Specificatii
Pictorii timpurilor L-au zugrăvit şi chipurile Lui nu seamănă două
între ele. Gânditorii L-au analizat şi concluziile lor se bat cap
în cap. Misticii L-au imitat în nervii şi-n carnea lor, fiecare
într-un fel deosebit. Sfinţii – în faptele lor, şi faptele lor sunt
fărâmituri din fapta Lui. Popoarele L-au primit şi fiecare L-a
împământenit după firea Sa. Şi totuşi, în milioane de feluri şi
chipuri, Hristos e unul şi acelaş: ca flacăra focului, care îşi
schimbă conturul cu fiecare clipă pe care o pâlpâie, şi coloarea
după lemnul pe care-l mistuie. Sublimă în frumuseţea ei, viziunea
aceasta a cosmosului organizat în Biserică, ne înfăţişează
ierarhiile ca o cascadă prin care se revarsă asupra lumii iubirea
şi harurile lui Dumnezeu şi în acelaş timp ca un organism ideal
prin care adorarea făpturilor se ridică spre Dumnezeu...Acest
organism spiritual, vast cât lumea, având în cap pe Hristos
Pantocratorul şi membre toate făpturile rânduite în trepte
ierarhice, nu prevede nicăieri un scaun special pentru sfântul
părinte de la Roma. Hristos e actualitatea veşnică a Bisericii, iar
un vicar, adică un locţiitor, ar însemna absenţa sau concediul lui
Hristos din ea. O asemenea erezie şi o asemenea trufie nu-şi au
locul în concepţia noastră ortodoxă, unde membrii aceleiaşi trepte
ierarhice sunt egali prin sarcina harică, iar nu prin drept de
moştenire istorică sau de stăpânire asupra lumii. Să observăm mai
întâi că toţi cei care se imaginează la noi adversari ai ortodoxiei
n-o cunosc absolut deloc nici în structura ei ecumenică şi nici în
reflexul ei românesc. Teologie însemnează identificare cu Iisus
Hristos, încât atunci când vei grăi despre viaţa în Dumnezeu,
omului să i se pară că Însuşi Iisus Hristos e Cel Care vorbeşte
prin gura ta... Scumpii voştri camarazi de generaţie, departe de
cămin şi de ţară, primesc botezul martirajului şi al eroismului
pentru ROMÂNIA LUI IISUS HRISTOS. Orice lucrare de natură politică,
morală sau spirituală, ridicată din sânul naţiunii române, în
numele ortodoxiei şi la care colaborează Biserica, dar care are
repercusiuni binefăcătoare dincolo de graniţe, se poate socoti ca o
funcţiune europeană a ortodoxiei româneşti. E de prisos să adăugăm
că, prin ortodoxia românească nu se înţelege dogma de credinţă la
care aderăm, şi care este ecumenică sau universală; prin ortodoxie
românească înţelegem forma de viaţă spiritual-naţională, dezvoltată
de energia noastră etnică, fructificată de dogma ecumenică... Prin
cultura bizantină suntem integraţi în unitatea spirituală
europeană, pentru că atât dogmele formulate de bizantini cât şi
filosofia lor religioasă stau la temelia culturii creştine
occidentale, ca şi la temelia culturii noastre, oricare ar fi
diferenţele de credinţă, ce ne despart. Tot ceea ce ne uneşte cu
occidentul în aceeaşi comunitate spirituală interconfesională, care
se numeşte Europa creştină, e substanţă bizantină. Şi dacă
romano-catolicismul vrea să facă un monopol din cultura bizantină
pentru a se opune lumii ortodoxe de azi, el face aceeaşi greşeală
ca slavofilii ruşi, numai cu atitudinea inversă decât a lor. Pentru
noi, Românii, cultura bizantină e temelia comună a spiritualităţii
creştine europene, care, în duhul Evangheliei şi al Liturghiei,
trebuie să fie izvorul dragostei şi al solidarităţii
interconfesionale, în faţa primejdiilor ce ne ameninţă pe toţi.
Academicianul Nichifor CRAINIC. „Iisus în țara mea.” Bucutești:
Editura Floare Albă de Colț, ISBN 978-606-94190-5-2, 2017, 176 p.