Specificatii
„Toate mănăstirile noastre, splendide monumente ale geniului nostru
artistic, au fost aşezate în locuri chibzuit alese după criteriul
frumuseţii, dar niciuna într-un cadru atât de romantic ca Tismana,
cea dintâi ctitorie voievodală din ţara noastră, împreună cu Cozia.
Cel care a aşezat-o sus, pe platforma de piatră, sub stânca
Stârmina, a avut ochi de mare poet şi de strateg. Că solitarul
Nicodim era de origine grec ori sârb, rudă cu ţarul Lazăr, că s-ar
fi refugiat la noi pentru a scăpa de demnităţile eclesiastice, pe
care i le oferea acesta, e o legendă care n-are prea mare
însemnătate. Suntem în epoca solidarităţii ecumenice, ameninţată
din toate părţile. Vlaicu-Vodă l-a primit ca pe un apostol. Vremea
era grozavă. Turcii cotropiseră Balcanii, dar Bizanţul încă nu
căzuse. Regii Ungariei catolice presau noul stat român cu pretenţii
de solidaritate profitoare. Papa îşi înfipsese ordinul Ioaniţilor
în Banatul Severinului pentru a ne lua cu asalt. În sensul
consolidării interne, Alexandru Basarab înfiinţează Mitropolia de
la Argeş. Peste zece ani se înfiinţează, împotriva propagandei
catolice, mitropolia de la Severin a Olteniei. Severinul trecea,
după raportul de forţe, când la noi, când la unguri. În asemenea
împrejurări soseşte călugărul Nicodim. Ceea ce e sigur, e că venea
de la Muntele Athos, cetatea spirituală a răsăritului. Rânduiala
lui Vasile cel Mare sta la temelia acestei celebre republici
monahale. În veacul al XIV-lea, de care e vorba, Athosul trăia o
ultimă strălucire intelectuală, pe care i-o da lumina ultimului
mare filosof bizantin, Grigore Palama. Biograful lui Nicodim ne
spune că era un om de mare cultură, un orator strălucit şi un
artist caligraf, cum îl arată de altfel opera sa vizibilă în Muzeul
de Artă. Fără îndoială, un discipol al lui Palama, care aducea în
cultura română începătoare lumina Athosului şi neînfrânta dârzenie
antipapală. Nu trebuie uitat că în această vreme, papalitatea
însemna, pentru orient, cruciadele, care devastaseră pe rând
Imperiul Bizantin. Vodiţa sfârâmată de urgia timpului, Tismana şi
Cozia, întemeiate de acest aprig apostol, a cărui personalitate a
impus voievozilor români de la Vlaicu până la Mircea cel Bătrân,
sunt mănăstiri concepute ca cetăţi spirituale şi militare
totodată...” (Sfântul NICODIM şi Mănăstirea TISMANA) „TÂRGU-JIU, pe
lângă centru industrial, e destinat să fie un atractiv popas al
turismului prin fermecătorul şi variatul pitoresc al regiunii, a
cărui valorificare a început, prin marile aşezăminte industriale,
şi prin operele lui Constantin Brâncuşi, care fac din ce în ce mai
cunoscut oraşul. În vecinătate e satul lui de naştere, Hobiţa din
comuna Peştişani. Femeile din partea locului ţes sufletul oltenesc
în chilimuri fără asemănare de frumoase, bărbaţii cioplesc cu
măiestrie lemnul ca acel ingenios Antonie Mogoş, a cărui capodoperă
de casă uimeşte în Muzeul de artă populară din capitală. Din
mijlocul lor s-a ivit Constantin Brâncuşi să şlefuiască din
motivele spontane ale artei gorjene rafinamente sculpturale de
celebritate mondială. Brâncuşi e un sculptor filosof. El nu crează
forme imitând natura ca fenomen vizual, ci simboluri ale formelor,
întrevăzute în ceea ce natura are esenţial. Intuiţia lui filosofică
îl determină obsedant să dea la o parte rând pe rând tot ceea ce
este accesoriu într-o formă, reducând-o la elementul ei permanent.
O formă netezită până la extrem de Brâncuşi concentrează în ea
toate variantele similare din natură, fie că o intitulează Pasărea
măiastră, fie că-i spune Sărutul. Uneori, voind să dea simbolul
erosului, care e principiul vieţii, ca în Sărutul din muzeul de
artă al Craiovei, artistul sfârşeşte într-un echivoc, care poate
scandaliza fără voia lui. Dacă mintea rudimentară vede în asemenea
operă un scandal, mintea cultivată o înţelege ca pe un simbol al
esenţialului biologic al vieţii. La Târgu-Jiu, oraşul patriei sale
natale, Brâncuşi se manifestă ca un pedagog de înalt rafinament.
Patru opere alcătuiesc faima artistică a oraşului, aşezate
urbanistic pe o linie diametrală, care, începând cu Masa Dacică de
pe malul Jiului, se continuă pe aleea principală a parcului public
cu cele două rânduri de scaune şi cu Poarta Sărutului, pentru a
sfârşi în marginea cealaltă cu Coloana recunoştinţei nesfârşite.
Masa Dacică e, în ansamblul ei, o armonie de forme rotunde
desăvârşite. La mijloc, două pietre de moară suprapuse sau, mai
degrabă, de râşniţă uriaşă, evocând simplitatea strămoşilor vechi,
care n-aveau altă unealtă de măcinat făina. Împrejur, 12 scaune
alcătuite din câte două calote invers lipite, cu o bază pe pământ
şi cealaltă în sus, ca 12 pâini rotunde, tăiate în jumătate.
Primitivismul şlefuit al acestei mese evocă istoria primordială a
poporului nostru. În continuare, Aleea scaunelor e compusă din
forme piramidale, răsturnate vârf în vârf, cu baza deasupra,
oferindu-se odihnei. Poarta Sărutului, arc de triumf din piatră
masivă, e decorată cu medalioane în relief, fiecare închizând un ou
tăiat în două, simbol care, dacă poate stârni echivocuri, e totuşi
magistral plasat la intrarea unui parc public. În linie dreaptă,
dincolo de centrul oraşului, Coloana recunoştinţei nesfârşite,
stâlp înalt de 30 de metri, stilizat din fragmente romboidale, după
modelul celor care susţin streşinile caselor ţărăneşti din regiune.
Brâncuşi a ridicat-o în memoria eroilor căzuţi pentru patrie. Şi
n-a găsit ca simbol recunoştinţei ceva mai potrivit decât acest
motiv zămislit de însuşi sufletul poporului oltean. Cu aceste patru
monumente publice, faimoase de-acum încolo în lume, Constantin
Brâncuşi şi-a întipărit geniul în oraşul Târgu-Jiu...” ( TÂRGU-JIU
şi CONSTANTIN BRÂNCUŞI) Textele publicate în această carte au fost
scrise de academicianul Nichifor Crainic (1889-1972) în perioada
comunistă a anilor ’60, când a putut să călătorească şi să revadă
frumuseţile ţării, după cei cincisprezece ani de închisoare
(1947-1962). O parte dintre acestea au fost publicate în revista
Glasul Patriei, singurul loc unde avea voie să publice. Alţi
colaboratori ai revistei au fost: Constantin Noica, George
Călinescu, Ion Vinea, Radu Gyr, Şerban Cioculescu, Păstorel
Teodoreanu, Pr. Dumitru Stăniloae, Ep. Teoctist etc. Era destinată
exclusiv românilor din străinătate. La 18 martie 1972, Nichifor
Crainic îi scria lui Pamfil Şeicaru, care se stabilise la Madrid
(Spania), o scrisoare în care i se plângea de faptul că nu poate să
publice nimic în ţară, ci doar la Glasul Patriei, unde era redactor
şef de secţie: „Pe mine m-a durut necontenit ruperea prieteniei cu
tine. N-aş fi vrut să mor fără să ne îmbrăţişăm măcar sufleteşte...
La vârsta ta, ai nevoie ca să te împaci cu ţara. Eu nu-ţi scriu ca
să te convertesc fiindcă sunt eu însumi un nedreptăţit în ţara mea
unde n-am voie să scriu decât la «Glasul Patriei», iar de
scriitorii semidocţi de azi sunt socotit «reacţionar»... (ACNSAS,
fond Info., dosar 233726, vol. II, f. 200). Cele cuprinse pentru
prima oară în prezentul volum au fost extrase direct din
manuscrisele sale şi pot fi considerate amintirile sale din Oltenia
anilor ʼ60. Nichifor CRAINIC. „Sfântul Nicodim și Mănăstirea
Tismana. Amintiri din Oltenia”. București: Editura Floare Albă de
Colț, 2015, ISBN: 978-606-93984-2-5, 112 p.