă refuzul rațiunii
omenești în fața umilinței cerute de Mântuitorul lumii. Când
avântul descoperirilor științifice s-a transformat în formidabila
întrecere în invențiuni a mașinismului modern, rațiunea omenească
s-a îmbrăcat în orgoliu imperial și noua ei atitudine a însemnat
negarea lui Iisus Hristos. A fost atunci o evadare a spiritului
uman din Biserică și un refugiu al lui în uzină. Perfectibilitatea
pe care o administra Biserica a fost înlocuită cu erfectibilitatea
ce se fabrică în uzină. Ea însemna părăsirea sufletului în favoarea
materiei. Civilizația veacului nostru, de o strălucire fără seamăn,
e poate ultimul termen pe care l-a atins perfecționarea materiei în
paguba desăvârșirii sufletești. Cel ce stăpânește mașina cea mai
perfectă, nu e desigur omul cel mai bun în sensul creștin. El
posedă un mijloc de captare a forțelor naturii și de subjugare a
semenilor lui. De la patronul fabricii până la șoferul care ucide
pe trecătorii nevinovați, el exercită o teroare asupra celorlalți
și stârnește o dușmănoasă îndârjire. Apariția mașinii în viața
modernă a intensificat până la nebunie conflictele dintre oameni,
dintre clase și dintre popoare. Războiul mondial, fiul monstruos al
mașinii nu e desigur și din nenorocire, ultimul născut al ei. El
ne-a arătat însă întâia oară că unui maximum de perfecțiune
mecanică îi corespunde un maximum de cruzime sufletească:
rezultatul rațiunii omenești dezvoltate pe temeiul supremei
negațiuni a lui Iisus Hristos. E spiritul uzinei care a înfrânt
spiritul Bisericii și, ceva mai mult, a obligat feluritele biserici
creștine să lupte unele împotriva altora. Nu se poate tăgădui, după
război, o anumită reculegere a spiritului omenesc îngrozit de
propriile isprăvi. Mașina se dovedește incapabilă să dea orientări
sufletești. Perfecționarea lăuntrică a omului nu se poate fabrica
în uzină. Convingerea aceasta își face drum. Brațele sângerate de
piroanele necontenitei răstigniri, ale lui Iisus se întrezăresc,
acolo sus, întinzând iertătoare binecuvântarea mântuirii, chemarea
lângă ieslea Bisericii.” „Organizarea internațională a ortodoxiei e
totuși o necesitate unanim resimțită. Patriarhatul românesc poate
să-și ia asupra-și rolul de inițiator. Ni s-a părut, pentru motive
explicate la vremea lor, că acest suprem și pios deziderat s-ar
putea preciza astfel: transformarea patriarhiei ecumenice, care azi
e numai nominal ecumenică, întrʼo instituție internațională cu
titular ales prin rotație din feluritele naționalități ortodoxe și
sinod ecumenic – adică internațional. El va fi singurul organ
autorizat prin care ortodoxia va lua contact cu celelalte
confesiuni creștine.” „Eu pledez pentru Biserica însăși. Socotesc
că oricine își simte rădăcinile sufletești afundate în ființa
misterioasă a neamului românesc are această elementară datorie.
„Cine n-are popor n-are Dumnezeu” – zice Dostoiewski, cel mai adânc
romancier al Bisericii Răsăritului. Nu poți pretinde că îți iubești
poporul dacă disprețuiești așezămintele în care sufletul lui sʼa
cristalizat prin veacuri și milenii. Cel dintâi dintre aceste
așezăminte e Biserica. Înaintea oricărei alte instituții, ea a
lămurit din haosul începturilor sufletul acestui popor. Până să fie
solidaritate națională sau solidaritate socială, conștiința
românească a fost solidaritate creștină, născută din credința, din
dragostea și din nădejdea ortodoxiei…” „Criza contemporană e
multiplă și grea ca niciodată. Asistăm – dar nu suntem simpli
asistenți – ci participăm cu nervii plesnind de încordare la toate
falimentele. Ele sunt în jurul nostru și sunt în noi; ne copleșesc
rostogolindu-se în prăbușiri de catastrofă. Un sentiment penibil,
de final, ne apasă și ne contrariază opacitatea perspectivelor. E
ca un vis când te cufunzi în mlaștina gelatinoasă și nu-i nicio
creangă deasupra să-ți agăți de ea deznădejdea ori spaima. E criză
spirituală? E criză politică? E criză economică? E fiecare în parte
și toate deodată. Oamenii de elită, setoși de unitatea superioară a
spiritului, o caută cu ardoare în sistemele filosofice și n-o mai
găsesc. E drept că lumea de azi e plină de filosofi; dar nicio
gândire nu se ridică imperială și dominatoare să pună ordine și
unitate în confuzia și în diversitatea dezolantă a sistemelor. Ele
se contrazic și se reduc cel mai adesea la o ciocnire de cuvinte
goale și sterpe de sens. Ai zice că filosofii se joacă de-a ouăle
roșii cu sistemele lor. Iar în ansamblu, filosofiile timpului
nostru, izbite în contradicții, au aspectul unor dezastre de cale
ferată, în urma cărora rămân pe liniile moarte osaturile vagoanelor
sfărâmate unele de altele… Înlăuntrul fiecărei țări – și în special
la noi – partidele se sfâșie între ele și se discreditează
reciproc; la rândul său, fiecare partid se fărămițează în lupte
intestine și se macină în bănuieli și grupulețe. Procesul de
descompunere se prelungește între inși, transformând relațiile în
dușmănii de moarte… Bizuindu-se pe singurele sale puteri, omul
modern s-a crezut un stăpân și n-a ajuns decât un salahor covârșit
de propriile-i isprăvi ca „ucenicul vrăjitor” al lui Goethe, care
știa formula dezlănțuirii elementelor, dar uitase pe aceea a
domolirii lor… Reîntoarcerea la sensul divin al vieții e singura
putință a eliberării din infernul contemporan. Și acest secret
nimeni altul nu-l deține decât Cel care a biruit moartea și
infernul înviind din ormânt.” „Irod nʼa murit. Irod trăiește. El
sʼa multiplicat prin veac în măsura în care creștinismul a cucerit
marginile pământului. Irod înseamnă tăgada violentă a lui Iisus
Hristos… În timpurile moderne, el a fost mai puțin împărat și mai
mult filosof…” Academicianul Nichifor CRAINIC. „Neopatristica”.
București: Editura Floare Albă de Colț, ISBN: 978-606-9038-10-9,
2020, 160 p.
Galerie foto
Modalitati de livrare si plata
LIVRARE
In Bucuresti
-
- Predare personala in max. 2 zile lucratoare
-
- Prin Posta Romana - Coletarie - 20 Lei in max. 5 zile lucratoare
In Romania:
-
- Prin Posta Romana - Coletarie - 20 Lei in max. 5 zile lucratoare
PLATA
- - La predare
- - Ramburs
- - Avans
- - Online
Politica de retur
- - Produsul se poate returna in maxim 3 zile lucratoare
- - Metoda de retur: Ramburs contravaloare produs
- - Costul transportului va fi suportat de catre cumparator
- - Alte detalii: Retur acceptat in conditiile Garantiei de Livrare
Optiunea ta
Neopatristica - Nichifor CRAINIC